Utgående slang har förmodligen spruckit.
Det är typfelet om maskinen är 10++ år.
Det händer särskilt om man flyttar på maskinen eller rör på slangen som går till vaskavloppet.
Jag har själv bytt vårt, nytt kostade några hundralappar.
 
Maskinen är drygt 5 år gammal
 
Fel i30 betyder att översvämningsskyddet har löst ut. Dvs att maskinen läcker - vilket du ju märkt. Det finns många ställen det kan vara på så du får helt enkelt ta ut diskmaskinen och börja felsöka eller ringa efter service.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Tagit ut den och kollat alla slangar och fästen och allt ser helt ut. Ska nu testa och skölja ur avloppsslangen sedan vet jag inte vad jag mer kan göra 🥴
 
A
K Kaspfors skrev:
Tagit ut den och kollat alla slangar och fästen och allt ser helt ut. Ska nu testa och skölja ur avloppsslangen sedan vet jag inte vad jag mer kan göra 🥴
Öppna först höger sida och kolla om den sitter fast
 
  • Gilla
Kashew
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Öppna först höger sida och kolla om den sitter fast
Alla slangar sitter fast, tog loss den slang för avlopp som sitter med en liten klämma och däri satt det en svart gummipackning med en flärp på hittar inga konstigheter
 
Startade den igen och det rinner vatten under hela mittre delen
 
Verkar vara vanligt att det är läckage i själva slangarna.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Verkar vara vanligt att det är läckage i själva slangarna.
Vanligt på alla diskmaskiner? Vanligt på Ikea diskmaskiner eller vanligt på just denna modellen?

Nyfiken då vi precis har köpt den dyraste Ikea diskmaskinen.
 
IKEAs diskmaskiner kommer från Electrolux, Whirlpool och Bosch (ändras över tid). Felet i30 indikerar att det är en electrolux-maskin du har och där är detta i alla fall inte ovanligt när maskinerna får några år på nacken.
 
Köper ny tror jag istf å meka mer i något jag inte kan, verkar som de flesta diskmaskiner av denna typ ger upp efter 5 år då man googlar runt
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
Har den belysning invändigt?
Har svagt minne av att ha stött på den felkoden tidigare och då var det lampan som var felet
 
Böj på slangen. Min hade en spricka i ett veck där den gick genom bakre väggen.
B Bengt Henrik skrev:
Har den belysning invändigt?
Har svagt minne av att ha stött på den felkoden tidigare och då var det lampan som var felet
Du har inte läst hela tråden! Vattnet kom ut på golvet !!! Jag tror inte det är ett lampfel .😂
 
  • Gilla
Kaspfors och 1 till
  • Laddar…
Gav upp att försöka hitta felet och åkte å köpte en ny 🫣
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.