Tänkte precis säga det hur förväntar du dig få någon ekonomi i ett batteri för det priset, men det gör du som sagt inte så då är det väl bara att beställa o be någon lokal förmåga koppla in det?
 
Tommty
mycket fusk är det kring detta just då det är nytt. När jag kikade på batteri till solcelssanläggningen fick jag allt mellan 40-100k efter avdrag i pris på 10 kWh.

Likaså var det med ROT/RUT i början.
 
  • Gilla
Berndtan och 1 till
  • Laddar…
Utifrån vad solpanelerna kostar om man köper dem privat och med grönt avdrag så är det lätt att dra slutsatsen att folk inte jämför priserna. Jag har hittat likvärdiga paneler för halva priset mot vad installationsföretagen begär. Enligt mina beräkningar blir det mycket billigare att hitta en elektriker och en byggare som installerar och att köpa materialet själv. Men...
...då får jag inga bidrag och jag tvingas planera anläggningen själv.

Med det sagt så verkar detta vara en bransch med lurendrejeri där folk accepterar vilka priser som helst utifrån att de får bidrag från staten. Det verkar göra att folk inte ens jämför olika leverantörer.
 
  • Gilla
TickyNucker och 7 till
  • Laddar…
Att företag kan ta ut överpriser på en överhettad marknad är inte grovt fusk. Eller ens fusk. Stödet är olämpligt.
 
  • Gilla
Erik_91 och 4 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Utifrån vad solpanelerna kostar om man köper dem privat och med grönt avdrag så är det lätt att dra slutsatsen att folk inte jämför priserna. Jag har hittat likvärdiga paneler för halva priset mot vad installationsföretagen begär. Enligt mina beräkningar blir det mycket billigare att hitta en elektriker och en byggare som installerar och att köpa materialet själv. Men...
...då får jag inga bidrag och jag tvingas planera anläggningen själv.

Med det sagt så verkar detta vara en bransch med lurendrejeri där folk accepterar vilka priser som helst utifrån att de får bidrag från staten. Det verkar göra att folk inte ens jämför olika leverantörer.
Då är hela hantverksbranschen mfl ett stort lurendrejeri, alla vill tjäna extra på material/varan de säljer och installerar. Oavsett rot/rut/bidrag.
 
  • Gilla
Berndtan och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Då är hela hantverksbranschen mfl ett stort lurendrejeri, alla vill tjäna extra på material/varan de säljer och installerar. Oavsett rot/rut/bidrag.
Inte alla. Det finns de som tar betalt för arbetet och inte lägger på när det gäller materialet. Jag har aldrig varit med om oskäligt påslag på materialet med de hantverkare jag har anlitat.
 
  • Wow
  • Gilla
ARJU och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Att företag kan ta ut överpriser på en överhettad marknad är inte grovt fusk. Eller ens fusk. Stödet är olämpligt.
Stödet gör det svårare att jämföra, så det är ett otyg.
 
  • Gilla
ARJU och 4 till
  • Laddar…
S Simonbmw skrev:
Tio år på batteri och växelriktare. På panelerna är det 25 år men jag har inte fått klarhet i om all garanti sägs upp om någon annan bygger på batteriet eller om det bara är batteriets garanti.

Ser dock inget värde i att överbetala överhuvudtaget. Det går egentligen inte att räkna hem ett batteri heller utan det är mest för nöjet att behålla energin man får fram.
Varför skulle garantin försvinna för att ett annat företag kopplar in mer batterier?

Volvo kan ju inte avsäga sig garantin för att en annan bilfirma monterar på en dragkrok på din bil? Eller tex byter ut däck eller batteri på bilen? 🤔

Kolla pris på tex www.optosolar.se och fråga din leverantör vad dom menar kostar så mycket mer?
 
  • Gilla
Berndtan och 2 till
  • Laddar…
S Simonbmw skrev:
Nej, precis. Och ska man vara petig var det 82 717 kr så nästan 48 000 kr för installation+resa+förbrukningsmaterial+frakt m.m.

Så att priset är orimligt är det inget tvivel om. Men frågan är om man kan få rätt myndighet att reagera på att de får betala dubbelt för mycket i grönt avdrag.
Köp av någon annan då om du tycker priset är för högt. Fri marknad. Fri prissättning.
Du gnäller bara för att priset är för högt.

Köp en batterimodul av vem du vill och ställ dit den själv. Men är garantin dödsviktig mot leverantören så får du väl betala överpriset.

Huawei tar förmodligen ev garanti ändå.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
D dsb skrev:
Varför skulle garantin försvinna för att ett annat företag kopplar in mer batterier?

Volvo kan ju inte avsäga sig garantin för att en annan bilfirma monterar på en dragkrok på din bil? Eller tex byter ut däck eller batteri på bilen? 🤔

Kolla pris på tex www.optosolar.se och fråga din leverantör vad dom menar kostar så mycket mer?
De svarar så här,

Om en annan firma gör en kompletterande elinstallation med omprogrammering (vilket krävs), i en befintlig elanläggning som vi gjort, så tar vi inga garantier för varken deras arbete, eller vårt tidigare, som de ändrat i.
Detta gäller generellt, allt elarbete.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Värt att kolla om man verkligen får göra så.

Då kan ingen annan elektriker koppla på ett nytt hus heller då dom första 10åren?
 
  • Gilla
klaskarlsson och 5 till
  • Laddar…
Nej, det kan de inte. Men bevisläget blir ju bökigare om flera har varit i anläggningen.
 
  • Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
Jo absolut, så är det ju. Men följer man Huaweis manual så ska det ju inte vara några konstigheter.

Be firman speca bättre då, du ska ju inte betala mer än 25-30k för 5kwh till efter bidrag.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Köp du den billigare och ställ om parametern.
Går huvudbatteriet du köpte sönder inom 10 år så tar du bara bort det och låtsas om ingenting. Batteriet kommer knappast gå sönder och gör du det så kanske du inte ens bor i huset om 10?
 
  • Gilla
TobiasStockholm och 3 till
  • Laddar…
P
Min uppfattning är att någon part tjänar grova pengar på Gröna Avdraget.

Inför beställning av laddbox och lite googlande av priser är det enkelt att se att det mesta går att köpa direkt som konsument för samma priser som installationsföretagen säljer samma produkter för - EFTER 50% AVDRAG 🤯

Sedan kan man filosofera om det är tillverkare, distributör/grossist eller installatör som ockrar upp skattebetalare och konsumenter 🤨
 
  • Gilla
TickyNucker och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.