Hej
Bor i 1,5 tegelvilla från 60-talet

På bovåningen har vi en modern Contura-kamin. Placeringen är i utkanten av våningen, och skorstenen är murad utanpå huset. Svårt för värmen att nå delarna av våningen där vi befinner oss mest. Brukar ställa en golvfläkt brevid kaminen för att ge värmen lite skjuts ut i huset

I källaren har vi en gjutjärnskamin som står där gamla oljepannan stod. Den är kopplad till stora murstocken som går igenom huset.

Funderar på vad som egentligen är effektivast att elda i för att få ut så mycket värme som möjligt.
Under åren har jag mest eldat i Conturan på bovåningen för att den gett värme snabbast när man kommit hem en kall dag.

Men har ibland provat att elda i kaminen i källaren istället, men problemet är att det tar väldigt lång tid innan man känner någon värme på våningen ovan. Har inte på någon värme i källaren så att jag antar att den på ett sätt slukar värmen från kaminen. Det är ifall man är ledig på dagen och börjar elda redan på morgonen, då kan man känna att man får upp ltie värme.

Vad tror ni är effektivast att elda i? Tror ni det är bättre att elda i källaren, och på så sätt värma bjälklaget och murstocken? Men att man offrar den direkta och snabba värmen från Conturan

Hade jag haft obegränsat med ved hade jag kanske eldat i båda samtidigt, men det hade blivit en himla massa spring.
 
  • Geometrisk skiss, svartvit, abstrakt, linjer, rektanglar, potentiellt arkitektoniskt eller enkelt objekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är tanken, elda för att spara pengar? Vilket värmesystem har ni idag och betalar ni för veden ?
 
  • Gilla
naikon
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad är tanken, elda för att spara pengar? Vilket värmesystem har ni idag och betalar ni för veden ?
Japp eldar för att spara pengar. Fjärrvärme idag och på vintern har vi det inte särskilt varmt, ca 17-18 skulle jag gissa utan eldning. Tjocka kläder är billigare än fjärrvärmeräkningen 😀

Köpt ved i kubiken med hemleverans tidigare. Nu behövs det fyllas på igen, men usch vad dyrt det har blivit med ved. Man skulle planterat några björkar i trädgården för 20 år sedan
 
N naikon skrev:
Japp eldar för att spara pengar. Fjärrvärme idag och på vintern har vi det inte särskilt varmt, ca 17-18 skulle jag gissa utan eldning. Tjocka kläder är billigare än fjärrvärmeräkningen 😀

Köpt ved i kubiken med hemleverans tidigare. Nu behövs det fyllas på igen, men usch vad dyrt det har blivit med ved. Man skulle planterat några björkar i trädgården för 20 år sedan
Inte säkert att veden blir billigare än fjärrvärmen, se till att räkna på det först.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Som frågas, vad värmer ni med nu. Sen med en klassiker på 60 talshus , snabbt skulle det gå, skorsten på utsidan för mys, det var en trend att få till för panna/eldstad. Du kommer aldrig att kunna tillgodoräkna dig någon värme av storlek från den ( kamin ) i källaren. Den i källaren ska vara av lite större kaliber och ha stora ytor, en äldre vedpis med stora ytor, det tar lång tid att värma upp en skorstensstock. Annars är det bra att använda en pipa som varit för oljeeldning, dom är ensamma att nyttja den.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
surris
N naikon skrev:
Japp eldar för att spara pengar. Fjärrvärme idag och på vintern har vi det inte särskilt varmt, ca 17-18 skulle jag gissa utan eldning. Tjocka kläder är billigare än fjärrvärmeräkningen 😀

Köpt ved i kubiken med hemleverans tidigare. Nu behövs det fyllas på igen, men usch vad dyrt det har blivit med ved. Man skulle planterat några björkar i trädgården för 20 år sedan
Det är nog inte billigare med ved om man inte kan få det väldigt billigt...bara säger det
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Inte säkert att veden blir billigare än fjärrvärmen, se till att räkna på det först.
surris surris skrev:
Det är nog inte billigare med ved om man inte kan få det väldigt billigt...bara säger det
J jonaserik skrev:
Som frågas, vad värmer ni med nu. Sen med en klassiker på 60 talshus , snabbt skulle det gå, skorsten på utsidan för mys, det var en trend att få till för panna/eldstad. Du kommer aldrig att kunna tillgodoräkna dig någon värme av storlek från den ( kamin ) i källaren. Den i källaren ska vara av lite större kaliber och ha stora ytor, en äldre vedpis med stora ytor, det tar lång tid att värma upp en skorstensstock. Annars är det bra att använda en pipa som varit för oljeeldning, dom är ensamma att nyttja den.
Tack för era svar, vet inte varför man fått för sig att det är billigare att elda med ved då. Kanske inte är värt att köpa igen då. Bättre att lägga pengarna direkt på fjärrvärmeräkningen då kanske

Vad menar du med "använda pipa för oljeeldning"? Är det en speciell kanal som oljepannan haft i skorstenen?
 
Om du eldar bara i källaren behöver du elda länge för att få upp temp o murstocken och värm huset.
Även om värmen går uppåt är det inte så lätt att få till det.

Dock kan man flytta värme med spirorör eller koppla så du eldar på tanken om du har fjv eller annan vattenburen
 
Jag tror det kan sammanfattas med att vill du värma i källaren så eldar du i källaren. Vill du värma på mellanvåningen så eldar du där. Värmen sprids inte så bra mellan våningsplan.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
N naikon skrev:
Är det en speciell kanal som
Jepp Alla pannor oavsett typ har en egen pipa upp till tak och den är bara för den och inget annat. Den går förbi nästa våning och kan man lokalisera den så går det att hugga upp och ansluta en kamin på den. Men beror helt på vilken sida som som den går. Kan vara svårt att lokalisera den, men kan kanske ses från skorstenstopp var den är placerad, i förhållande till andra kanaler som kan vara ventilation.
 
M Matslax skrev:
Om du eldar bara i källaren behöver du elda länge för att få upp temp o murstocken och värm huset.
Även om värmen går uppåt är det inte så lätt att få till det.

Dock kan man flytta värme med spirorör eller koppla så du eldar på tanken om du har fjv eller annan vattenburen
A Avemo skrev:
Jag tror det kan sammanfattas med att vill du värma i källaren så eldar du i källaren. Vill du värma på mellanvåningen så eldar du där. Värmen sprids inte så bra mellan våningsplan.
Tack för infon. Det var väl i princip detta jag undrade. Då eldar jag på boningsplanet istället.
J jonaserik skrev:
Jepp Alla pannor oavsett typ har en egen pipa upp till tak och den är bara för den och inget annat. Den går förbi nästa våning och kan man lokalisera den så går det att hugga upp och ansluta en kamin på den. Men beror helt på vilken sida som som den går. Kan vara svårt att lokalisera den, men kan kanske ses från skorstenstopp var den är placerad, i förhållande till andra kanaler som kan vara ventilation.
Intressant, tack! Visste inte att det var så det fungerade. Kan ta en titt när jag är uppe på taket nästa gång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.