Har du "tur" kan det finnas en avstängningsventil mellan ditt "vanliga vatten" och påfyllningsventilen/värmepumpen. Om det gör det så kan du stänga av denna och sedan öppna huvudventil och ha vatten som vanligt i resten av bostaden.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Är det röda inne till vänster på bild 2 ett expansionskärl?
Svar Ja, och källan där jag kollat upp det är manualen.
 
Om man utgår från den andra svarta säkerhetsventilen mitt fram som det står 9 bar på så sitter det två ventiler uppe alldeles till höger om säkerhetsventilen. Den ventilen längst in som är svårast att nå är påfyllningsventilen till varmvattenberedaren. Den står normalt alltid max öppen för att det ska fyllas på med nytt vatten så fort man använder något varmvatten, Försök med att stänga den ventilen och sätt på vattnet i lägenheten igen så ska vi se vad som händer.
 
S skyisthelimit skrev:
Nu var det inte jag som skrev det, men svarar.

Påfyllnadsventilen är den som man öppnar för att släppa in vatten i det i övrigt separerade värmesystemet. Det tar ditt vanliga "kranvatten" och detta har normalt sett ett mycket högre tryck (kan vara uppåt nära 10 bar, men kan variera kraftigt). Så om den ventilen läcker så kommer du till slut att få samma höga tryck i ditt värmesystem OM det inte vore för att du hade en säkerhetsventil som släppte ut vatten när det når över en viss nivå.

Så sålänge säkerhetsventilen fungerar som det ska så är det ingen "överhängande" fara att ha den öppen, om man ex vill fylla på lite vatten i en toalett.
Som du skrev tidigare så går det också att manuellt tappa ur vatten med säkerhetsventilen genom att vrida på den, men kan på det sättet sänka trycket till "normal" nivå för att skaffa sig lite marginal.
Hej.

Mätaren i bild 1 visar trycket i pannan och värmesystemet. Denna mätare var uppe på 2,9 bar när jag upptäckte att det pyste / fräste / läckte från apparaten igår kväll. Det står att trycket med denna mätare inte ska överstiga 1,5 bar. Det står däremot på en etikett bakom en lucka på apparaten att själva värmesystemet arbetar med ett tryck på upp till 10 bar. Detta är något förvirrande för min del. Men jag kan förstå allt detta fel. Jag har ingen träning i VVS eller frånluftsvärmepannor.

Istället för att slå på vattnet för att kunna spola så har jag hämtat hink med vatten. Har kunnat spola, diska och gjort oss varmt te.


Är tacksam för den feedback jag får från er alla. Det är mer än jag fått när jag sökt VVS-firmor eller pratat med försäkringsbolag idag. Jag vet, det är söndag. Jag är däremot själv egenföretagare och har lite svårt att förstå denna motvilja att hjälpa till mot betalning. Men så är det, i alla fall i vårt område. Jag är ombedd att återkomma en vardag — vilket bara är ett dygn bort nu.
 
S skyisthelimit skrev:
Har du "tur" kan det finnas en avstängningsventil mellan ditt "vanliga vatten" och påfyllningsventilen/värmepumpen. Om det gör det så kan du stänga av denna och sedan öppna huvudventil och ha vatten som vanligt i resten av bostaden.
Det vore fint om det finns en sådan ventil. Vet bara inte vilken det är eller hur den ska hanteras, om det finns en viss ordning man gör saker i t ex. Blev för osäker kring att försöka efter de instruktioner jag fick av jonaserik högre upp i tråden. Men ja, om det finns en sådan så kommer vi kunna köra tvätt- och diskmaskin + laga mat m h a vatten. Det vore bekvämt, särskilt om det kommer att ta tid att få hjälp i övrigt.

Jag har tänkt kontakta ett serviceombud för Nibe i morgon för att se om vi kan få hjälp med något sådant. Jag tycker det är synd att något sådant inte hanteras i bruksanvisningen. Varför ska man drabbas hårdare än nödvändigt om själva Nibe-apparaten börjar strula menar jag? Det är något att tänka på inför valet av nästa frånluftsvärmesystem.
 
