Hej,
Håller på att inhandla delar till en budget solpanelsinstallation i mindre storlek, ca 2-2.5kw.
Har växelriktaren och letar just nu paneler, gärna begagnade.
Tänkte montera ovanpå bef. altantak
Tänker göra så mycket som möjligt själv, hur mycket kan jag förbereda utan att elektrikern "vägrar" godkänna och ansluta/driftta?
 
  • Gilla
sandos
  • Laddar…
Det måste du ju fråga elektrikern, eftersom han tekniskt sett inte får låta dig göra något alls?

Vi kan inte avgöra hur mycket avsteg en enskild elektriker är villig att göra, en del kommer totalvägra något men en kompis som råkar vara elis är ju en annan sak.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
A anderols skrev:
Hej,
Håller på att inhandla delar till en budget solpanelsinstallation i mindre storlek, ca 2-2.5kw.
Har växelriktaren och letar just nu paneler, gärna begagnade.
Tänkte montera ovanpå bef. altantak
Tänker göra så mycket som möjligt själv, hur mycket kan jag förbereda utan att elektrikern "vägrar" godkänna och ansluta/driftta?
Elsäkerhetsverket har en sida om vad du får göra.
https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/detta-far-du-gora-sjalv-med-el/
Skulle en skada inträffa efter installation så får man stora problem med sitt försäkringsbolag om man inte kan visa vem som utfört installationen.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Ta kontakt med din elektriker så får du veta hur mycket du får göra för att han ska vara villig att göra resten.

Grannen gjorde i princip allting på sin anläggning på 34 paneler. Det enda elektrikern gjorde var att koppla in det. Och förhoppningsvis kollade så att allt var rätt innan det.

I verkligheten så är solcellsmontörer inte elektriker eller byggare eller vad man nu vill ha. De plockar in vad som helst som gör grovjobbet och sen låter elektriker göra finliret :)
 
P paralun skrev:
Skulle en skada inträffa efter installation så får man stora problem med sitt försäkringsbolag om man inte kan visa vem som utfört installationen.
Detta påstående ser man ganska ofta. Det stämmer inte överens med min bild av hur det fungerar. Har du någon källa för den tolkningen?

Som jag förstått kan försäkringsbolaget dra ner på ersättningen om det är felaktigt utfört. Vem som utfört det är inte en fråga. Om det är felaktigt utfört och du har papper på vem som utfört det så kan du begära ersättning av den som utfört arbetet. Men det är ingenting som försäkringsbolaget har att göra med. Det är ju nästan så det måste fungera. Jag tror att för mer parten av alla elanläggningar har ägaren ingen aning om vem som utfört den. Och om detta gjorde försäkringen ogiltig vore det ju ingen mening med att försäkra.
 
  • Gilla
sandos
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Detta påstående ser man ganska ofta. Det stämmer inte överens med min bild av hur det fungerar. Har du någon källa för den tolkningen?

Som jag förstått kan försäkringsbolaget dra ner på ersättningen om det är felaktigt utfört. Vem som utfört det är inte en fråga. Om det är felaktigt utfört och du har papper på vem som utfört det så kan du begära ersättning av den som utfört arbetet. Men det är ingenting som försäkringsbolaget har att göra med. Det är ju nästan så det måste fungera. Jag tror att för mer parten av alla elanläggningar har ägaren ingen aning om vem som utfört den. Och om detta gjorde försäkringen ogiltig vore det ju ingen mening med att försäkra.
Jo nu hade jag en större elskada för något år sedan och Folksam var klart noggranna med att jag kunde visa att behörig elektriker använts.

Hursomhelst så är sedan min erfarenhet att man kan göra upp med en elektriker att ett antal moment görs som eget arbete. Sedan utför elektrikern de moment som kräver behörighet och man får sitt kvitto på installationen. Men det är ju helt upp till elektrikern att avgöra vad man gör själv.
 
A Avemo skrev:
Detta påstående ser man ganska ofta. Det stämmer inte överens med min bild av hur det fungerar. Har du någon källa för den tolkningen?

Som jag förstått kan försäkringsbolaget dra ner på ersättningen om det är felaktigt utfört. Vem som utfört det är inte en fråga. Om det är felaktigt utfört och du har papper på vem som utfört det så kan du begära ersättning av den som utfört arbetet. Men det är ingenting som försäkringsbolaget har att göra med. Det är ju nästan så det måste fungera. Jag tror att för mer parten av alla elanläggningar har ägaren ingen aning om vem som utfört den. Och om detta gjorde försäkringen ogiltig vore det ju ingen mening med att försäkra.
Japp, sedan finns det vissa specialgrejer också. Försärkingsbolagen kan driva process mot någon som gjort fel, tillverkare eller installatör som då kan bli skyldiga att betala dig så du slipper kostnader såsom självrisk. Men det lär vara ovanligt.

Vi råkade slänga "bevis" i en brand som elekrikern sade var oviktigt, och då började bolaget tjata om att leta upp det där, men det gjorde ju vi aldrig. Men det kändes som en grej som de aldrig hade drivit vidare i alla fall i vårt fall, det skulle nog kosta mer för tiden än vad hela ärendet gick på.
 
P paralun skrev:
Jo nu hade jag en större elskada för något år sedan och Folksam var klart noggranna med att jag kunde visa att behörig elektriker använts.
S sandos skrev:
Japp, sedan finns det vissa specialgrejer också. Försärkingsbolagen kan driva process mot någon som gjort fel, tillverkare eller installatör som då kan bli skyldiga att betala dig så du slipper kostnader såsom självrisk. Men det lär vara ovanligt.
Jag kanske skall förtydliga mig. Jag menar inte att papper på vem som utfört arbetet är obetydliga. Men ofta krävs ju bara ett ägarbyte för att den nya ägaren skall vara helt fri från dokumentation. Visst kan försäkringsbolaget fråga efter vem som utfört arbetet. Men de kan inte neka ersättning endast baserat på att dokumentation saknas.

För att återknyta till frågan. Om man kommer överens med elektrikern om att göra vissa moment själv så kommer man fortfarande att ha ett papper på att elektrikern kopplat in det hela. Det är man själv som i det läget gör något olagligt såsom reglerna är utformade. Men det behöver inte påverka installationens säkerhet. Och som sagt är det ingen annan än elektrikern som kan ha sista ordet i vad man "får" göra.
 
A Avemo skrev:
Jag kanske skall förtydliga mig. Jag menar inte att papper på vem som utfört arbetet är obetydliga. Men ofta krävs ju bara ett ägarbyte för att den nya ägaren skall vara helt fri från dokumentation. Visst kan försäkringsbolaget fråga efter vem som utfört arbetet. Men de kan inte neka ersättning endast baserat på att dokumentation saknas.

För att återknyta till frågan. Om man kommer överens med elektrikern om att göra vissa moment själv så kommer man fortfarande att ha ett papper på att elektrikern kopplat in det hela. Det är man själv som i det läget gör något olagligt såsom reglerna är utformade. Men det behöver inte påverka installationens säkerhet. Och som sagt är det ingen annan än elektrikern som kan ha sista ordet i vad man "får" göra.
Jo men i det här fallet är det då ett större elarbete och en hel solcellsanläggning som då sker i "nutid".

Sen finns det då många moment som man kan göra upp med sin behöriga elektriker om men det blir ju en diskussion exakt och hur montaget ska ske.
 
Hej,

Tack alla för svar! Nästa steg blir nog att försöka hitta en elektriker som kan tänka sig åta projektet.
M.V.H,
Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.