Vill du ha hållbarhet så tror jag mest på LeTonkinois eler liknande. Då har du ett ganska ofta återkommande underhåll som går på någon timme när du gör det.
Alkydoljor åldras på ett annat vis som gör underhållet svårare i längden. Lack är hållbart tills det inte håller längre och då blir det ett hiskeligt arbete som ju träbåtsägare vet.
 
  • Gilla
Viktor.J
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Vill du ha hållbarhet så tror jag mest på LeTonkinois eler liknande. Då har du ett ganska ofta återkommande underhåll som går på någon timme när du gör det.
Alkydoljor åldras på ett annat vis som gör underhållet svårare i längden. Lack är hållbart tills det inte håller längre och då blir det ett hiskeligt arbete som ju träbåtsägare vet.
Men le toninois Bio Impression är blandning av linolja och tungolja, och Herdins har en motsvarande produkt. Däremot så saknar dom uv skydd samt rötskydd. Om jag förstår det rätt så vill dörrtillverkarna ha in det på första lagret.
 
Vad tjänar nan på att blanda tungolja och linolja? De har väl ganska liknande egenskaper?
 
Z z_bumbi skrev:
Vad tjänar nan på att blanda tungolja och linolja? De har väl ganska liknande egenskaper?
Om jag förstår det rätt så är det stor skillnad, linoljan har svårt att komma in i feta träslag med hög densitet t.ex. ädelträ och EK. Men det där finns det folk som är bättre insatta än mig att förklara.

Från Wisbo

Eleostearinsyran är det som styr Tungoljans egenskaper eftersom att den har en konjugerad dubbelbindning som gör att den torkar betydligt snabbare än andra oljor och bildar en mycket elastisk och vattenavvisande film som dessutom är alkaliresistent vilket gör att den även kan användas på t.ex. putsade ytor eller betong. Tungoljan har mycket goda vätande egenskaper och penetrerar betydligt bättre in i trä än t.ex. rå linolja.

Oljan används av många möbelhantverkare som polerar in oljan med bommullstrasor i flera tunna lager med torkmellanrum för att skapa en vattenavvisande och skyddande film. Den ingår också ofta som "hemlig" ingrediens i behandlingar för att skydda sten- och skifferskivor i kök o.d. från vatten. När den torkar blir den till skillnad från t.ex. linolja inte blank utan ger en matt yta.

Skall man använda den som penetrerande grundolja bör den blandas med ca 15-20 % kokt linolja (beroende på kvalitén) och spädas så torrhalten hamnar mellan 30 och 50 % för att inte torken skall bli för snabb så oljan skinntorkar på ytan.
 
Det jag hittar om jag kikar runt på nätet verkar vara att linolja blir hårdare och tungoljan flexiblare, tungoljan har lättare qtt bygga upp film på ytan. Tungoljan är tjockare så mekanismen för att den ska tränga in bättre än rå linolja är lite oklart. Rå linolja går in minst 10 cm i de flesta träslagen men applicerat i någon större mängd tar det evigheter att härda. Som tur är tränger kokt linolja in nästan lika bra (skillnaden är liten) och den härdar snabbare.
Jag får se om jag kan leta upp någon färgnörd i helgen så jag slipper försöka hitta forskningsrapporter.
 
Z z_bumbi skrev:
Det jag hittar om jag kikar runt på nätet verkar vara att linolja blir hårdare och tungoljan flexiblare, tungoljan har lättare qtt bygga upp film på ytan. Tungoljan är tjockare så mekanismen för att den ska tränga in bättre än rå linolja är lite oklart. Rå linolja går in minst 10 cm i de flesta träslagen men applicerat i någon större mängd tar det evigheter att härda. Som tur är tränger kokt linolja in nästan lika bra (skillnaden är liten) och den härdar snabbare.
Jag får se om jag kan leta upp någon färgnörd i helgen så jag slipper försöka hitta forskningsrapporter.
Som det ser ut nu är min plan att behandla med



- Jotun Benar adelträolja för att få gyllenbrun nyans och lite extra UV-skydd
- Sedan några behandlingar le tonkinois bio impression som är en kvalitativ tungolja

Detta är baserat på att jag inte får tag i andra utan att beställa och den kontakt jag fick med bovalls etc var lite dålig. De svarade efter ett manus. Osmo var bäst för de fick bäst resultat men de kunde inte svara på varför, varför de rekommenderar andra produkter i filmen, varför de relativt nyligen bytte etc.
 
