Hej, idag plötsligt bröts strömmen hemma efter att jfb löst ut. Efter lite felsökning så finner jag att det är min gamla Vvb som löser ut. Den är väldigt gammal 1973 enligt de gamla skyltarna 😃 så att den gått sönder kan jag leva med.

Men när jag kollade hur den är inkopplad så är det 3 faser och 1 jord. Dvs ingen nolla.

Slår jag av ett vred på Vvb som värmer så kan jag också mäta på kablarna efter att ha slagit på säkringarna . Dvs alla 3 kablar(faser) ger 230 v mot jord. Mellan faserna ges 400v.

Men slår jag på värmevredet löser jfb ut. Det är 2 av de 3 säkringarna som löser ut jfb. Dvs 1 av säkringarna kan vara på så misstänker att säkring 2 och 3 går mot det som är trasigt i Vvb.

Nu till frågan som säkert är simpel men jag vill förstå nyfiken som jag är. Mäter inte jfb mellan 0 och jord. Om man inte har nolla hur mäts det att ström läcker? Hoppas ni förstår min fråga?
 
Om det går lite ström genom jordledaren så är det felström som får jfb att lösa ut. Annars skulle all ström gå fram och tillbaka i de tre fastrådarna. Felströmmen kan också gå via vattenledningarna om dessa har kontakt med jord.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
J Josth skrev:
Om det går lite ström genom jordledaren så är det felström som får jfb att lösa ut. Annars skulle all ström gå fram och tillbaka i de tre fastrådarna. Felströmmen kan också gå via vattenledningarna om dessa har kontakt med jord.
Jaha ok. Så min troligen defekta Vvb gör att det nu skickas lite felström mod jord. Normalt bör detta alltså inte ske? Vill mest förstå om det är fel på Vvb eller ngt elektriskt. Misstanken är ju Vvb
 
Det är väl sannolikt något gammalt elelement i beredaren som spruckit och lite ström kan nu ta en felaktig väg. Vad är det för fabrikat och modellbeteckning på beredaren?
 
  • Gilla
Svenno 55
  • Laddar…
J Josth skrev:
Det är väl sannolikt något gammalt elelement i beredaren som spruckit och lite ström kan nu ta en felaktig väg. Vad är det för fabrikat och modellbeteckning på beredaren?
Nibe 300 compact
J Josth skrev:
Det är väl sannolikt något gammalt elelement i beredaren som spruckit och lite ström kan nu ta en felaktig väg. Vad är det för fabrikat och modellbeteckning på beredaren?
en Nibe 300 compact. Den modellen finns visst även idag 50 år senare 😃 men tack för svaren! Lutar åt att byta ut o inte laga ngt så gammalt.
J Josth skrev:
Det är väl sannolikt något gammalt elelement i beredaren som spruckit och lite ström kan nu ta en felaktig väg. Vad är det för fabrikat och modellbeteckning på beredaren?
 
M
Jag har inget svar på frågan men är nyfiken på hur den kan fungera utan nolla? Jag trodde alltid att man måste ha minst en fas och en nolla (återledare) för att kunna få en apparat att fungera. Jord kan ju fungera som återledare då dom flesta har PEN i centralen där jord och nolla är sammankopplade. En JFB fungerar ju utan jord, den jämför spänningen som går ut med fasen och som kommer tillbaka med nollan, som jag har fattat det.
 
Samtliga VVB med 3 - fas anslutning behöver ingen nolla, dom är Y-kopplade och det är noll i Y:et och då är det bara en strömbrytare och en 3 - polig termostat. Är det strömbrytare med lägen 1 - 2 - 3 så måste det finnas en nolla, det går då att koppla in ett element i taget, 1 kW 2 kW 3 kW .
Att JFB löser är för att element nog har spruckigt.
TS hur många i familjen och hur ofta tas det ut större VV. Det går att fixa på ett klurigt sätt med patronen
 
  • Gilla
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
A
Som tillägg till föregående svar kan värmeelement vara gjorda för både 230v eller 400v. Om de är tre likadana elpatroner tar strömmarna ut varandra och ingen returström går tillbaka i nollan.
 
D
T Thomas Holm skrev:
Hej, idag plötsligt bröts strömmen hemma efter att jfb löst ut. Efter lite felsökning så finner jag att det är min gamla Vvb som löser ut. Den är väldigt gammal 1973 enligt de gamla skyltarna 😃 så att den gått sönder kan jag leva med.

Men när jag kollade hur den är inkopplad så är det 3 faser och 1 jord. Dvs ingen nolla.

Slår jag av ett vred på Vvb som värmer så kan jag också mäta på kablarna efter att ha slagit på säkringarna . Dvs alla 3 kablar(faser) ger 230 v mot jord. Mellan faserna ges 400v.

Men slår jag på värmevredet löser jfb ut. Det är 2 av de 3 säkringarna som löser ut jfb. Dvs 1 av säkringarna kan vara på så misstänker att säkring 2 och 3 går mot det som är trasigt i Vvb.

Nu till frågan som säkert är simpel men jag vill förstå nyfiken som jag är. Mäter inte jfb mellan 0 och jord. Om man inte har nolla hur mäts det att ström läcker? Hoppas ni förstår min fråga?
Ingen verkar ha svarat på din fråga. En JFB mäter strömskillnaden mellan noll och fas(er), dvs om det fungerar skall lika mycket ström komma tillbaka från apparaten som for till den. Om det är mindre ström i nollan än i fasen har man läckage någonstans (= jordfel) och då bryter JFB kretsen.

Så har jag förstått det.

Men då vill jag passa på att fråga dem som vet mer på forumet: hur kan då flerfasapparater som saknar nolla fungera under en JFB? Det borde vid användning alltid bli ström i faserna men ingen i nollan.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
D datja skrev:
Ingen verkar ha svarat på din fråga. En JFB mäter strömskillnaden mellan noll och fas(er), dvs om det fungerar skall lika mycket ström komma tillbaka från apparaten som for till den. Om det är mindre ström i nollan än i fasen har man läckage någonstans (= jordfel) och då bryter JFB kretsen.

Så har jag förstått det.

Men då vill jag passa på att fråga dem som vet mer på forumet: hur kan då flerfasapparater som saknar nolla fungera under en JFB? Det borde vid användning alltid bli ström i faserna men ingen i nollan.
Jordfelsbrytaren mäter summaströmmen i 4 trådar , dvs 3 faser och nolla, men den bryr sig inte i vilka av trådarna det går ström i.
Så är summaströmmen = 0 i de 3 faserna så är JFB nöjd med det.
I TS fall försvinner en felström från fas 2 och 3 till jord så då löser den ut.
Fas 1 är förmodligen inte ansluten. En slinga är ansluten mellan fas 2 och 3 och höljet har spruckit.
 
  • Gilla
Panor82 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.