Håller på att bygga hus.

Detaljplanen säger 4m för byggnation mot tomtgräns.

Min granne har satt upp ett garage med carport 1m ifrån min tomtgräns i västerläge. Utan att jag fått något grannintyg att skriva under.:(

Jag hörde av mig till kommunen och det visade sig att de godkänt bygglovshandlingarna utan att skicka ut detta intyg till mig något som de skulle ha gjort. Så kommunen tog på sig fullt ansvar för att ärendet blivit felhanterat.

Till saken hör att vi är inte positivt inställda till denna byggnation då den begränsar utsikten från vårt inglasade uterum som vätter mot detta garage? Hade vi fått intyget innan byggnationen påbörjats enligt reglerna hade vi sagt nej.

Så vad bör jag göra nu? :confused: Garaget är ännu ej färdigbygtt.

Tacksam för hjälp.
 
W
Klaga på det. Det e felhanterat så det beslutet ska rivas upp. Det finns en annan tråd om precis samma sak fast sett från andra hållet (hittar inte den tråden just nu tyvärr). Du kan klaga på och teroetiskt få bygglovet upprivet 10år efter att bygglovet har godkännts.
 
Du har som sagt en möjlighet att klaga och få bygglovet ogiltigförklarat.

Sedan kan det kanske vara på sin plats att göra en liten konsekvensanalys. Om bygglovet rivs upp så kommer grannen att få göra om bygglovsansökan, då behndlas den korrekt, du får yttra dig. Om du nekar så kan kommunen välja att ignorera dig, och bifalla bygglovet ialla fall. Du kan sätta igång en överklganas process och cirkusen håller igång i några år. Dvs det är stor risk att garaget hamnar på sin nuvarande plats oavsett vad du gör.

En sak som däremot är säker är att grannsämjan blir helt skjuten i botten oavsett om du vinner processen eller ej. Skulle du vinna, så att grannen blir tvungen att riva sitt garage så riskerar du ju alltid att grannen planterar snabbväxande träd elller liknande vid gränsen.

Mycket här lär ju bero på vad sannolikheten är för att grannen skall få sitt bygglov trots ditt avstyrkande. Garage en meter från gränsen är brukligt att man får bygga även om detaljplanen föreskriver större avstånd, fast då på dispans.
 
I detta fall blir det lite extra intressant, eftersom kommunen tar på sig att de har gjort fel är det väl ändå så att kommunen måste kompensera mina grannar för den olägenhet som uppstått för dom. Jag bevakar ju bara mina rättigheter. Det är ju mina grannar som har blivit felbehandlade egentligen som fått ett bygglov som inte är godkänt på riktiga gurnder. Kommunen har lovat något som inte går att hålla och mina grannar bör ju tar ut sin besvikelse på dom.Det skulle jag göra om jag var i deras skor.

Problematiken i detta är att våra grannar sa till oss när de skulle sätta ut huset och garaget att de undrade om vi hade fått pappren för grannintyg ifrån kommunen efftersom det var bråttom med detta för att husbygget skulle komma igång.

Vi svarade att vi inte fått några och sa även att vi var tveksamma till att godkänna garaget 1m ifrån tomtgräns. Efter någon vecka säger de till oss att det inte behövs något grannintyg eftersom garaget var fristående samt att de inte tänker bygga något garage till att börja med för det blev så dyrt. Nu när huset är klart har de direkt börjat att bygga garaget som de inte hade råd med. Med ett bygglov som är godkänt trots avsaknad av grannintyg.

Det jag undrar är varifrån de fått information att 1m är ok utan grannintyg?? Jag tycker att det verkar ligga en hund begraven någonstans... jag har även pratat med andra grannar som hade varit kontakt med kommunen angående att flytta sitt garage och då blev det tvärstopp där. Tomterna är stora och det ska vara luftigt mellan bebyggelsen och grannintyg var absolut nödvändigt och de vill bara flytta garaget till 3m ifrån tomgräns.

Vad tror ni?

Min plan för detta är att försöka diskutera detta med mina grannar och uttrycka att vi inte hade godkänt placeringen av garaget om vi fått yttra oss som vi borde ha fått och kommunen borde aldrig ha godkänt bygglovet. Då hade vara grannar haft en chans att planera om hur de skulle ställa sitt hus med mera. För deras placering av huset är direkt beroende av att deras garage är placerat där det är idag. Men att vi tillsammans driver denna fråga mot kommuen för att få kompensation åt endera håll för den olägenhet som upstått. Helst ser jag dock att garaget flyttas.

Men jag tror att risken är att samförstånd är svårt att nå. Vi tycker att vi har blivit trampade på tårna av dom för att de vill ha extra utrymme i sitt västerläge på vår bekostnad av vårt västerläge och jag antar att de tycker att vi är gnida som inte kan gå med på dessa tre meter....

Men jag tänker ta en dialog med kommunen först och höra hur de tycker att vi löser denna fråga utan att blanda in grannarna direkt så att man vet vad som väntar runt knuten.

Är detta vettigt?

