Nu har en vän råkat hjälpa mig på traven och "lagat" en skorsten på gården med vanlig betong. Det var cirka 10 tegelstenar som sattes på plats på detta vis, och cirka fyra meter ovanför kaminen. Skorstenen kommer att användas dagligen över vintertid.
Hur pass illa är detta och behöver jag knacka bort och göra om med eldfast bruk?
 
Menar du cement?
 
Claes Sörmland
Inte har man eldfast bruk i en murad skorsten. Förr hade man kalkbruk och nu oftast vanligt B-bruk eller C-bruk.
 
Jag antar att ni använt grovbetong, eller finbetong. Vad som kommer hända är svårt att säga, då det bara är ett fåtal tegelstenar. Men endera kommer det spricka mella de nya stenarna, eller mellan de nya och de gamla. Alternativt spricker stenarna som är murade med betong. Hursomhelst kommer det att spricka på ett eller flera ställen efter en tids brukande av eldstaden. Så det är lika bra att göra om det nu på en gång.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Inte har man eldfast bruk i en murad skorsten. Förr hade man kalkbruk och nu oftast vanligt B-bruk eller C-bruk.
Vad används eldfast bruk till då?
 
A AG A skrev:
Jag antar att ni använt grovbetong, eller finbetong. Vad som kommer hända är svårt att säga, då det bara är ett fåtal tegelstenar. Men endera kommer det spricka mella de nya stenarna, eller mellan de nya och de gamla. Alternativt spricker stenarna som är murade med betong. Hursomhelst kommer det att spricka på ett eller flera ställen efter en tids brukande av eldstaden. Så det är lika bra att göra om det nu på en gång.
Tack! Då gör jag det. Har köpt eldfast bruk men en annan kommentar här menar på att det är fel. Vad ska jag använda för att mura detta korrekt?
 
Eldfast bruk används tillsammans med eldfast sten, vid riktigt hög värme.
Ovan tak kan du laga med ett b-bruk, invändigt ett c-bruk.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
H Herr Okunnig skrev:
Tack! Då gör jag det. Har köpt eldfast bruk men en annan kommentar här menar på att det är fel. Vad ska jag använda för att mura detta korrekt?
Vanligt C-bruk eller om det är en äldre skorsten, kalkbruk.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
S Spikrätaren skrev:
Eldfast bruk används tillsammans med eldfast sten, vid riktigt hög värme.
Ovan tak kan du laga med ett b-bruk, invändigt ett c-bruk.
Okej. Nu har jag redan köpt eldfast bruk, blir det fel att använda det (både under och ovan tak) eller avråds man mest för kostnadens skull? Vad kan hända?
 
Claes Sörmland
H Herr Okunnig skrev:
Okej. Nu har jag redan köpt eldfast bruk, blir det fel att använda det (både under och ovan tak) eller avråds man mest för kostnadens skull? Vad kan hända?
Du avråds storligen för detta bruk kan inte ta värmerörelser. Du riskerar stora sprickor i skorstenen.
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
H Herr Okunnig skrev:
Tack! Då gör jag det. Har köpt eldfast bruk men en annan kommentar här menar på att det är fel. Vad ska jag använda för att mura detta korrekt?
Köp b-, eller c-bruk istället. De är mjukare och tål rörelserna bättre. Det är andra typer vid andra typer av sten och tillfällen som eldfast bruk passsar.
 
Nu när jag själv tittar på skorstenen så märker jag att all gammal murbruk smular sönder som sand vid beröring. Är detta vanligt? Behövs det åtgärdas? I så fall hur? 😁
 
  • En hand håller en lös tegelsten i en ofullständig tegelvägg med träbjälkar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand pekar på en murad tegelvägg som delvis är täckt av puts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Läcker skorstenen, det finns rökbomber att köpa, kanalen sätt igen på taket och bomben in i kamin eller vad det nu är och luckor stängs, då kommer det att synas om kanalen läcker. Den ser lite maläten ut och pass på om sotarn kommer och ser det.. Det går att skrapa ur lite i fogarna och helputsa allt med C-bruk, då blir den tät igen.
 
J jonaserik skrev:
Läcker skorstenen, det finns rökbomber att köpa, kanalen sätt igen på taket och bomben in i kamin eller vad det nu är och luckor stängs, då kommer det att synas om kanalen läcker. Den ser lite maläten ut och pass på om sotarn kommer och ser det.. Det går att skrapa ur lite i fogarna och helputsa allt med C-bruk, då blir den tät igen.
Tack! Kan jag använda b bruk för att fästa de lösa tegelstenarna eller behöver det också vara c?
 
Det kan du, lämna då ett spår i fogen så att en putsning har lite att bita i och hänga på. Fukta gärna stenarna med en blomspruta så sugs inte vattnet ur bruket och blir som en kaka som bara hänger utanpå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.