I Interista88 skrev:
[länk]

Den borde funka fint, gör den för mig i jobbet iaf
Aldrig använt den på jobb men däremot testade jag den hemma.

Tyckte faktiskt den va skräp tyvärr. Upplevde att plåten blev knöklig och bubblig hur man än gjorde. Testade att sätta den med både våtrumslim och remsspackel.

Om topic: spackla jämnt mot vinkeln, limma en pappersremsa några mm under skarven. Spackla slipa sen lägg en tec7.
 
Isf gör du fel och det är ingen plåt utan plast. Men smaken e väl delad, jag tycker den funkar felfritt 👍
 
K
I Interista88 skrev:
Inte glasfiber
Varför?
 
D
T Tompafix skrev:
Använd gipsbruk först där det saknas skiva. Sätt sedan målarfilt fram till själva skarven, inte över. Bara för att du inte ska få sprickor mellan gipsbruket och skivan.
Sedan tar du tec7 och fogar i vinklarna.
Då kan då ev få små sprickor i själva färgen om det rör sig. Går du med remsa över skarven kan den i värsta fall vecka sig. Fogen kan man alltid förbättra med ny fog och bättringsmåla.
Silikon går oftast inte att måla på.
Kommer inte målarfilten bygga ut?

Jag vill bara spackla skarven inte hela taket.
 
Hos mig sa målarna att de aldrig spacklar vägg/tak vinkel eller innerhörn utan kör med mjukfog istället. Det har inte spruckit och ser ut som nytt nu 5 år senare, tyvärr frågade jag aldrig vilken mjukfog de använde. Om din glipa inte är alltför bred skulle jag satsat på mjukfog av något slag!
 
D Bubblebubb skrev:
Kommer inte målarfilten bygga ut?

Jag vill bara spackla skarven inte hela taket.
Finns väldigt tunna målarfiltar. Men pappersremsor som skrevs om ovan funkar också så klart där du sätter den fram till vinkeln så som skrevs ovan av @Lechuza
 
I Interista88 skrev:
Isf gör du fel och det är ingen plåt utan plast. Men smaken e väl delad, jag tycker den funkar felfritt 👍
hur gjorde jag fel menar du? Testade olika, mycket lim eller mycket spackel. Slätade mycket, hörnen innan uppsättning var 100% raka. Men fortfarande att plåten blev knöklig så att det små bulor på hörnen.

De finns olika, plåt och plast. Den jag köpte var plåt och va helt sämst.

Kanske att den med plåt såfall är sämre, köpte den på byggmax men lämnade tillbaka.
 
Ska sättas i spackel den jag länkade till.
Den blir inte knölig eller bubblig. Den blir bara bubblig om man snålar med spackel så det blir luft bakom.
Aldrig satt nåt hörnjärn med plåt som går att vinkla hur som helst, så det vet jag inget om.
Byggmax+hörnjärn=👎
 
I Interista88 skrev:
Ska sättas i spackel den jag länkade till.
Den blir inte knölig eller bubblig. Den blir bara bubblig om man snålar med spackel så det blir luft bakom.
Aldrig satt nåt hörnjärn med plåt som går att vinkla hur som helst, så det vet jag inget om.
Byggmax+hörnjärn=👎
Ja menade att plåten blev bubblig/knölig, inte själva pappen på remsan.

Okej den varianten va sämst iallafall som jag testade.

Rulle med hörnskydd av papper och aluminium för gipsvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta möget, till framtida läsare. Använd inte, 100% skräp
 
Redigerat:
  • Gilla
atomlab
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.