Vi äger ett hus från sent 1800-tal där det satts in huntonitplattor som innertak i hela huset, takhöjden är låg, under 2 m på många ställen. Vi skulle vilja ta bort plattorna och försöka öka takhöjden något iallafall i nedre plan och mycket i övre plan. Vi har en far/svärfar som är duktig hobbysnickare till hjälp och undrar hur svårt det skulle vara att göra detta själva? I nedre plan blir det ju att få bort plattor samt skit emellan och så kanske slita bort reglar och slipa nästa skikt som vi gissar är bjälklag då. Så behandla/måla detta. I övre plan hoppas vi kunna öppna ”till nock” eller liknande. Jag kan inte mycket om bygge ännu men tycker inte att detta känns som något som är omöjligt att lösa själv med hjälp från erfaren hobbysnickare i familjen. Missar jag något/tänker jag fel? Någon annan som gjort detta själv??
 
BirgitS
Är det ett timmerhus?

Normalt går det inte att öppna till nock eftersom man det innebär att man tar bort alla takstolar, dvs. taket ramlar in. Det går att göra en helt annan sorts konstruktion av taket men det är inget som man själv och en hobbysnickare gör utan det kräver en väl erfaren byggkonstruktör och en timmerman om det gäller ett timrat hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.