Hej
Har en 300mm tjock bottenplatta utan isolering, hade tänkt att isolera den ovanpå med 50mm frigolit funkar det? och isf är det ok att bara lägga frigoliten direkt på bottenplattan och sedan lämna ett par cm runt om som luftspalt? Bottenplattan har platonmatta och 100mm av den ligger ovan mark.
 
Hmm, jag kanske är lite korkad, eller så förstår jag inte riktigt. Är det ingen frigolit/cellplast/isodränskiva i grunden, sådär en 30 cm tjockt lager...? Och sen ovanpå det själva betonglagret? Kan man få se en skiss på det där?:)
 
Måste vara isolering i plattan om den är 30cm tjock?!

Annars kan man ju undra varför den är så tjock. Normal villa platta är bara 10cm, och ev 20cm där nån förstärkning behövs, tex en bärande vägg/murad skorsten osv.
Varför är din 30cm??

Stridsvagnsparkering!?
 
För att göra en lång historia kort, firman jag anlitade ibörjan av min utbyggnad visste nog inte riktigt vad dom höll på med. Dom gjorde bottenplattan så tjock alltså 30 cm och utan någon som helst isolering av något slag. När vi sedan kollade upp detta eftersom vi inte har kunskapen om detta så visade det sig att detta var på tok fel. Vi fick gå den tunga vägen genom advokat och sedan en förlikning på gjutningen och sedan sparka honom och leta upp en ny hantverkare. Så detta är förklaringen till en så tjock bottenplatta.
Som sakt jag kan utan problem parkera en stridvagn eller två där ;-)
 
Mikael_L
Hmmm, det kändes som att jag direkt ville säga "gör om, gör rätt".

Men det blir ett himla företag att bila bort en 300mm tjock betongplatta. Jag misstänker att en stor grävmaskin med stort bilningsaggregat är det enda som biter!

Men att isolera ovan plattan blir aldrig så bra som att isolera under (nu antar jag att det är ett bostadshus vi pratar om).
Isolering ovan medför att du i princip får en av 60-70-talens värsta riskkonstruktioner.

Lite om detta finns att läsa här:
http://www.byggnadskontroll.nu/index.aspx?site=byggnadskontroll.nu&page=3247
läs under betongplatta på mark.

Du får också ett dyrare golvvärmesystem om du behåller din platta och isolerar ovan. Om du nu tänkt ha golvvärme vill säga..
 
Om det är dränerat enligt konstens alla regler så behöver det inte vara en riskkonstruktion. På 60 talet gjöt de på sand, som inte är kappilärbrytande. Själv har jag isolering under plattan och isolering ovanplattan där golvvärmeslingorna ligger. De ligger alltså i frigolitskivor med spår i.

Vet du hur det är dränerat, vilket material och vilken storlek?
 
Ska inte lägga golvvärme utan det blir 2 st element. Dräneringen består av makadam, platonmatta, dräneringsrör. Bottenplattan är gjuten i sutteräng var av halva delen är gjuten på berg (den övre delen) och den andra halvan ( där bostadsdelen ska vara) är gjuten på bädd av makadam. Alltså bottenplattan är gjuten i en "trappa". Hoppas ni förstår hur jag menar.
 
Mikael_L
Ska du inte ha golvvärme så blir det iaf mycket mindre dumt...
För 50 mm isolering + golvvärme = stort energislöseri. Med vanliga element så blir det hyfsat, om än inte bra (tror jag), någon annan kanske har någon åsikt med...
Men vid golvvärme så blir förslustenergin räknat på ca 30°C framledningstemperatur, med vanliga radiatorer så blir det väl kring 20° istället, detta jämfört med temp under isoleringen, som kanske ligger kring 10°. Dvs hälften så dyra förluster med radiatorer.
OBS, inga expertkunskaper här, men så här tror iaf jag att det är.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.