Hej,
Har klantat mig lite typiskt nog.
Håller på med en innervägg där det ska sitta en dörr. Gjorde hålet 200 cm högt från golvspånskivorna utan att tänka på slutliga golvytan.
Kom på det och tänkte att jag borde kunna fimpa någon cm i underkant på dörrbladet. Så första frågan är vad tror ni om det? Gör jag bort mig? Tänker att så måste man väl göra ibland på befintliga dörrar om golvet höjs vid renovering.

Fråga två, dessutom har jag lagt golvgips i dörrhållet så det har krympt lite på höjden, ca 198 cm nu. Så nu tar överkant på dörrkarmen i ca 3-4 mm. Suck. Är det smart att fimpa en cm av dörrkarmen i underkant eller gör jag bort mig ännu mer då?

Alla kommentarer är välkomna.
Mvh
Fredrik

PS bifogar några bilder men är osäker på om de tillför något egentligen.
 
  • Inomhusbyggarbetsplats med nivåverktyg, träplankor, och elektriska sladdar på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här kommer en bild till.
Dörrbladet borde bottna ca 4 mm nedanför pricken som jag tror syns. Så Dörrbladet är ca 2-3cm för stort för att glida över slutliga golvytan.
Kanske är det mer rätt att kapa karm lite både uppe och nere? Och sen likadant med dörrbladet?
Mvh
Fredrik
 
  • Måttband mot dörrkarm, trolig mätning av bredd eller mellanrum, oskarp förgrund, inomhus, konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Att förstora öppningen uppåt, är inte det ett alternativ?
 
  • Gilla
Workingclasshero och 7 till
  • Laddar…
Att ta upp hålet till rätt storlek är det rätta, allt annat kommer i framtiden skapa onödiga besvär.
 
  • Gilla
SvanteC och 2 till
  • Laddar…
Intressant är ju hur DÖRRBLADET faktiskt ser ut.. bilderna/videon du visar är ju på karmen..

Moderna dörrar går ofta inte kapa på höjden
 
  • Gilla
Cheesen och 1 till
  • Laddar…
Gör om dörrhålet så karmen passar. Ibland blir det fel, och då gör man om så det blir rätt.;)
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Enklast är att såga upp öppningen uppåt. Oftast räcker det ju med att kapa gipsskivorna något.

Moderna innerdörrar är ju inte massiva, så att kapa en del av dörren blir inge bra.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vänd på dörrkarmen så dörren öppnas åt andra hållet 🙃
 
  • Gilla
atomlab
  • Laddar…
Vad hindrar dig från att öka dörrhålets storlek?
 
Bra att du frågade det, det var jag ju inte tydlig med.
Över dörrkarmen på 2000 mm siter en 45*90 och ramar in dörrhålet. Ovanför denna regel går det en del el-slang som är fäst i denna regel.
Möjligen kan jag trimma bort 2 cm av den 4,5 cm regel. Tror ändå att det inte är tillräckligt dvs att dörrbladet är stort.
Så jag funderar på om jag efter av maximering uppåt ska kapa dörrbladet i nederkant eller om jag ska kapa karmen både uppe och nere och sen likadant med dörrbladet. Men det är säkert svårare att få det att passa.
Mvh Fredrik

PS regeln ovanför sitter dessutom med skruv genom stolparna som karmen ska fästas i. Förmodligen hyfsat i mitten, så mer än en knappt en och en halv cm kan jag nog max maximera uppåt.
 
F fredand44 skrev:
Bra att du frågade det, det var jag ju inte tydlig med.
Över dörrkarmen på 2000 mm siter en 45*90 och ramar in dörrhålet. Ovanför denna regel går det en del el-slang som är fäst i denna regel.
Möjligen kan jag trimma bort 2 cm av den 4,5 cm regel. Tror ändå att det inte är tillräckligt dvs att dörrbladet är stort.
Så jag funderar på om jag efter av maximering uppåt ska kapa dörrbladet i nederkant eller om jag ska kapa karmen både uppe och nere och sen likadant med dörrbladet. Men det är säkert svårare att få det att passa.
Mvh Fredrik
Då får du väl höja 45*95an 5cm så är ju problemet löst
 
  • Gilla
Cheesen och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Då får du väl höja 45*95an 5cm så är ju problemet löst
Dessvärre är det spacklat och fixat, känns ju trist att riva upp det. Men visst om det är enda lösningen.
 
Bättre att lösa problemet på riktigt nu, gör inga halvmesyrer utan öka dörrhålet så karm och dörrbyte blir möjligt i framtiden
 
  • Gilla
Porsibygg och 4 till
  • Laddar…
F fredand44 skrev:
Tackar för svaren.
Uppåt kan jag nog trolla fram en centimeter.
Men en cm är ändå för lite.
Just denna dörr är denna från bauhaus.
Den är i massivt trä.
[länk]
Då BÖR den ju gå att kapa iaf..

Sen är frågan om det går att kapa så mycket som du behöver, men den infon borde du kunna få på tillverkarens hemsida 🙂
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.