Det kan nog vara till hjälp om man är ovan. Annars finns särskilda stickor att köpa för ändamålet, i kakelbutiker.
 
Måste man alltid armera flytspacklet när man spacklar 15-25 mm på spånskiva? Alltså när man inte har elburen golvvärme?
 
I badrum, ja, om man vill följa BBV.
 
Fråga: Som jag förstår saken så kan man antingen armera och flytspackla direkt ovanpå spånskivorna, eller så kan man limma plattor ovanpå spånskivorna för att få rätt böjstyvhet. Vi har köpt ett hus där badrummet var halvfärdigt. Plattsättaren har förberett med att limma plattor, men just runt brunnarna är spånskivan lämnad bar i ca 70*70cm. Nu är jag är lite osäker på hur det är tänkt, skall det sedan flytspacklas både ovanpå skivorna och runt brunnarna?, dvs en kombination av ovanstående. Måste det då på hela golvet vara minst 12mm flytspackel, dvs även ovanpå gipsskivorna, eller räcker det med så tjockt runt brunnen och sedan ca 5mm, på resten (på paketet står det att det kan läggas 5-40mm)?
 
Ni ska alltså inte ha någon golvvärme? Då beror det på vilken spackelleverantör man har. Vissa vill att man spacklar minst 12 mm oavsett om det limmats någon skiva eller inte, andra godkänner att man går ner till spacklets minimitjocklek om förstärkning med hellimmad skiva redan skett.
 
Nej vi hade inte tänkt ha någon golvvärme, det blir ändå så liten yta mitt i badrummet som kan utnyttjas, ..det kanske är dumt? Som jag har tänkt mig nu så får jag lägga ett armeringsnät runt brunnen, montera en förhöjningsring och sedan flytspackla. Bör armeringen fortsätta upp på gipsen? Plattsättaren lämnade 50kg flytspackel av fabrikat Schönox TXF, och det står att det kan läggas i 5-40mm. Men om jag lägger det i 5mm, bryter jag då inte mot några regler? Hur mycket flytspackel går åt (med lite marginal) till ett badrum på ca 3*2 m golvyta?
Som jag förstår det är Schönox ganska dyra produkter? Om jag använder detta måste jag då även fortsättningsvis använda samma fabrikat för fuktspärr etc?
 
Nej, personligen tycker jag inte att det är tvunget att ha golvvärme, även om det är ganska skönt.

Ring Schönox (Akzo Nobel, 08-743 40 00) och kolla med dem, det är de som ska godkänna konstruktionen. Branschreglerna lämnar det öppet för andra konstruktioner här, om materialleverantören godkänner det.

Du behöver inte använda Schönox i fortsättningen, det är bara tätskiktssystemet och fixet som behöver vara av samma fabrikat. Flytspackel och fogmassor kan vara från annan leverantör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.