Hej,

I juni 2022 göt vi en betongtrappa ovanpå en stentrappa. I vintras såg man ett saltliknande märke uppenbara sig på vår putsade husvägg (grunden är lättbetong). Nu är detta saltliknande märke en större mörk fläck som brer ut sig över en del av husväggen som annars är helt täckt från regn. Jag upplever att fläcken vuxit och blivit mycket tydligare. Jag tycker mig även se en fläck likt en cirkel under fönstret börjar synas. Detta område är inte indirekt anslutning med betongen.

När man tar på fläcken är den helt torr. I krypgrunden ser jag inga tecken på läckage eller fukt och den är utrustad med mekanisk frånluftsventilation. På andra sidan husväggen sitter ett vattenburet element.

Nu till min fråga, tror ni denna fläcka har med betongen att göra? Om ja, finns det något man kan göra? Kommer fläcken försvinna eller vad är rekommendation att göra i denna situation?

Tacksam för svar!
 
  • Ett fönster på en beige vägg över en grå betonggrund med spår och fläckar. Träd reflekteras i fönstret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N
Självklart kan inte den putsade fasaden gå ner mot trappan.
Kan inte ligga snö mot fasaden på vintern.
Måste putsas en sockel med Cementbruk A, ca 25 cm upp.
 
Tack, är det något man kan göra nu i efterhand? Knacka bort betongen mot husväggen alt vänta ut tills betongen avvattnat sig?
 
N
Ja, såga ett spår med rondell i putsen ca 25 cm upp.
Och sen putsa om det med cementbruk A
 
  • Gilla
Contango
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.