Hejsan! Jag har köpt mitt första hus och är än så länge väldigt okunnig gällande det mesta med hus. Det är ett 70tals hus med krypgrund, syllen är tryckimpregnerad. Det finns en ganska påtaglig lukt I huset, min sambo tycker att det luktar bastu, jag är lite osäker på hur jag skulle beskriva lukten men har känt liknande lukt ifrån torrt virke och isolering, lukten känns typ torr på något vis. lite taskig beskrivning men hoppas de duger. Ska tillägga också att efter man varit i huset så luktar kläderna likadant efteråt och det tycker jag är lite oroväckande. Huset har stått tomt I ca 1 år efter att den äldre mannen som bodde där avlidit. Det fanns inte någon fungerande luftvärmepump och jag tänkte att lukten skulle försvinna om man fick igång en sån så att det blev lite cirkulation i luften där. Nu har vi installerat en luftvärmepump städat och vädrat men lukten kvarstår. Vi har inte flyttat in där ännu och huset är tomt, vill inte flytta in med min lilla 2åring där innan jag vet säkert att det inte är något hälsoskadligt. Körde en krypgrundsbesikyning och han uppmätte ett snitt på 18% fukt i syllarna. Men tråkigt nog så hade han inte alls så vass näsa som dom skryter om på sin sida, alla utom han har känt lukten jag pratar om.. vilken lukt frågade han, trots att den för mig var väldigt påtaglig. Huset är i mexitegel och träpanel upptill. Lägger lite bilder jag tog ifrån krypgrunden idag. Virket ser grönare ut än vad bilderna visar. Hur vet jag om det är syllen som luktar ? Hur byter man syll på ett hus som har mexitegel? Kan man på annat sätt få bort lukten? Är väldigt okunnig så hoppas någon duktig kan ge mig lite tips och råd! Ha det fint
 
  • Sliten trälist mot en betongvägg och brun vävskiva ovanför. Tecken på åldrande och användning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träregel med mögel mellan två fogar, beige kakel ovanför och under. Luftfuktighetsskada tycks sannolik.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träpanel möter stengolv med synliga skarvar och smådelar, gammal och slitet, närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träregel, spånskiva, grusskikt, vit isolering med sprickor, tecken på byggkonstruktion eller renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Krypgrund med träbjälkar, isolering, grundmur och plast. Tecken på fukt eller mögel kan förekomma.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis täckt golv med synlig isolering och plast, möjligtvis en pågående renovering eller konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Krypgrund med isolering, träbjälkar, vitmålad betong, rörisolering, plastfolie, ojämn jordgolv. Anslutning trä och murskorsten synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grund av hus med isolering, träreglar och fuktskyddande plast, tecken på renovering eller byggnation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Plaströr i jord, omgiven av grus och plast, underjordiskt installationsarbete, byggavfall, arbetsplatsbelysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Under en byggnad, synliga rör och rör, sprickor och skräp; avfall, gammalt och övergivet utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av en hörnsektion med smutsiga ytor, spånskiva, vit vägg och plastfolie på golvet. Slitage synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett rörstöd under en träbjälke med isolering, anslutet till avloppsrör, i en krypgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Grunden ser fräsch ut. Troligen dålig ventilation i huset och doft som satt sig i ytskicket och ev väggskivor. Börja med att se över ventilationen och såga ut några bitar av vägg och isolering som ni lägger i en plastpåse utomhus och lukta i efter 1 dygn eller så.
 
  • Gilla
Absti
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Grunden ser fräsch ut. Troligen dålig ventilation i huset och doft som satt sig i ytskicket och ev väggskivor. Börja med att se över ventilationen och såga ut några bitar av vägg och isolering som ni lägger i en plastpåse utomhus och lukta i efter 1 dygn eller så.
Stort tack för svaret :)
 
samt, mest troligt inte hälsovådligt att flytta in.
 
  • Gilla
Absti
  • Laddar…
Tänk på att en luftvärmepump bara värmer luften som redan är i huset. Den tillför ingen ny. Se till att ventilationen funkar. Ffa nu när det stått tomt länge är det värt att ”dra på” lite extra. T ex köksfläkten på full rulle en dag om det inte är väder för rejält korsdrag.
 
  • Gilla
Absti
  • Laddar…
Mät fukt % över tid i krypgrunden.

Finns avfuktare för krypgrunder.

Om det är ett 70 tals hus så sätt in fler tillufsventiler i sovrum, hall, v rum. Om det inte redan är gjort.
Gärna en fläkt i badrummet som står och snurrar om ni inte redan har det.
Lås på om vent.
Kolla vinden.

badrum renoverade ?

Köp en
https://verktygsboden.se/garage-verkstad/fordonstillbehor/luktborttagare/ozongenerator-35g

Den använder jag till o från o diverse rum i källaren innan jag renoverade de. Samt grym i bil och husvagn tex.
 
  • Gilla
Absti
  • Laddar…
S Sson85 skrev:
Mät fukt % över tid i krypgrunden.

Finns avfuktare för krypgrunder.

Om det är ett 70 tals hus så sätt in fler tillufsventiler i sovrum, hall, v rum. Om det inte redan är gjort.
Gärna en fläkt i badrummet som står och snurrar om ni inte redan har det.
Lås på om vent.
Kolla vinden.

badrum renoverade ?

Köp en
[länk]

Den använder jag till o från o diverse rum i källaren innan jag renoverade de. Samt grym i bil och husvagn tex.
Ska fixa avfuktare, tänkte börja med att plasta in grunden då det fortfarande kommer in fukt underifrån, samt så va de inte tätt åt sidorna så vatten kan komma in. Vinden ser fin ut. Badrum är gamla och tanken är att göra om dom ganska snart. Vi kommer att göra om det mesta är väll tanken men blev lite låst av oron över lukten. Stort tack för svaret
 
  • Gilla
Sson85
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.