Hej,
Har några gånger åkt till Tyskland och handla lite växter till trädgården.

Mrn tänkte kolla med er vilka butiker typ Bauhaus osv som ni rekommenderar i Tyskland.....runt Rostock......där man kan hitta mycket växter till bra pris.

Har även funderat på Baltikum, men vet inte hur utbudet och prislöget är där.
 
Jag förstår faktiskt inte vitsen med att köpa växter utomlands jämfört med att anlita seriöst svensk trädgårdsmästeri (dvs inte Bauhaus). Prisskillnaden är marginell och man har ingen garanti. I Svetige kan man dessutom välja E-planta (för vissa växter) och plantor som är avsedda för vårt klimat.
 
Jag handlar mycket utomlands via nätet. Fungerar generellt bra, även om många sidor bara finns på det lokala språket.

Något man ska tänka på är när på året firmorna skickar växter. Britterna skickade träd när det blivit höst, d.v.s. i december hos dem. Trädgårdarbete strax innan jul är kul. Fruktträden från Österrike skickades när det blev vår där, d.v.s. månadsskiftet februari/mars. Det är lite klurigt att plantera i -15C men jag fick skörd redan första året. Från Tyskland har jag istället fått växter som valsat runt hos speditören de varmaste veckor i juli. Vältorkade, men det gick bra ändå.
 
  • Gilla
Björn Håkansson
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Jag förstår faktiskt inte vitsen med att köpa växter utomlands jämfört med att anlita seriöst svensk trädgårdsmästeri (dvs inte Bauhaus). Prisskillnaden är marginell och man har ingen garanti. I Svetige kan man dessutom välja E-planta (för vissa växter) och plantor som är avsedda för vårt klimat.
Nu menar jag inte att vi ska iväg och bara köpa växter.....utan det blir en del byggmaterial och även en gammal hederlig minisemester.

Självklart så handlar jag helst i blomsterbutiken på byn, men när man ändå iväg så kan man väl handla sånt oxå 🤔
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.