jag är en glad amatör med tummen mitt i handen som köpt hus 😀.

Jag har lyckas byta blandare dusch, kommod samt toalett och tänkte ge mig på att ta bort element.

Jag har ett hus på två våningar. IVT frånluft med vatten i element (ingen golvvärme)

Om jag stänger av vattnet och pumpen och tömmer elementet på vatten, kommer det fortsätta rinna vatten från övervåningen?

Om inte så är fattet är det väl bara att skruva på någon adapter som låter vattnet flöda genom böjen istället för elementet.
(ni får ursäkta mina ordval då jag inte vet vad kopplingarna heter)

Bifogar bilder
Anton
 
  • Vit värmepump inne med digital display, rör och ledningar synliga ovanför, inomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Välfylld hall med jackor på krokar och skor på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Radiator med rör och ventil nära golv, på grå matta, intill vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett element med termostat, skor och högar av kläder på golvet, interiör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmeelement, vägg, nedslitna silverfärgade sandaler, otydliga mörka föremål undertill. Närbild, inomhus, vardagsscenario.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit radiator vid en vägg, otydlig bild, del av en sko syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Behåll elementen! Ett vattenburet system att ha att ta till i reserv är värt sin vikt i guld.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Som sagt, varför ska elementen bort?
 
ricebridge ricebridge skrev:
Behåll elementen! Ett vattenburet system att ha att ta till i reserv är värt sin vikt i guld.
Jag ska bara ta bort ett element i hallen. Vi ska sätta upp skåp för förvaring.
 
D Dilato skrev:
Som sagt, varför ska elementen bort?
Jag ska bara ta bort ett element. Vi ska ha skåp för förvaring och akustikpanel
 
H
Inte bara att ta bort. Du har 1 rörssysrem och behöver sätta en bypass (bygel) så att vattnet kan fortsätta att leda över mellen stig retur på rören som kommer upp från golvet.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
H H-Thomasson skrev:
Inte bara att ta bort. Du har 1 rörssysrem och behöver sätta en bypass (bygel) så att vattnet kan fortsätta att leda över mellen stig retur på rören som kommer upp från golvet.
Så långt är jag med. Men min fundering är om jag stänger av vattnet och pumpen och tömmer elementet på vatten. Kommer det fortsätta att rinna från ledningarna eftersom att elementet som jag ska byta är på bottenplan. Jag är rätt att det rinner ner från ledningarna uppifrån? Förstår du min fundering?
Mvh
 
H
Gör systemet trycklöst.
Sedan har du en våtdamsugare som suger ut vattnet som kommer när du lossar radiatorn. Men köp en passkoppel först så du har det.

Men det bästa för huset & värmepumpens (långtids funktion = mindre vattenvolym att jobba mot sliter mera på värmepumpen) skull är att du behåller radiatorn
 
Fuktiga och blöta ytterkläder och skor instängda i ett kallt skåp låter verkligen inte bra alls. Bygg en rejäl hatthylla med klädstång samt dubbelt skoställ och behåll radiatorn där den sitter!
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
H H-Thomasson skrev:
Gör systemet trycklöst.
Sedan har du en våtdamsugare som suger ut vattnet som kommer när du lossar radiatorn. Men köp en passkoppel först så du har det.

Men det bästa för huset & värmepumpens (långtids funktion = mindre vattenvolym att jobba mot sliter mera på värmepumpen) skull är att du behåller radiatorn
Tack för tipset. Vi har 13 element i huset och ett mindre kan inte vara hela världen tänker jag.
 
J Josth skrev:
Fuktiga och blöta ytterkläder och skor instängda i ett kallt skåp låter verkligen inte bra alls. Bygg en rejäl hatthylla med klädstång samt dubbelt skoställ och behåll radiatorn där den sitter!
Vi har ett separat rum för kläder och blöta skor, en grovtvättstuga. Det är torra vantar och ytterkläder som ska ligga i förvaring bredvid väggen där elementet sitter.
 
Stäng av ut och ingående under pannan, lossa ena slangen/röret låt det rinna ut, när det slutat kan du lossa elementet.
Jag har samma element med ettrörs system och inte kommit på nått annat sätt.
Sen får man fylla och lufta alla.
Kolla att du har den speciella luftnyckeln innan du tömmer.
 
Isakare Isakare skrev:
Stäng av ut och ingående under pannan, lossa ena slangen/röret låt det rinna ut, när det slutat kan du lossa elementet.
Jag har samma element med ettrörs system och inte kommit på nått annat sätt.
Sen får man fylla och lufta alla.
Kolla att du har den speciella luftnyckeln innan du tömmer.
Hej Tack för svar. Räcker det inte att stänga av värmepumpen och vattnet? Sedan tömma elementet på vetten och när det sluta rinna lossa på gängorna till in och utgången.

Det är här som jag är rädd att det kommer fortsätta rinna vatten eftersom elementet ligger på bottenvåningen.

Även om jag har rätt ”böj” som ska skruvad på kanske det kommer väldigt mycket vatten. Det är det som gör mig orolig.

Trevlig helg
Anton
 
Rolexkopia12 Rolexkopia12 skrev:
Hej Tack för svar. Räcker det inte att stänga av värmepumpen och vattnet? Sedan tömma elementet på vetten och när det sluta rinna lossa på gängorna till in och utgången.

Det är här som jag är rädd att det kommer fortsätta rinna vatten eftersom elementet ligger på bottenvåningen.

Även om jag har rätt ”böj” som ska skruvad på kanske det kommer väldigt mycket vatten. Det är det som gör mig orolig.

Trevlig helg
Anton
Du tömmer pannan oxå om du inte stänger av ut och ingående, och det är onödigt, massa varmt vatten ut till ingen nytta, och mer jobb att fylla/lufta.
Men givetvis ska även pannan, eller åtminstone cirkpumpen stängas av innan.
Jag har bara ett plan, så jag vet inte exakt hur det funkar med 2.
Men jag tror att mina grannar med 2 plan har det kopplat med 2 kretsar, kanske finns det kranar för att stänga av respektive krets ??
 
  • Gilla
Rolexkopia12
  • Laddar…
Det syns inte hur stor väggen är. Sätt sätt skåpet 15 cm från vänster och behåll elementet. det sitter vid en ytterdörr och där blir det alltid kallare på den kalla årstiden-
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.