Vi har idag en allé som består av ask i en rad. För att rama in allén ytterligare funderar vi på att plantera träd på andra sidan av infarten men skulle helst inte vilja ha ytterligare askar. Vi tänker oss eventuellt lönn, då dessa blir väldigt höstfina.

Vad tycker ni - blir det konstigt med en allé som på ena sidan består av ask och på andra sidan av lönn?
 
Jag skulke kanske inte välja lönn av rent praktiska skäl (lönnskott överallt) men estetiskt gillar jag tanken.
Fast jag skulle ännu hellre välja blandade träd för hela raden, i alla fall så länge som det inte är en äldre alle som bara ska renoveras. Både ur estetisk synpunkt och som skydd mot sjukdomar. En almalle idag riskerar att försvinna helt medan t ex två almar i kan ersättas utan att vindskydd ich utseende blir allt för påverkat.
 
Z z_bumbi skrev:
Jag skulke kanske inte välja lönn av rent praktiska skäl (lönnskott överallt) men estetiskt gillar jag tanken.
Fast jag skulle ännu hellre välja blandade träd för hela raden, i alla fall så länge som det inte är en äldre alle som bara ska renoveras. Både ur estetisk synpunkt och som skydd mot sjukdomar. En almalle idag riskerar att försvinna helt medan t ex två almar i kan ersättas utan att vindskydd ich utseende blir allt för påverkat.
Askarna som står där idag är mycket gamla. 200-300 år och har sett sina bästa dagar. Allén byggde vi upp i samband med att vi ställde i ordning tomten.

Så allén är ung men träden som står på den är gamla.

Kul att någon mer gillar idén med lönn. Visst kanske inte blir praktiskt men har man ask, så har man redan inte den lyxen :)

Vi vill ha lönn för att de växer tydligen snabbt och för att de blir så höstfina men det kanske inte stämmer?
 
Jag skulle också satsa på lite blandade träd. När askarna ger sig kan ni ersätta dem lite pö om pö utan att det ser konstigt ut.

Något körsbär, en japansk lönn, en eller ett par lindar..?
 
kashieda kashieda skrev:
Jag skulle också satsa på lite blandade träd. När askarna ger sig kan ni ersätta dem lite pö om pö utan att det ser konstigt ut.

Något körsbär, en japansk lönn, en eller ett par lindar..?
Ja det var ena tanken men den andra tanken var att då fortsätta fylla på med lönn så att det slutligen blir en lönnallé.
 
hsd
Lönnen är vacker men har stora löv som faller på hösten
Har själv lönnar och trivs med dessa trots enorma mängder löv , när det kommer upp nya så låter jag en del vara och en del kapas ner när de är på fel ställe
 
Claes Sörmland
Får jag vara lite tråkmåns här... Min erfarenhet att det är knepigt att få det snyggt med blandade träd på rad. De utvecklas i olika takt och passar jorden olika bra. Som ungträd ser de inte alls ut som en prydlig allé utan mer som dålig planering. Så jag skulle satsa på en sorts träd som passar markförhållandena. Lite lustigt blir det ju med olika trädsorter på olika sidor om vägen men kanske är det dags att fälla askallén den dag ungträden har vuxit upp.

Vad gäller skogslönn så trivs den inte på täta och våta jordar. Så har man lera, t ex om vägen går över gammal åkermark så välj en annan art. Samma sak vid högt grundvatten. Har man grus och sand, gärna med mull på så trivs den utmärkt. Eftersom vägar anläggs med grus så kan lönn funka bra om man har en anlagd väg av denna typ även om den naturliga marken är lera.

Lind är ju annars toppen för alléer. Funkar bra på lera också. Finns lindsorter idag som inte droppar av lössen på sommaren så slipper man kladdet på vägbanan.
 
  • Gilla
Bond Vagabond och 5 till
  • Laddar…
Nu fick jag inte upp naturvårdsverkets länk men jag vet att det i vissa fall finns EUbidrag för alleplantering. Mina vänner ersatte en gammal björkalle med ny i Norrland. Tror dock inte att det gäller blandad kompott av trädsorter.
Håller i princip med @Claes Sörmland när det gäller sortblandning. Estetiskt är en strikt enformad alle vackrare.
 
en allee i min värld är en rak väg kantat av enhetliga träd. Gissar att den ska sluta vid ts hus. Stilen på huset ä inte oviktig. Inte alla hus passar till fex en pampig poppel allee. Lind blir väldigt bastant när den blir vuxen. Viktigt att träd och huset samspelar, tycker jag.
 
hsd
Dessutom bör man komma ihåg att det tar lång tid till fullvuxna träd
 
Tack för bra tips! Vi tycker askarna ser lite tråkiga ut på hösten och vill därför få in lite höstfina träd. Att sätta dessa på andra sidan allen kändes givet för att det blir en naturlig plats men visst kanske blir konstigt med en rad som är av ask och en annan av något annat.
 
Någon som forumknarkar alléer och trädsorter kan säkert störa ihjäl sig på att ni planterat olika sorters träd. Personligen skulle jag troligen inte ens märka det en sommardag, eventuellt inte heller en höstdag😄.
Vilken sorts människor är ni?
 
  • Gilla
frhar
  • Laddar…
Visst går det att blanda. Vi återplanterade träd i en allé där många träd gått åt. På länsstyrelsens inrådan planterades ek, lönn, lind med mera. Vår ”huvudallé” består dock uteslutande av lind och visst är det vackert och homogent på hösten.
Allé täckt med gula löv, höst, trädrad på båda sidor, svart staket, stillhet, bänkar, ingen människa synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jocke31 och 7 till
  • Laddar…
krillek krillek skrev:
Visst går det att blanda. Vi återplanterade träd i en allé där många träd gått åt. På länsstyrelsens inrådan planterades ek, lönn, lind med mera. Vår ”huvudallé” består dock uteslutande av lind och visst är det vackert och homogent på hösten.
[bild]
Har du bild på den där ni blandade?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.