Dyrare än en billig tigersåg:p

Tror jag gav 280kr (eller var det 380) för ett par 300mm blad. Verkar i princip outslitligt.

Ett Tegelstensblad tror jag kostar över 400kr för ett:@
 
Nimajneb skrev:
Dyrare än en billig tigersåg:p

Tror jag gav 280kr (eller var det 380) för ett par 300mm blad. Verkar i princip outslitligt.

Ett Tegelstensblad tror jag kostar över 400kr för ett:@
Jag betalade över 2 papp för Makitasågen så det är bara att bita ihop igen. Tack för info.
 
Köper du boschblad här hemma i sverige kostar dom väl över 700spänn (woody huddinge), jämfört med 350-400kr för bladen på Bauhaus. Detta avser då de lite längre bladen.
 
Det blev ett Craftomatblad på Bauhaus, en exakt kopia (vad jag kan bedöma) av Boschs "Special for Brick", S 1243 HM. Pris 289 spänn, vilket är helt acceptabelt. Kanske är härdningen sämre, kanske är toleranserna sämre än original, men jag är säker på att jag har valt rätt blad här, speciellt med tanke på mina goda erfarenheter med Craftomatblad till min GOP.
 
Det är ganska LOL att Milwaukee SSPE 1300 QX kostar allt mellan 4250-4995 kr här i Sverige (enligt prisjakt), medan de är billigare i USA än Makita JR3070CT som här kan köpas för 2350 kr.

Nu skall ju Milwaukee vara "Made in USA" så det gör ju sitt till men ändå.

På Amazon finns Milwaukee SSPE 1300 QX (110 Volt versionen som där heter 6523-21) för $164 = 1000 kr ! ! ! !

Får nog bli en Makita JR3070CT från Toolab eller Lindarn, fast den är den tyngsta tigern jag träffat på. Netto drygt 1800 kr.

P.S.
Finns en ny Milwaukee SSPE 1300 QX på Blocket för 2000 kr men utan kvitto/garanti.
 
Redigerat:
Hej,
Jag tänker ta bort en gipsvägg. Vilken är bättre? tigersåg eller cirkelsåg?
 
Till rivning är det tiger o koben som gäller.
Tänk inte ens cirkelsåg då den kan bli rent livsfarlig för en sådan uppgift.
 
  • Gilla
farzan20
  • Laddar…
Om du inte äger någondera av sågarna, är sticksågen det mest användbara första köpet. För gipsvägg i mindre känsligt utrymme (trä bakom) använder jag kofot och skruvdragare.

Är det lönt att såga?

--- Mats ---
 
  • Gilla
farzan20
  • Laddar…
Jag använde en billig skrot-cirkelsåg med 65mm sågdjup när jag rev lite golv och väggar, ihop med kofot så funkade det rätt bra tycker jag.
Med en tigersåg så når man ju dock oftast rätt igenom bara man har rätt blad.
 
  • Gilla
farzan20
  • Laddar…
Väcker liv i den här tråden igen!

Jag har en gamma cotech tigersåg jag sliter med ibland. Ibland funkar det bra, ibland inbillar jag mig att jag saknar pendlingsfunktion när man kör fast sig med nåt slitet blad.

Behoven jag har framåt är små riv & fix samt en kompletterande såg i trädgården. Men dels också ett jobb att riva en gjutjärnsstam. Har tidigare gett mig på avloppsrör av gjutjärn med min maskin och nåt blad jag hade köpt då. Kunde lika gärna tagit smörkniv. Hände absolut ingenting, så den gången blev det vinkelkap istället. Nåt jag inte är lika sugen på den här gången.

Så.
1. Vilket riktigt bra sågblad ska jag köpa för att klippa av avloppsrör i gjutjärn?

2. Jag är lite köpsugen på en bättre maskin med pendlingsfunktion. Makita ser fin ut tex, men lite stor kanske. Fråga, finns det numera maskiner med batteridrift, gärna lite nättare modeller som även de har pendling? (dewalt hade varit guld)
Tycker det är svårt att läsa sig till... Inga har det eller är det underförstått...

Tips mottages tacksamt
 
Bosch och Milwaukee mfl har blad med hårdmetalltänder avsedda för gjutjärn. De kostar en bra slant men de håller och ligger ofta i enpack. Bimetallblad av kvalitet fungerar oftast också bra men där gäller det att hitta en sort med rätt tandantal. De är tunnare och viker sig lättare vilket gör att det kan gå åt fler blad. Använd heller inte ett längre blad än du behöver.
Små batteridrivna tigersågar med pendlingsfunktion har jag inte sett. Större finns men de är ofta ännu större än de utan pendling.
 
  • Gilla
sturebyfarbrorn
  • Laddar…
Du har ingen nytta av pendling för gjutjärn.

Pendling ska vara av när man kapar metall.
 
  • Gilla
sturebyfarbrorn
  • Laddar…
Bosch har fin fina carbidblad som sågar gjutjärn. Finns på t ex Jula. Lägg inte mkt tryck på utan låt sågen/bladet jobba.
Vanliga metallblad duger inte till gjutjärn.
 
  • Gilla
sturebyfarbrorn och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.