Har en uponor golvvärme där reglercentralen blivit strömlös. Har bytt säkring men ingen framgång så det är förmodligen transformatorn som pajat. Hur gör jag för att ändå få golvvärme? Bara ta bort de blå styrdonen och inget mer?
 
Har du värmepump så bör alla termostater stå på max och man låter värmepumpens inställningar sköta värmen. Då kan man lika gärna plocka av alla ställdonen.
 
Ok hur ser jag om styrdonen är öppna när jag tar av dem? Är de fullt öppna automatiskt när jag tar bort dem?
 
Enl bild
 
  • Detaljerad bild på Uponor varmvattenrör och anslutningar, teknisk utrustning inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det brukar alltid vara så att när stiftet är ute maximalt ur ventilen så är ventilen max öppen. Så är ställdonen borta så ska det vara max öppet.
 
Ok då borde det bli varmt i rören under styrdonen så småningom! Tack!
 
Om du öppnar reglercentralen, lyser det några dioder där då. Kan var en säkring i lådan med som gått. Inte ovanligt att trafon 230/24 V säger upp sig: är man lite kunnig i el och med lödpenna, så kan man sätta en separat trafo 24VAC utanför centralen. En trafo kostar kanske 200 - 300 kr och en reglercentral många tusen. Bra affär med yttre trafo. Var i landet är du.
 
Hej helt död inget som lyser. Att löda etc är inget för mig…bor i gbg
 
Har bytt säkring
 
För långt bort Har du någon Granne/kompis som kan mäta, man tar bort säkringen och mäter på blecken där den satt, ska vara troligtvis 24 VAC då dom brukar sitta efter trafon. Om ingen i närheten, den är säkert med stickpropp, så koppla loss den, ( Skruv och märk allt så det blir lika vid återkoppling. ) Gå till en som pysslar med rep av TV/Mobiler/Elektronik , kanske kostar en 500 kr men det lönar sig säkert. Under tiden så lyfter du av som sägs termodonen, ställer om VP;s kurva och får varma golv. Angående trafo så duger vad som helst som kan ge ca 2,5 amper
 
Kanon skall göra detta! Tack och trevlig helg
 
Hej fick idag köpt en reglercentralen och den är installerad och allt funkar!
Har dock några frågor;
1 hur man på styrdonet öppet resp stängt?
2. De röda rattarna enl bild vad har de för funktion?
Tack!
 
Här är bilden
 
  • Värmefördelningssystem med röda ventiler och blå Uponor-reglage, telekommunikationsutrustning, teknisk installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dom är till för att kontrollera flödet i respektive slinga, vid förläggning av en slinga så brukar det finnas en dokumentation hur mycket flöde ska gå igenom. Det är gradering på rattarna där, om du inte har något som säger inställningen, så är en tumregel ca 4 - 5 C i delta T , det är skillnaden mellan tillopp och retur. Detta deltaT är vid fullt öppet termodon. Det är så man stryper in slingorna när man inte ha några termodon, utan bara matar värme från en VP Lägre deltaT och flödet går fortare, högre deltaT och flödet går saktare. En viss balans ska det vara för att bli bra.
 
Tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.