Bäst metod för rena fönster

  • Antal röster
    136
Krav till arkitekten: fönstren skulle inte vara högre än att jag kan nå att tvätta dem utan stege/pall. Har trädäck utanför. Detta innebär att det tar mindre än 30 minuter att tvätta in-och utsida. Övervåningen har pivåhängda fönster.

Mitt tidigare gamla hus hade spröjsade fönster som dessutom var delbara samt att övervåningens tvätt innebar livsfara - även om jag så småningom vande mig att hänga utanför ...:geek:

Jag tvättar således fönstren ofta - med vatten/ättika/diskmedel.
 
  • Gilla
JLyck
  • Laddar…
Patrik V.
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Ni som putsar era fönster kanske blir förvånade över rubriken, men jag råkar veta att alla putsar inte sina fönster.
Har nu duckat detta arbete i 2 år, men nu är det nog oundvikligt så länge till. Lägg er röst och hjälp mig avgöra bäst metod.
Non of the above!

Vatten med Yes diskmedel i, läggs på med svamp/skurborste, sedan skrapan och torka av kanter med handduk.
 
  • Gilla
gbgustaf och 3 till
  • Laddar…
Nästan samma som till bilen.
Använder samma fönsterputs som på allt annat glas/speglar. Har skrapa och ett par riktigt tjocka mikrofiberdukar.

En för att putsa och en för att torka helt rent.
 
M
Invändigt, Ajax fönsterputs och en trasa. Utvändigt kör jag med Kärchers fönstertvättapparat, fungerar rikigt bra. Använder Kärchers medel som blandas i vatten och appliceras med duschsprutan och tvättmoppen som följde med.
 
  • Gilla
MariaiÖstergötland
  • Laddar…
O
Patrik V. Patrik V. skrev:
Non of the above!

Vatten med Yes diskmedel i, läggs på med svamp/skurborste, sedan skrapan och torka av kanter med handduk.
Och en skvätt T-röd om man får för sig att tvätta när det är minusgrader
 
Roligt med alla svar! Och ca 100 röstningar! Lutar åt att jag gör som alla andra gånger, dvs trasa med diskmedel, skrapa osv. Alla vet ju att det jobbiga är att ta tag i det och plocka ur fönstren. Själva putsandet är ju det enkla/roliga??? :seenoevil:
 
Jag har ett tips till.
Låta mamma bo i huset medans man är på semester, då är alla fönster putsade när man kommer hem :)
 
  • Haha
  • Gilla
Mathildatiger och 5 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Jag har ett tips till.
Låta mamma bo i huset medans man är på semester, då är alla fönster putsade när man kommer hem :)
Det här tipset gillar jag! :crysmile:
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Det här tipset gillar jag! :crysmile:
Förutsätter kanske att man har en städgalen mamma, vilket jag har, allt blänker när man kommer hem.
"Jag städade skåp och lådor i köket medans jag ändå höll på"
 
Städfirma! Det är inte speciellt dyrt, under tusenlappen.
 
Städfirma 75% av gångerna, har rullande abonemang som gör att de kommer och tvättar fönsterna ca 6 ggr per år men ibland behöver jag själv tvätta fönsterna och kör då enligt den här anvisningen med diskmedel och bil tvättsvamp https://www.testlabbet.nu/tvatta-fonster-pa-basta-satt
Jag försöker även att tvätta fönsterna precis innan den kalla årstiden börjar för att slippa tvätta dom under vintern.
 
Tidningspapper och fönsterputs 👍
 
En vit och blå fönstertvättare eller vattenränna med ett mjukt överdrag och ett plasthandtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blå handtag, metallisk skrapa, fönstertvättredskap, vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En sk fönstertvättare, en gummiraka och sedan fönstertvättmedel i en låda där fönstertvättaren enkelt går ner. Kompletteras med ett par handdukar för att torka av spröjs, gummiraka osv.

Tycker mig ha provat alla andra varianter men detta går snabbast för mig och det är väl ingen slump att fönstertvättarproffsen jobbar likadant.... Först skuras fönstret med tvättaren, sedan rakar man av det och torkar ev överflöd längst ner med handduken.
 
MathiasS MathiasS skrev:
[bild][bild]
En sk fönstertvättare, en gummiraka och sedan fönstertvättmedel i en låda där fönstertvättaren enkelt går ner. Kompletteras med ett par handdukar för att torka av spröjs, gummiraka osv.

Tycker mig ha provat alla andra varianter men detta går snabbast för mig och det är väl ingen slump att fönstertvättarproffsen jobbar likadant.... Först skuras fönstret med tvättaren, sedan rakar man av det och torkar ev överflöd längst ner med handduken.
Gör nu på samma sätt. Och kör utsidan utomhus även om vissa fönster går att snurra.
Lägger då till ett förlängningsskaft och två hinkar, en för fönsterglas och den andra för karm, fönsterbleck, etc.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.