Vi har ett garage med tak av (troligen?) derbigum, upptäckte härom dagen en skada på det (se bild).

Jag upptäckte skadan pga att det växte lav/mossa på den. Är det påväxten som orsakat skadan, eller tvärtom? Det fanns en till, mindre, liknande skada, i övrigt inget. Skadan ser ut som att nåt slags ytlager har släppt, det lossnade pappliknande flagor när man skrapade i fläcken. Är det något ytmaterial eller är det själva duken/pappen som löses upp?

Går derbigum att laga fläckvis? Är det värt det? taket är lagt omkring 1997 så ca 25 år. Lutning ca två grader så väldigt flackt. Ca 35 kvm.

Om man lägger nytt, kan man lägga ovanpå det gamla?

Hur skulle du göra?
 
  • Slitet trädäck eller golv med repor och en fläck med missfärgning. Struktur, utomhus, slitage tecken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Köp lite kalltjära å kleta på så blir de tätt . Läcker de igenom idag ?
 
R Rickard.lj skrev:
Köp lite kalltjära å kleta på så blir de tätt . Läcker de igenom idag ?
Nej inte vad jag kan bedöma.

Just denna skada går att reparera hjälpligt då tolkar jag det som. Men på sikt får vi ju lägga om taket, livslängden börjar väl bli nådd. Går det att lägga ett nytt derbigumlager (eller något annat material) på det gamla?
 
H hesalex95 skrev:
Nej inte vad jag kan bedöma.

Just denna skada går att reparera hjälpligt då tolkar jag det som. Men på sikt får vi ju lägga om taket, livslängden börjar väl bli nådd. Går det att lägga ett nytt derbigumlager (eller något annat material) på det gamla?
Vi la nytt derbigum tak på firman , så la vi ovanför råspont den vanliga takpapp/ tjärpapp , sen kom de å la gummiduk, men ja absolut de bästa är å,ta bort de gamla å på mä nytt utan å låta de gamla ligga kvar
 
Rickard.
Derbigum är i princip helt vanlig takpapp så vill du laga detta själv är takkitt/asfaltkitt lämpligt. Proffs kan svetsa en lagningslapp av valfri papp med det är kanske lite överkurs om skadan inte läcker.

När det är dags att lägga om är derbigum det bästa sorten att lägga över med ny derbigum eller "vanlig" takpapp.
 
  • Gilla
hesalex95
  • Laddar…
H hesalex95 skrev:
Nej inte vad jag kan bedöma.

Just denna skada går att reparera hjälpligt då tolkar jag det som. Men på sikt får vi ju lägga om taket, livslängden börjar väl bli nådd. Går det att lägga ett nytt derbigumlager (eller något annat material) på det gamla?
Derbigum själva säger 40 år, medan en takfirma jag hade ute och tittade på mitt gissade på uppemot 50, om man har koll på skarvarna..
Mitt är bytt i början på 90-talet då derbigum kom till Sverige, så jag hoppas att det håller några år till.. det är dock lagat på ett ställe, men bara lappat ovanpå..

Det ser ju uppenbarligen ut som nått ätit på ditt tak, men beläggningen är ju 5-6 mm tjock, så det är nog bara att kleta i klegg....
 
Rickard. Rickard. skrev:
Derbigum är i princip helt vanlig takpapp så vill du laga detta själv är takkitt/asfaltkitt lämpligt. Proffs kan svetsa en lagningslapp av valfri papp med det är kanske lite överkurs om skadan inte läcker.

När det är dags att lägga om är derbigum det bästa sorten att lägga över med ny derbigum eller "vanlig" takpapp.
Ok vi får se då, det lutar väl åt att jag behandlar de här två små fläckarna själv och ser hur det blir.

Kan man laga under kall årstid eller behöver det vara varmt ute?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Derbigum själva säger 40 år, medan en takfirma jag hade ute och tittade på mitt gissade på uppemot 50, om man har koll på skarvarna..
Mitt är bytt i början på 90-talet då derbigum kom till Sverige, så jag hoppas att det håller några år till.. det är dock lagat på ett ställe, men bara lappat ovanpå..

Det ser ju uppenbarligen ut som nått ätit på ditt tak, men beläggningen är ju 5-6 mm tjock, så det är nog bara att kleta i klegg....
Okej, låter ju bra. Det är en del småsprickor i limmet vid vådernas kanter, men det ser inte så farligt ut tycker jag, ser mest ut som ytlig krakelering. På det stora hela känns duken i okej skick, så om jag bättrar på de här två fläckarna kanske det kan ligga i ett antal år till.

Dock.. Under så består taket av armerade lättbetongplank, så risken med inträngande fukt är väl att armeringen rostar och man får ett mycket större jobb än att lägga ny papp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.