Hej,

Jag är ute efter ett lämpligt, men samtidigt prisvärt undergolv till vårt nya uterum, vinterisolerat. Jag har lagt 30 cm isolering upp till golvreglarnas ovankant, på vilka jag nu ska lägga undergolvet.

Willab Garden (uterums-leveratören) har varit tydlig med att jag ska betrakta uterummet som ett rum där fukt kan komma in, så vi behöver lägga något som ska klara fukt. Det jag då har hittat är sk. "fukttrög golvspånskiva":

https://www.beijerbygg.se/privat/sv...20x1820-fukttrog-p6-p5-tack-1-08-30-900218917

...vilka är godkända att använda, enligt Willab Garden själva, pga av fukttåligheten.

Men då uterummet är 312 x 671 cm = 21 kvm och skivorna ovan kostar mycket, 332 kr/kvm, blir det rätt dyrt, totalt sett.

Har någon tips på något mer prisvärt alternativ till ovan golvskiva, som samtidigt klarar fukt?
Tack på förhand.

/Martin
 
Vad lägger ni för golv?
 
E eztoril skrev:
Vi planerar att först lägga golvvärmeskivor - dessa från LK systems:

[länk]

Ovanpå detta värmegolv planerar vi att lägga någon form av klickgolv som dels liknar parkett, men som klarar fukt bra, ex.vis vinylgolv. Vi har inte bestämt oss än.
Ni ska nog för att vara på säkra sidan använda glaspartier med solskydd, står solen och lyser direkt på ett klickvinylgolv finns stor risk för lokal expansion så att plankorna reser sig i skarven. Kan vara bättre med en 4m rulle vinylgolv och lägga hela golvet som en enhet.
 
  • Gilla
eztoril
  • Laddar…
Mattias Andreasson Mattias Andreasson skrev:
Ni ska nog för att vara på säkra sidan använda glaspartier med solskydd, står solen och lyser direkt på ett klickvinylgolv finns stor risk för lokal expansion så att plankorna reser sig i skarven. Kan vara bättre med en 4m rulle vinylgolv och lägga hela golvet som en enhet.
Ok tack för tipset. Ska tänka på det när det blir dags.
Men först, är det någon som har tips på prisvärda golvskivor till uterummet?
 
Hej,

Angående undergolv valde vi tillslut vanliga golvspånskivor. Vår XL-Bygg-säljare övertygade mig/oss att övrig konstruktion inte kommer att tillåta att fukt når skivorna. Vi har ju dessutom ambitionen att vårt golvvärmesystem (vattenburet) ska vara på året om - med åtminstone runt 10 grader.

Angående färdiggolvet, har nu undersökt en hel del:

Golv för uterum är tydligen ngt av det svåraste att hitta. Det som alltid funkar är klinkersgolv. Men förutom det ger tydligen inga golvtilverkare några garantier för läggning i uterum - det finns alltså inget "perfekt" golv för uterum. Dock nämnde samma golvbutik att BerryAllocs högtrycksgolv (laminat) har köpts av många kunder som återkommit och sagt att det funkar perfekt i deras uterum, även i hög värme:

BerryAlloc Original

Därför tänker vi välja detta golv för vårt uterum.

Golvet är dessutom styvt/starkt, 11 mm tjockt, vilket är styvt nog för LK systems rekommendationer. Det enda som är viktigt är att lägga det så att ingen skarv hamnar vid värmerörens spår. Alltså att varje golvbräda alttid har fullt stöd på båda sidor.

/Martin
 
R
E eztoril skrev:
Ok tack för tipset. Ska tänka på det när det blir dags.
Men först, är det någon som har tips på prisvärda golvskivor till uterummet?
Det låter som att det smartaste för er är att lägga ett tunnare flytande spångolv och sedan det önskade golvet…
 
R Rejäl skrev:
Det låter som att det smartaste för er är att lägga ett tunnare flytande spångolv och sedan det önskade golvet…
Ja, först var vi inne på detta, att lägga mellangolv ovanför värmeslingorna. Dock, att lägga en mellangolv ger tre nackdelar:
  • Ökad kostnad, med ca 150 kr/m2
  • Höjer det färdiga golvet - kanske inte ett direkt problem för oss
  • LK Systems support sa att värmen från värmeslingorna dämpas/isoleras med ett mellangolv.
Så, om jag kan lägga BerryAlloc-golvet utan mellangolv slipper jag ovan nackdelar, utan att egentligen få ngn annan nackdel - om jag håller mig till att aldrig låta någon skarv hamna över vattenrör/kanal.

Håller du med?

/Martin
 
R
E eztoril skrev:
Ja, först var vi inne på detta, att lägga mellangolv ovanför värmeslingorna. Dock, att lägga en mellangolv ger tre nackdelar:
  • Ökad kostnad, med ca 150 kr/m2
  • Höjer det färdiga golvet - kanske inte ett direkt problem för oss
  • LK Systems support sa att värmen från värmeslingorna dämpas/isoleras med ett mellangolv.
Så, om jag kan lägga BerryAlloc-golvet utan mellangolv slipper jag ovan nackdelar, utan att egentligen få ngn annan nackdel - om jag håller mig till att aldrig låta någon skarv hamna över vattenrör/kanal.

Håller du med?

/Martin
Kostnaden kan du bra då du har kollat upp priser…
Höjd behöver inte bli mer än några mm det fins flytande spångolv 12mm.
Att 12mm spån skulle hindra värmen då har alla problem som har parkettgolv som brukar ligga emellan 13-15mm så det bör inte vara något bekymmer…

Berrygolvet har jag aldrig hört talas om innan denna tråden så där kan jag inte yttra mig och vet inte vad det kostar…

Men ser i ditt tänkande att du är väldigt bra med trots fredag natt😂
 
  • Gilla
eztoril
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.