God kväll.

Vi har fått ovanligt högt tryck i vår frånluftsvärmepanna, Nibe Fighter 310p. Trycket är nu 2,9 bar och bredvid mätaren står det att det ska vara 0,5-1,5 bar. Systemet har dessutom börjat tömmas på vatten kan vi höra, gissningsvis till avloppet då eftersom vi inte kan se något vatten rinna ut på golvet.

Någon som kan något om dessa?


Vi googlar efter en jourhavande VVS men har inte hittat / fått tag på någon än.

Vänlig hälsning från Täby i Sthlm.
 
Rinner det från röret som sitter på säkerhetsventilen 1,5 bar, börja med att just nu stänga av huvudkranen för vattnet i huset. Nertill under bakom frontplåten så sitter det en ventil för att stänga av kallvatten till beredaren i värmepumpen. Stäng den och öppna sedan för inkommande vatten. Ökar inte trycket och det slutar rinna vatten, så är det inte bra. då kan det vara läck mellan själva VVdelen och kärlet för värmevattnet. Börja där och kom tillbaka.
 
J jonaserik skrev:
Rinner det från röret som sitter på säkerhetsventilen 1,5 bar, börja med att just nu stänga av huvudkranen för vattnet i huset. Nertill under bakom frontplåten så sitter det en ventil för att stänga av kallvatten till beredaren i värmepumpen. Stäng den och öppna sedan för inkommande vatten. Ökar inte trycket och det slutar rinna vatten, så är det inte bra. då kan det vara läck mellan själva VVdelen och kärlet för värmevattnet. Börja där och kom tillbaka.
Hej.

Det rinner från ett rör som går via en ventil märkt 2,5 bar. När jag petar / vrider någon millimeter på denna ventil så kommer det mer vatten ur röret och trycket på manometern sjunker, varvat med starka luftpuffar. Släpper jag ventilen så går den tillbaka en millimeter. Då rinner det mindre vatten igen och trycket ökar.

Jag fick till slut tag på en VVS jour och fick rådet att stänga av vattnet till lägenheten. Vi har i denna stund inget akut problem annan än att vi nu inte har vatten.

Jag lyckas tyvärr inte med hjälp av varken bruksanvisningen eller med märkning på ventiler / rör avgöra vad som är "kallvatten till beredaren". Har du någon idé om hur just en sådan brukar se ut? Inget rör är direkt kallt heller. Det är förvånande med tanke på hur många liter kallvatten som ju måste ha passerat där den senaste timmen eller mer.
 
Bakom frontplåten nertill så sitter det ett blandarör för varmvatten och säkert en säkerhetsventil med, det brukar vara en svart ratt som sitter lite snett och det är att stänga av kallvatten till beredaren
Det är det vredet som sitter snett, kan stå avstängning på den. Länk hur det kan se ut men inte exakt.
Stängs den av så har ni kallvatten om ni öppnar huvudventilen
https://www.k-rauta.se/produkt/sake...9N_CqVR9nOiI-bkk73pTaiImIV8JokF4aAkFOEALw_wcB
 
Hej igen. Tack för att du engagerar dig.

Jag har fixat bilder:

1. Mätaren och 2,5 bar-vredet:
NIBE värmepumpspanel med tryckmätare, instruktionsetiketter och reglage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2. Framifrån. Kunde inte hitta "avstängning":
Värmesystem med rör, ventiler och cirkulationspump under vit skåpssektion på kakelgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3. Vredet "Avstängning":

Nyckelordet ditt, "sitter snett". När jag läst det så gick jag tillbaka och tittade lite från sidan och då kunde jag hitta vredet Avstängning.

Så, igen, vad är det du tänker att jag ska pröva?
 
  • Komplexa rörsystem under diskbänk med ventiler och isolerade rör. Inomhussanitet, installationsteknik synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Först och främst det finns inget tryck i systemet ( värmen ) manometern står på noll. sen det med vemtilen avstängning så är det för att stänga av vatten till varmvattnet. Om en läcka är mellan varmvatten och värmen så stänger man av den ventilen, det är trycket från inkommande vatten söm ökar på värmesidan om det är läck. Stäng den ventilen och se vad som händer när du öppnar huvudkranen för inkommande vatten. Ökar inte trycket så öppnar du ventilen under där, ökar manometern då så är det en läcka. I alla fall med ventilen stängd så har ni kallvatten, Brrrr för en dusch. Men har mina funderingar på varför inget tryck är i värmedelen, men det klargör en röris när hen kommer till er.
 
