Hej, vid en överlåtelsebesiktning av mitt och mina systrars hus uppmättes en fuktkvot på 21% i en undre golvregel som ligger på ett material-grund av en restprodukt från Domnarvets järnverk. Någon form av "järnspill/sand. Vanligt grundläggningsmaterel i Falun-Borlänge i slutet på 40-talet då huset också är byggt.
Ovanpå denna regel ligger ytterligare en regel som ett trägolv vilar på. Där uppmättes en fuktkvot på 14%.
Ingen lukt ingen röta, inget mögel.
Mina föräldrar har bott I huset i 75 år och har aldrig haft några problem med golven, mögel eller liknande.
Min fråga är kan vi låta golvet vara som det är? En snickare vi konsulterade sa att han skulle inte göra något åt golvet idagsläget. Huset har stått där i 75 år utan några problem.
Vi mottager gärna fler synpunkter.
Hälsar systrarna i Falun
 
Det är väl knappast någon idé att ni gör det innan ni ska sälja. De som köper lär ändå vilja renovera. Låt köparna ta ställning till det genom budgivning.
 
J Johan456 skrev:
Det är väl knappast någon idé att ni gör det innan ni ska sälja. De som köper lär ändå vilja renovera. Låt köparna ta ställning till det genom budgivning.
Vi hade en köpare som hoppade av pga av fuktproblem i en tillbyggnad (1976) av huset. En torpargrund där det är rejält med fukt pga dålig avrinning från stuprör bl.a.
Detta åtgärdar vi nu och "börjar om från början".
Frågan är vad vi gör med golven i huskroppen från 40-talet?
 
Ok, att det redan varit ute till försäljning var ny information. Får ni inte sålt det så måste ni kanske göra något. Det beror också på vad huset är värt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.