Hej
Behöver köpa ett element till ett förråd. Det är ett el element jag behöver införskaffa.
Temperaturen jag siktar på är 12 till 15 grader under den kalla årstiden (förrådet är isolerat för det)
Utrymmet är 15 kvadratmeter stort
Normalt räknar man väl med ~70 w per kvadrat. Så ska jag satsa på ett element runt 1kw eller kommer man undan med lägre effekt då temperaturen ska vara så pass låg? Vad blir mest effektivt tro? Ett klenare element må jobba på lägre effekt men kanske måste jobba under längre tid för att hålla temperaturen. Cyklerna för av och på tid borde vara kortare på ett element med högre effekt. Men det kanske jämnar ut sig?
 
Energin som går åt för uppvärmningen blir densamma om de båda alternativen klarar av att hålla 15 °C. Hur kraftig radiator som behövs beror också på om du bor i Ystad eller Gällivare. DVUT skiljer från ca -10 °C till -30 °C.
 
Det är lättare att hålla jämn temperatur med två små element än ett stort.

Energiförbrukningen är samma oberoende om det är ett litet eller stort element (så länge som det lilla orkar hålla temperaturen).

Med jämnare temperatur så kan man hålla en lägre temperatur, lägre temperatur ger lägre energiförbrukning.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Bättre att ha lite större och strypa flödet om
du måste än att ångra att du köpte för liten.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
L lostinsweden skrev:
Bättre att ha lite större och strypa flödet om
du måste än att ångra att du köpte för liten.
Nu är det elelement det handlar om och inte någon vattenburen variant.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Nu är det elelement det handlar om och inte någon vattenburen variant.
Förlåt jag läste för snabb
 
Demmpa Demmpa skrev:
Nu är det elelement det handlar om och inte någon vattenburen variant.
Läs elflödet ;-)
Håller med och köp ett större oljefyllt.
 
Tack allihopa för er feedback. Det är förberett för ett element, så det får bli ett större oljefyllt på runt kilowatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.