J jonaserik skrev:
Först och främst det finns inget tryck i systemet ( värmen ) manometern står på noll. sen det med vemtilen avstängning så är det för att stänga av vatten till varmvattnet. Om en läcka är mellan varmvatten och värmen så stänger man av den ventilen, det är trycket från inkommande vatten söm ökar på värmesidan om det är läck. Stäng den ventilen och se vad som händer när du öppnar huvudkranen för inkommande vatten. Ökar inte trycket så öppnar du ventilen under där, ökar manometern då så är det en läcka. I alla fall med ventilen stängd så har ni kallvatten, Brrrr för en dusch. Men har mina funderingar på varför inget tryck är i värmedelen, men det klargör en röris när hen kommer till er.
Vi stängde av vattnet till lägenheten på inrådan av mellanhanden hos VVS-jouren (de hade ingen VVS-person att prata med för tillfället). I och med det sjönk trycket direkt och snabbt.

Jag är hemskt ledsen men jag förstår inte 100% hur du menar. Dina ord "stänga av vatten till varmvattnet" t ex, syftar du på varmvattenberedaren eller värmeslingan till elementen?

Det är något förvirrande om du ursäktar. När jag tittar i manualen så säger instruktionerna där inte mkt om detta heller, så jag kan inte verifiera det jag läser från dig med någon rutin där heller.

Du nämner "läcka är mellan varmvatten och värmen" men jag känner inte till något läckage i denna stund. Kan jag undersöka detta någonstans först kanske, innan jag slår på för att få in mer vatten i värmepannan / lägenheten? Det låter läskigt att öppna för mer vatten om det kan vara läckage någonstans.
 
Det finns ingen direkt koppling mellan elementen och varmvatten i kranen.

Elementslingan är helt separat från kranvattnet.

Varmvatten i kranen är kallvatten som värmts upp i varmvattenberedaren och nytt kallvatten fylls på/trycks in i beredaren när varmvatten förbrukas.
 
Påfyllningsventilen läcker, säkerhetsventilen har p.g.a att påfyllningsventilen fyller på släppt ut och håller inte tätt längre.
Mycket vanligt fel på dessa, bara byta båda ventilerna.
Säkehetsventilen är enkel, påfyllning knöligare.
Vi hade 30 st 310 i vår förening, och fick byta dessa ventiler på de flesta.
 
Ser på bilderna att du har säkerhetsventilen upptill på pannan, då blir det knöligare, våra satt där nere.
 
Är det röda inne till vänster på bild 2 ett expansionskärl?
 
D Dilato skrev:
Det finns ingen direkt koppling mellan elementen och varmvatten i kranen.

Elementslingan är helt separat från kranvattnet.

Varmvatten i kranen är kallvatten som värmts upp i varmvattenberedaren och nytt kallvatten fylls på/trycks in i beredaren när varmvatten förbrukas.
Tack. Allt detta var jag med på men jag uppskattar din tydlighet.
 
Isakare Isakare skrev:
Påfyllningsventilen läcker, säkerhetsventilen har p.g.a att påfyllningsventilen fyller på släppt ut och håller inte tätt längre.
Mycket vanligt fel på dessa, bara byta båda ventilerna.
Säkehetsventilen är enkel, påfyllning knöligare.
Vi hade 30 st 310 i vår förening, och fick byta dessa ventiler på de flesta.
Tack för att du delar med dig.
Det du skriver kan mycket väl vara en rimlig förklaring.

Fråga: Skulle du även relatera det höga trycket vi hade innan vi stängde av vattnet till lgh (2,9 bar) till det eventuella felet med påfyllnadsventilen?
 
Isakare Isakare skrev:
Ser på bilderna att du har säkerhetsventilen upptill på pannan, då blir det knöligare, våra satt där nere.
Var det verkligen 310p ni hade då?

Hur som, säkerhetsventilen märkt 2,5 bar gjorde ändå sitt jobb. Kunde kanske varit bättre kalibrerad och hållit nere trycket till 2,5 men 2,9 var förhoppningsvis okej (för att undvika risken att pannan "spränges" som det finns en varningstext om på den).
 
M M Risberg skrev:
Tack för att du delar med dig.
Det du skriver kan mycket väl vara en rimlig förklaring.

Fråga: Skulle du även relatera det höga trycket vi hade innan vi stängde av vattnet till lgh (2,9 bar) till det eventuella felet med påfyllnadsventilen?
Nu var det inte jag som skrev det, men svarar.

Påfyllnadsventilen är den som man öppnar för att släppa in vatten i det i övrigt separerade värmesystemet. Det tar ditt vanliga "kranvatten" och detta har normalt sett ett mycket högre tryck (kan vara uppåt nära 10 bar, men kan variera kraftigt). Så om den ventilen läcker så kommer du till slut att få samma höga tryck i ditt värmesystem OM det inte vore för att du hade en säkerhetsventil som släppte ut vatten när det når över en viss nivå.

Så sålänge säkerhetsventilen fungerar som det ska så är det ingen "överhängande" fara att ha den öppen, om man ex vill fylla på lite vatten i en toalett.
Som du skrev tidigare så går det också att manuellt tappa ur vatten med säkerhetsventilen genom att vrida på den, men kan på det sättet sänka trycket till "normal" nivå för att skaffa sig lite marginal.
 
  • Gilla
EddieHansson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.