2 127 läst · 17 svar
2k läst
17 svar
Ingen gnista i 2-takts Johnsson
Sida 1 av 2
Hej,
Helt annat ämne än ”husrelatetat” men testar ändå skicka iväg frågan till alla er kunniga här inne.
Har en äldre Johnsson 20hk (årtal okänt) 2-taktare. Nu när jag la i båten efter vintern så startade den på 2-3 försöket men efter en stund gick jag soppatorsk (klantigt, ja vet!) och efter det vägrar den att starta. Har bytt ut all bensin, och bensinen verkar må stiften då de blir fuktiga men ser ingen gnista. Det känns precis som om att dödmansgreppet inte är i, startmotorn drar igång men sen händer ingenting.
Testat skruva loss gasreglaget för att se om inte någon kabel till dödmansgreppet gått av men det såg bra ut vad jag kunde se.
Känns lite otroligt om båda tändstiften skulle ha slutat fungera samtidigt direkt efter soppatorsk.
Är inte så kunnig på detta så snälla hjälp! Har hus på en ö så utan båt blir det väldigt svårt….
Helt annat ämne än ”husrelatetat” men testar ändå skicka iväg frågan till alla er kunniga här inne.
Har en äldre Johnsson 20hk (årtal okänt) 2-taktare. Nu när jag la i båten efter vintern så startade den på 2-3 försöket men efter en stund gick jag soppatorsk (klantigt, ja vet!) och efter det vägrar den att starta. Har bytt ut all bensin, och bensinen verkar må stiften då de blir fuktiga men ser ingen gnista. Det känns precis som om att dödmansgreppet inte är i, startmotorn drar igång men sen händer ingenting.
Testat skruva loss gasreglaget för att se om inte någon kabel till dödmansgreppet gått av men det såg bra ut vad jag kunde se.
Känns lite otroligt om båda tändstiften skulle ha slutat fungera samtidigt direkt efter soppatorsk.
Är inte så kunnig på detta så snälla hjälp! Har hus på en ö så utan båt blir det väldigt svårt….
Medlem
· Södermanland
· 611 inlägg
SidanKaos skrev:
Det är inte alls otroligt att bägge tändstiften lägger av samtidigt eftersom det är vanligt med ”wasted spark” tändsystem på utombordsmotorer.
Istället för att ha ett krångligt system som skickar gnistan till rätt cylinder i rätt ögonblick så skickar man ut gnistan till flera cylindrar samtidigt. Den cylinder som innehåller bränsle/luft blandningen kommer utföra arbete och i den cylinder som innehåller avgaser så kommer tändstiftet försöka antända dessa utan effekt.
Wasted spark innebär alltså att hälften av gnistorna från tändstiftet är bortkastade.
Här finns några filmer från Dangar Marine som kanske kan hjälpa en bit på vägen
https://www.youtube.com/@DangarMarine/search?query=wasted spark
Så. Vad hände sedan?
Renoverare
· Stockholm
· 18 213 inlägg
2 taktare sprutar olja rakt i sjön. Skaffa en fyrtaktare eller elmotor
Mja, riktigt så enkelt är det inte. När cylindern tänder är det avgaser i den andra, gnistan hoppar lättare i avgaser och lägre tryck än i tändande cylinder, spänningen blir högre i tändande cylinder så ca 90% av tändenergin hamnar i rätt cylinder. En förutsättning för att det ska fungera som ett hyfsat enkelt system.D Donald-Duck skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 213 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 213 inlägg
Skaffa en bärplansbåt så kan du köra ungarna på ringen utan att förpesta för grannar och natur. Fyfan vad lack man blir när grannen drar igen och låter och luktar utanför vår sjötomtMrTurbo_No1 skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 213 inlägg
Är en skillnad på ca 3liter på 25hAndersMalmgren skrev:
Direktinsprutad 2-taktare 70 hk: 17 liter oförbränd bensin
4-taktare 70 hk: 14 liter oförbränd bensin
Mängden oljaför smörjningen är försumbar. 2-taktaren använder dessutom viss utav den oljan till effekten.
Förespråkar dock alltid 4taktare förutom på racingjollar.