Något som slår mig är hur illa draget rören måste vara om det är helt stumt. Är ju inte så stor vits med rör om man inte ens när de är nya går att rubba tråden som är idragen.
 
Ja jag vet, man ska inte skrämma hempularna, det är bättre att fråga.
Detta är väl ett typexempel då små kunskaper om el ställer till det lite.

Ström flyter bara bra oavsett färg på ytan. Suck

Protte
 
  • Gilla
Bagarn_91
  • Laddar…
Om du har en elektriker i närheten förvånar det mig att han inte har ifrågasatt din rördragning och färgval. Fördragna ledare är ju bra när man vet vad de ska användas till, själv föredrar jag att kunna välja vilka färger jag vill ha i rören...
 
Jag verkar ha svart nolla i mitt hus och röd jord (oftast).
Fasen är ofta vit till strömbrytare och sedan gul efter strömbrytaren. För trappkopplingar verkar det vara grönt och i något specialfall har jag även sett rött som ledare. Gul/Grön fanns nog inte på den tiden och blå har jag inte sett heller.
 
e3henri>Färgerna på installationen i ditt hus var tydligen rätt vanlig på typ 50 talet dvs svart nolla och röd jord. Kruxet är att sen bytte man och hade svart som fas vilket medförde att det finns en del hus med rätt röriga installationer.

yakumo>Det brukar även krävas diverse protokoll rörande elinstallationen vid nybyggnation, hur löser du det?

/Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.