T Tompafix skrev:
Är lister och sådant i bra skick? Hur ligger låskolven i låtlistan?
Ja det är dom, men har inte kollat på låskolven. Kan den orsaka knäppandet?
 
Isakare Isakare skrev:
Då är det mycket märklig.
Har du provat som nån annan sa att ha dörren lite öppen och se om problemet upphör ?? (katterna i säkert förvar givetvis)
Dörr och karm ska ju inte röra varandra mer än låskolven, gångjärnen och tätningslisten.
Ska testa det och se om det blir nån skillnad! Det jag har märkt är dock att om man stänger dörren och tar tag i handtaget och trycker till dörren uppåt så knäpper det inte lika högt och ofta. Men stänger man bara dörren och låter den vara så börjar den knäppa. Så när sambon ska iväg och jobba tidigt på morgonen och jag är ledig eller ska jobba kväll och sover längre så måste han trycka dörren uppåt när han sticker iväg för att inte jag ska ligga vaken p.g.a. knäppningarna, och samma sak när sambon är ledig och jag ska iväg tidigt och jobba. Lite besvärligt kan man ju säga.
 
Undrar om det är värmepumpen som går igång och börjar knäppa när ni öppnar ytterdörren och släpper in kall luft in i hallen?
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Undrar om det är värmepumpen som går igång och börjar knäppa när ni öppnar ytterdörren och släpper in kall luft in i hallen?
Det är lätt att testa genom att slå av den, vissa luftvärmepumar knäpper ibland det gör min Daikin.
 
  • Gilla
Bergsuven
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Undrar om det är värmepumpen som går igång och börjar knäppa när ni öppnar ytterdörren och släpper in kall luft in i hallen?
Jag tror inte det för det knäpper även fast man inte har öppnat ytterdörren. Men kan testa att stänga av den när solen ligger på och se om det ändå knäpper.
 
Tittade lite närmar på min dörr, nu när solen skiner och det knäpper, och det verkar som ett av täcklocken (längst ner på gångjärnssidan) för karmskruvarna pressar mot kanten av dörrbladet. Lade en bit papper mellan dörrblad och täcklock och det ligger i spänn. När pappersbiten sitter där verkar det inte uppstå några knäppningar.
 
  • Gilla
Bergsuven
  • Laddar…
E etompau skrev:
Tittade lite närmar på min dörr, nu när solen skiner och det knäpper, och det verkar som ett av täcklocken (längst ner på gångjärnssidan) för karmskruvarna pressar mot kanten av dörrbladet. Lade en bit papper mellan dörrblad och täcklock och det ligger i spänn. När pappersbiten sitter där verkar det inte uppstå några knäppningar.
Då ska jag kika på det, tack för tipset!
 
Bergsuven Bergsuven skrev:
Har bott i huset sen feb och har märkt att när solen börjar ligga på ytterdörren så börjar den knäppa. Börjar bli ganska irriterande då den knäpper väldigt högt och med kanske 10 min mellanrum. Det är så högt så det hörs in till sovrummet på övervåningen vilket inte är så kul kl 6 på morgonen när man vill ha sovmorgon. Dörren ligger i öst och syd. Någon som har nån idé vad man kan göra? Läre man byta ytterdörr eller kan det vara spänningar i dörrkarmen? Tacksam för tips!
Hej! Har du lyckats få rätt på ytterdörren eller kommit på vad som är orsaken? Jag har exakt samma problem och det är så himla störigt så man blir väckt på helgerna…hade uppskattat om du kan tipsa på hur du löste problemet?
 
Panda.A Panda.A skrev:
Hej! Har du lyckats få rätt på ytterdörren eller kommit på vad som är orsaken? Jag har exakt samma problem och det är så himla störigt så man blir väckt på helgerna…hade uppskattat om du kan tipsa på hur du löste problemet?
Har undersökt allt möjligt men har tyvärr inte hittat orsaken. Men däremot har jag listat ut hur jag ska göra för att det inte ska knäppa lika mycket. När man är inomhus så brukar jag hålla ner handtaget och rycka till dörren inåt några gånger, och när jag går hemifrån och har låst dörren så brukar jag hålla ner handtaget och trycka till den inåt några gånger. Låter kanske lustigt men det hjälper och man slipper bli tokig när man ska försöka ha lite sovmorgon 😅
 
  • Gilla
Panda.A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.