VVS-installation med rör, ventiler och cirkulationspump under uppvärmningsenhet, möjligtvis i ett hem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rött är ditt varmvatten ut, blått är kallvatten in.
Gulmarkerat rör leder mellan kallvatten och in i värmesystemet via ventilen "påfyllnad".
Gulmarkerad ventil "avstängning" stänger av vattnet till pumpen.

Prova att stänga den gula "avstängning" och slå på det vanliga vattnet och se om det fortsätter läcka över.
 
Ja, vi hade 310P 30 st, de skiljer sig lite beroende på årsmodell, våra var bytta o omgångar runt 06-07.
Felet du beskriver är exakt det vi haft på nästan alla 30 pannor, vi hade alltid några ventiler hemma för det problemet.
Det som felar är påfyllningsventilen till radiatorkretsen, den som fyller på varmvatten är nått annat.
Det finns som nån annan sa 2 säkerhetsventiler, den på 9 bar är till varmvattenberedaren, den på 2,5 till radiatorkretsen.
Jag är tyvärr inte med i styrelsen längre, annars hade jag gått till vårt förråd, så skulle du fått bild och nummer på ventilerna som behövs bytas.
 
Och som sagt, det är inget farlig i.o.m att säkethetsventilen släpper ut, men det är slöseri på varmt radiatorvatten.
 
J Josth skrev:
Om man utgår från den andra svarta säkerhetsventilen mitt fram som det står 9 bar på så sitter det två ventiler uppe alldeles till höger om säkerhetsventilen. Den ventilen längst in som är svårast att nå är påfyllningsventilen till varmvattenberedaren. Den står normalt alltid max öppen för att det ska fyllas på med nytt vatten så fort man använder något varmvatten, Försök med att stänga den ventilen och sätt på vattnet i lägenheten igen så ska vi se vad som händer.
Hej.

Om jag förstår dig rätt så är det vred märkt "2" i min bild här intill. Är det den du syftar på som lär stå i max öppet och som jag ska stänga?

En grej med det vredet är att det inte är räfflat utan helt blankt. Jag har inte testat att vrida på det. Det kanske går bra att vrida men jag får, av att titta på den, känslan av att det kanske inte är ett vred utan snarare en knapp som man trycker in eller något liknande — men jag kan ha fel. Vred brukar vara lite räfflade sådär för att man ska kunna få grepp bara ...
 
  • VVS-installation med rör, ventiler och cirkulationspump, möjligen i ett pannrum eller källare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det är ventil nummer 2 jag menar. Prova att stänga den. Nummer 1 ska vara för avtappning om man sedan vill tömma hela varmvattenberedaren.

Edit: Det skulle också kunna röra sig icke rätt dokumenterade förändringar av årsmodellerna från NIBE's sida. Då skulle nummer 1 kunna vara bara en vakumventil för beredaren och det är nummer 2 som är påfyllning av varmvattenberedaren. Då är det i så fall nummer 2 ska stängas av.

Edit2: Jo det är fel i NIBE's manualer för vissa årsmodeller ser jag nu. Det är nummer 1 som ska stängas för att det inte längre ska fyllas på vatten i varmvattenberedaren. Vill man sedan tömma beredaren får man använda 9 bar säkerhetsventil och manuellt hålla denna öppen. Precis vid millennieskiftet måste förändringen av ventilkombinationen ha skett men det har inte justerats rätt i manualerna. https://jsenergi.com/reservdelar-ni...-089070/079-ventilkombination-vv-1-0-mpa.html respektive https://jsenergi.com/reservdelar-nibe/nibe-frnluft/fighter-301-610313kw-089629/053-vaccumventil.html
 
Redigerat:
J Josth skrev:
Ja det är ventil nummer 2 jag menar. Prova att stänga den. Nummer 1 ska vara för avtappning om man sedan vill tömma hela varmvattenberedaren.

