Vi tittar på hus och har nu äntligen hittat ett vi verkligen gillar. Huset är byggt 1976 och har total renoverats men i besiktningsprotokollet som finns att tillgå har fuktkvoten uppmätts till 16% och jag undrar om detta är alldeles för högt eller inte? Mäklaren menar att det inte är det och vi har noll kunskaper, därför hoppas jag någon här kan svara!

Dränering gjordes 2015 om det är relevant…

Bifogar printscreen på besiktningsprotokoll.
 
  • Svensk text om fuktproblem, mögelrisk och luktbekymmer i byggnadsstruktur, med varningsikon.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag antar att det där är ett utdrag från en säljarbesiktning?

Värdet ligger precis på gränsen står det i protokollet. Jag hade gjort en egen överlåtelsebesiktning med fördjupad undersökning av grund och syllar. På 70-talet la man isoleringen på fel sida om betongen, så det kan vara det som spökar här: https://www.byggahus.se/renovera/riskkonstruktionerna-du-behover-se#n6796-sida-4

Vill ni köpa huset så undersök ordentligt och se till att få avdrag på köpeskillingen för ev. brister ni upptäcker.
 
  • Gilla
Nissens och 2 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag antar att det där är ett utdrag från en säljarbesiktning?

Värdet ligger precis på gränsen står det i protokollet. Jag hade gjort en egen överlåtelsebesiktning med fördjupad undersökning av grund och syllar. På 70-talet la man isoleringen på fel sida om betongen, så det kan vara det som spökar här: [länk]

Vill ni köpa huset så undersök ordentligt och se till att få avdrag på köpeskillingen för ev. brister ni upptäcker.
Tack för svar! Brukar man göra överlåtelsebesktning efter man vunnit budgivning då? Känns som man kommer förlora objektet annars… de nuvarande ägarna har ju total renoverat huset, ändå hög fuktkvot tycker jag är konstigt, men kanske är som du sa, att isolering är på fel sida… om det nu är så, bör man undvika sådana hus då? Går det att göra något åt ifall isoleringen ligger fel?
 
  • Gilla
Juniverse
  • Laddar…
R
Förlita er inte på säljarens besiktningsman om ni själva inte har kunskapen att göra egna bedömningar.
Ta in en egen besiktningsman, på hur du skriver så misstänker jag att det är första huset?

En totalrenovering säger ingenting egentligen.
Ni måste veta exakt vad som är gjort och inte.

Är det bara ytskikt t.ex så har man kanske inte ens rört husets konstruktion/isolering/åtgärdat kända problem.

P.s vilken klåpare som helst kan totalrenovera ett hus, det behöver absolut inte betyda att man gjort det ordentligt eller som man ska.
Man får göra exakt som man vill i sitt eget hus i princip. (Några få undantag t.ex el)
 
  • Gilla
Juniverse
  • Laddar…
Riskkonstruktionen är att betongplattan är oisolerad och det tillskjuter fukt underifrån. 16% är på gränsen. Men frågan är om det inte kan vara högre någon annanstans. Frågan är också hur hög noggrannhet instrumentet har. Tittar du på en vanlig termometer så visar den också fel, eller du vet egentligen inte. Det kan alltså mycket väl vara 17 eller 18%.

Helt ok att köpa objektet men var medveten om risken. Betalar ni marknadsvärde för ett renoverat så är det ju den riskpengen ni har med er in.Att ni kan få riva upp golven och göra en ny konstruktion.

Det går att lösa, det bästa är ventilerade golv, typ Nivell.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Riskkonstruktionen är att betongplattan är oisolerad och det tillskjuter fukt underifrån. 16% är på gränsen. Men frågan är om det inte kan vara högre någon annanstans. Frågan är också hur hög noggrannhet instrumentet har. Tittar du på en vanlig termometer så visar den också fel, eller du vet egentligen inte. Det kan alltså mycket väl vara 17 eller 18%.

Helt ok att köpa objektet men var medveten om risken. Betalar ni marknadsvärde för ett renoverat så är det ju den riskpengen ni har med er in.Att ni kan få riva upp golven och göra en ny konstruktion.

Det går att lösa, det bästa är ventilerade golv, typ Nivell.
Tack för ditt svar! Hur vet du att betongplattan är oisolerad, kunde du avläsa det på något sätt? Det står också i protokollet ”Stambyte görs då golvvärme installeras i badrum samt sovrum. Bottenplattan bilas upp och isoleras enligt föreskrifter för installation av golvvärme” . Hur tolkar du detta? Borde de inte kunnat åtgärda isoleringen då?
 
J Juniverse skrev:
Vi tittar på hus och har nu äntligen hittat ett vi verkligen gillar. Huset är byggt 1976 och har total renoverats men i besiktningsprotokollet som finns att tillgå har fuktkvoten uppmätts till 16% och jag undrar om detta är alldeles för högt eller inte? Mäklaren menar att det inte är det och vi har noll kunskaper, därför hoppas jag någon här kan svara!

Dränering gjordes 2015 om det är relevant…

Bifogar printscreen på besiktningsprotokoll.
Glömde nämna att det är ett suterränghus om det gör någon skillnad.
 
Jag vet inte att den är oisolerad. Men med tanke på när huset är byggt och att man har reglat upp ovanpå en gjuten platta vittnar om det. Vet inte hur jag ska tolka det. Har dom bilat upp och isolerat så förstår jag inte varför dom sen har reglat upp golvet. Och det hade dom väl gjort med tanke på att det gjorts provhål.
 
J Johan456 skrev:
Jag vet inte att den är oisolerad. Men med tanke på när huset är byggt och att man har reglat upp ovanpå en gjuten platta vittnar om det. Vet inte hur jag ska tolka det. Har dom bilat upp och isolerat så förstår jag inte varför dom sen har reglat upp golvet. Och det hade dom väl gjort med tanke på att det gjorts provhål.
Ok tack! Har du några råd kring vad jag ska fråga om och ta reda på till mäklare/säljare/besiktningsman? Vi kan verkligen inget om sånt här.
 
Mitt tips är oavsett att du sätter dig in i och förstår konstruktionen och dess risker. Ligger det t.ex. nytt golv och ett nytt fint kök ovanpå konstruktionen så behöver iaf golvet tas bort, delar av köket kanske måste demonteras osv.
Men svårt att såga, vet inte hur stor yta så m är i kontakt med marken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.