Jag har en garageport från Diplomatdörrar (finns ej längre) som börjat flagna, såg detta runt maj/juni och tänkte att det är någon klarlack som släpper men just idag när jag tog korten så inser jag att även färgen spricker/ släpper.
Vad kan man göra åt detta? Skrapa, blästra, slipa sen måla, med vad isåfall?
Tror det är glasfiber eller någon plast med kärna av cellplast.
Installerad 2004 så snart 20 år.
Brun garageport med horisontellt mönster, omges av svart ram, på en ljus dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träpanel med horisontella brädor, en del målad vit, texturerad ytstruktur, närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på sliten målning på trä, med synliga sprickor och flagnade delar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Davidbagare
Jag målade om vår garageport i somras. Väldigt lik din, men kärnan var aluminium (och cellplastisolering) med nån plastfärg som nog ska imitera trä i strukturen. Hade doch ingen flagnande färg. Slipade den på ytan och fick tips om att grunda med alcro grundfärg ”för metall och hårt trä”, minns inte namnet. Sen slutmåla med alcros fönsterfärg. Funkade kanon och verkar ha gjort jobbet. Men du behöver såklart skrapa/slipa bort din flagnande färg med..
 
Redigerat:
  • Gilla
ollo
  • Laddar…
Davidbagare
Texturerad, lila målad yta, troligtvis en vägg, med stark ljusreflektion och en skugga i nedre vänstra hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Såhär såg min port ut innan målning.
 
  • Gilla
ollo
  • Laddar…
Tack för tipset, fint resultat iallafall. Ärligt så är jag inte helt säker på ifall den är glasfiber eller kanske aluminium, får kolla det.
När du slipade så kom du alltså aldrig ned i groparna/ mönstret helt?
Hur målade du, pensel, roller, sprutade?
 
Davidbagare
Jag slipade med sandpapper för att få en lite uppruggad yta, men kom inte ner i alla spår nej. Tvättade ordentligt med. Grundfärgen fäste bra, och fönsterfärgen är väldigt hård och fäste bra på grundfärgen.

Har du inte en aluminumbaksida på porten?

Jag monterade ner min, som var i fyra sektioner, för att kunna slipa och måla ordentligt i alla hörn som annars lister var ivägen för.

(Bilden var från innan jag målat den)
 
Davidbagare
Målade med pensel.
 
Davidbagare
Före-och-efter-bilder av en dörr; renovering från gammal till modern.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är före å efter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.