Edit: Det skulle också kunna röra sig icke rätt dokumenterade förändringar av årsmodellerna från NIBE's sida. Då skulle nummer 1 kunna vara bara en vakumventil för beredaren och det är nummer 2 som är påfyllning av varmvattenberedaren. Då är det i så fall nummer 2 ska stängas av.

Edit2: Jo det är fel i NIBE's manualer för vissa årsmodeller ser jag nu. Det är nummer 2 som ska stängas för att det inte längre ska fyllas på vatten i varmvattenberedaren. Vill man sedan tömma beredaren får man använda 9 bar säkerhetsventil och manuellt hålla denna öppen. Precis vid millennieskiftet måste förändringen av ventilkombinationen ha skett men det har inte justerats rätt i manualerna. [länk]
Hej igen.

Jag har testat att vrida lite på #2 i relaterad bild och denna går bara runt runt, lätt som en plätt. Det är inte ett "don" som drar med sig något i rören känns det som. Jag misstänker att det inte är ett vred alls.

I din text inklusive rättningar så nämner du #2 hela tiden. Syftade du till att ändra dig mellan 2 och 1 och tillbaka till 2 eller? Jag hänger inte riktigt med i dina svängningar i resonemanget.
Ja det är ventil nummer 2 jag menar.
Då är det i så fall nummer 2 ska stängas av.
Det är nummer 2 som ska stängas
Obs: #1 är den som har texten Avstängning på sig. #2 är den som är blank till ytan.
 
Ursäkta! Idiotfel av mig att skriva nummer 2 i andra korrigeringen. Det är nummer 1 "Avstängning" du ska stänga av och inget annat. Nummer 2 är bara en vakumventil på din årsmodell av 310P.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
[bild]

Rött är ditt varmvatten ut, blått är kallvatten in.
Gulmarkerat rör leder mellan kallvatten och in i värmesystemet via ventilen "påfyllnad".
Gulmarkerad ventil "avstängning" stänger av vattnet till pumpen.

Prova att stänga den gula "avstängning" och slå på det vanliga vattnet och se om det fortsätter läcka över.
Hej. Tack för din input.

Efter att ha följt alla synliga rör flertal gånger, studerat manualen och bilder på nätet noga + bildat mig en rimlig uppfattning om hur det bör fungera så är vredet markerad "Avstängning" den första ventilen som hela systemet möts av. Denna kommer enl. min uppfattning stoppa allt kallvatten från att komma fram till alla involverade system och kretslopp i hela apparaten. Jag får inte känslan av att det bara skulle stoppa vattnet till värmeslingan / radiatorerna. Men jag kan absolut ha fel.

Manometern, den som visade 2,9 bar igår, visar tydligen trycket i värmesystemet. Är det värmeslingan till elementen / radiatorerna ute i lägenheten vi pratar om då eller syftar man på något annat? Vet du det?

Du skriver att den gula märkt "avstängning" stänger av vattnet till pumpen. Är det till värmeslingan för radiatorer ute i lägenheten du menar då, eller vilken pump?
 
J Josth skrev:
Ursäkta! Idiotfel av mig att skriva nummer 2 i andra korrigeringen. Det är nummer 1 "Avstängning" du ska stänga av och inget annat. Nummer 2 är bara en vakumventil på din årsmodell av 310P.
Tack för snabba svar. #1 makes sense.

Ska ta med tjejen nu till en plats där vi kan duscha.
Ska se om jag tar mig an att försöka fixa kallvatten till oss/lgh ikväll.

Tangerande fråga: Med kallvattnet avstängt, vet du vad vi kan förvänta oss hända om vi vrider på någon av våra blandare eller t ex spolar i toaletten? Kan det bli rörelse i vattensystemet så att varmvattenberedaren eller något inom frånluftsvärmepannan öht blir tokig? 🤔
 
Man kan testa detta senare när vattnet är påsatt igen i lägenheten. Det kan vara så att "Avstängning" gör det omöjligt att sedan fylla på själva värmepannan med vatten men det är inte säkert att det är så.

Manometern visar trycket i värmesystemet, inte i beredaren.

Med den gula ventilen avses samma som nummer 1.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.