/Nisse
 
Vi ska ha garaget intregerat med huset och då måste där vara 4 meter till tomtgränsen för att det räknas som en huskropp.Grannarna måste godkänna att det blir 2 meter imellan.Godkänner de inte det så får vi dela på garaget och huset och då behövs det bara vara 1 meter till tomtgränsen.Våra grannar har skrivit på och de får bort vårt garage ytterligare 1 meter ALLA ÄR GLADA!!
 
Ja, en meter räcker för fristående garage.
Mina gamla grannar skulle bygga närmare (0,5m) och då kom kommunen och frågade oss. För oss var det helt ok att bygga (hade väldens bästa grannar och dessutom blev det snyggt. Så då skrev vi papper om att 0,5 m var ok för oss.
 
Varför vara så negativ till förändringar...ett garage kan vara lika fint att titta på som ett eller annat träd:)
 
Försök acceptera garaget som det ligger, det finns ingen vinnare om detta drivs vidare.

Om det blir en process om det här kommer antingen grannen att få ha sitt garage där det ligger, men kommer att vara förbannad för den försening och de kostnader som processen har inneburit. Om garaget inte får ligga där det ligger kommer grannen att vara ännu mer förbannad, dvs oavsett utgång kommer grannen att vara förbannad på dig, du har ju dragit igång processen.

Någon ersättning från kommunen för ett ev misstag av byggnadskontoret låter väldigt osannolikt!

Det är väldigt vanligt att komplementbyggnader får läggas en meter från tomtgräns, även om det inte är så här så finns det absolut en risk att domstolen anser att det är en acceptabel avvikelse från detaljplanen.
 
Och i fallet med den ännu mer förbannade grannen så finns det en överhängande risk att ha ser till att förstöra din utsikt på något annat och värre sätt.

Dvs din utsikt åt det hållet kan nog inte bli bättre än garaget, men betydligt värre, med snabbväxande tujor eller plank eller liknande.
 
maggiem skrev:
Ja, en meter räcker för fristående garage.
Mina gamla grannar skulle bygga närmare (0,5m) och då kom kommunen och frågade oss. För oss var det helt ok att bygga (hade väldens bästa grannar och dessutom blev det snyggt. Så då skrev vi papper om att 0,5 m var ok för oss.
Det avståndet på fristående garage är helt beroende på var du bor..
Vi har satt vårt fristående garage 1 meter från tomtgräns och för det var vi tvungna att få bygglovet påskrivet av grannen annars hade vi fått ändra det. Nu störde de inte våra grannar så vi fick sätta det där.
 
Hur gick det NisseHult?
 
I vallentuna kommun köpte vi en tomt utanför detaljplanerat område. Vi ansökte först om förhandsbesked och lite senare riktigt bygglov och allt var frid och fröjd och vi fick vårt bygglov. Men då hände det att grannen började klaga på att han bara hade fått godkänna förhandsbeskedet och inte bygglovet. ( som i och för sig innehåll samma sak) och allt slutade med att kommunen inhiberade vårt bygge och så började en process som varade i mer än ett år. Vårt fall hamnade i regeringsrätten, efter att luftfartsverket hade åsikter att ev om 6 banan byggs i Arlanda så låg vi i bullersonen ( fortfarande har arlanda bara 3 banor och detta är mer än 8 år sedan). Vi vann i alla fall och ett hus byggdes på tomten men det var en mycket segdragen process...

Min fråga till nissehult är varför inhiberar inte kommunen bygget, och tar sedan in de grannåsikterna, så har man formelt gjort rätt. Att man sedan skiter i åsikterna är väl en annan femma, men du kan ju alltid överklaga till högra instans.
 
Jo, kommunen har mottagit min överklagan. Bygglovshandläggaren som gjort fel svarar inte på telefon eller mail. Varken från oss eller våra grannar.

Våra grannar har fått yttra sig i frågan och vi har fått en kopia av deras yttrande. I övrigt så händer Ingenting alls, utom att länsstyrelsen ska besöka oss på plats. När det kommer att ske har vi inte fått någon info om, kan dröja flera månader.

Våra grannar skrev i sitt yttrande att det först hade tänkta placera garaget 2,5m ifrån tomtgräns men fick nej av kommunen eftersom de behövde ett grannintyg då dom frångick 4m regeln.

Men de skriver i sitt yttrande att de höra av sin andra granne att dom hade fått godkänt av kommunen att placera sitt garage 1m ifrån tomtgräns.

Detta ledde i sin tur att vår granne gick upp till kommunen och förklarade att de ville sätta sitt garage 1m ifrån tomtgräns nu utan grannintyg eftersom deras granne inte behövde något intyg. Helt plötsligt så fick de sitt bygglov godkänt 1m ifrån tomtgräns när de fått avslag på 2,5m tidigare.

Men detta blir extra rörigt då vi har fått kopior på byggloven från dessa två personer som har satt sina garage 1m ifrån tomtgräns. Våra grannar fick sitt bygglov godkänt i början på maj 2007 efter sitt besök på kommunen. Men den granne som ursprungligen hävdade att han hade fått 1m godkänt och gjorde så att våra grannar ville sätta sitt garage 1m ifrån oss, hans bygglov var stämplat OK först 5 månader senare i oktober 2007.

Så det hela börjar bli lite snurrigt för oss. :)

Vem vet vad som kommer att hända.

PS: Ursäkta det sena svaret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.