Hej

Jag har precis installerat vattenburen golvvärme i glespanel (med golvvärmeplåtar) på bjälklagret.
Har tänkt att lägga 22 mm golvspånskiva + 14 mm parkett men efter att lagt ut ett par skivor spån är jag osöker på att värmen går igenom tillräckligt.

Enligt Wirsbo hemsida skall denna kombination vara ok men tror ni att jag får ett för tjockt lager ovanpå golvärmen och därmed sämre värme?

Tack på förhand
 
Det fungerar bra att göra så. Visst får man något sämre värmegenomgång än om man inte hade spånet, men skillnaden är inte jättestor.
 
Borde man inte kunna skippa golvspånet och lägga parketten direkt på glesen/plåtarna?Kanske även använda lite kraftigare gles. Tycker det känns som om man bygger in värmen onödigt mycket.
 
Hej Lindroth!

Om det är ett utrymme med stor belastning, typ matrum vardagsrum med många personer samtidigt kanske spånskivan är nödvändig. Jag har använt golvgips under parketteni mitt matrum och i ungarnas sovrum bara parkett. Har fungerat bra i 5 år.
/Stefan
 
Vilket leder värmen bäst golvgips eller golvspån?
 
Jag har lagt 22mm gles sedan dubbla lager papp och ett 9mm klick golv på, funkar perfekt golvet är riktigt varmt o mysigt att gå på och stumt för den delen. Prova och dra dit några lika tjocka brädor utan gips/spån och känn efter hur det känns.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.