  • En skärmbild som visar en burk med BENAR Ädelträolja från JOTUN på en hemsida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Burk med träolja, Le Tonkinois Bio Impression, skyddar mot UV, bibehåller färg. Webbplatsgränssnitt syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Viktor.J Viktor.J skrev:
Som det ser ut nu är min plan att behandla med



- Jotun Benar adelträolja för att få gyllenbrun nyans och lite extra UV-skydd
- Sedan några behandlingar le tonkinois bio impression som är en kvalitativ tungolja

Detta är baserat på att jag inte får tag i andra utan att beställa och den kontakt jag fick med bovalls etc var lite dålig. De svarade efter ett manus. Osmo var bäst för de fick bäst resultat men de kunde inte svara på varför, varför de rekommenderar andra produkter i filmen, varför de relativt nyligen bytte etc.
Lägger du på Benaroljan först kommer det bli ett tätt skikt.

Överarbeta inte.

Bio impression är mer djupträngande.-
 
S sinuslinus skrev:
Lägger du på Benaroljan först kommer det bli ett tätt skikt.

Överarbeta inte.

Bio impression är mer djupträngande.-
Bovalls rekommenderade liknande procedur men med andra märken.

Jag är rädd för att bio impression är för naturell, dörren blir väldigt ljus.
 
S
Benar Ädelträolja innehåller pigment som är rött som fastnar i porerna i eken. Jag har använt den på min ekdörr. Inte det snyggaste men funkar.

Skillnaden mellan linolja och olja från tungträdet är frömst att tungolja oxiderar snabbare.

Du behöver inget rötskydd i dörren. Den sitter bra skyddad under taket. Däremot någon produkt med fungicidskydd ytterst för att minska risken för prickar av svartmögel.
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Men le toninois Bio Impression är blandning av linolja och tungolja, och Herdins har en motsvarande produkt. Däremot så saknar dom uv skydd samt rötskydd. Om jag förstår det rätt så vill dörrtillverkarna ha in det på första lagret.
Rötskyddet sköter eken och oljan om. Vill man så kan man grunda med hälften kokt linolja hälften terpentin.
Det är annorlunda med en dörr än med en båt: En båt genomimpregnerar man med rå linolja blandat med något gift innan man börjar fundera på ytan.
 
Jag har jobbat vidare och har stött på lite fler frågor :)


1: Svarta stråk av mögel - hur blir jag av med dom? Slipa ner avverkar för mycket trä, oxalsyra funkar inte. Något annat sätt?

2: Spackel för utomhusbruk. Det finns lite sprickor, små hål etc som nog vore bra att sluta. Bovalls rekommenderar Ages träspackel, andra leverantörer hävdar det är för inomhusbruk. Vad gör man?

3: Kan ramen till glaset vara limmad eller hur sitter dom fast? Det finns små stift men den verkar sitta ”bra” för att bara ha några små stift i sig. Jag vill helst ta bort den för att komma åt, och ev. Byta ut glaset. Men vill inte riskera att förstöra för mycket. Någon som vet?

4: Jag var länge inne på behandla med tungolja från le tonkonois men efter att ha läst om problem med mögel så vill jag nog ha något med fungicider i. Alla leverantörer av kvalitetsdörrar rekommenderar Osmo uv-skyddsolja, så nu lutar det åt det. Jag har läst om en del användare av Tungolja som fått mögelproblem och man menar då att det är avsaknaden av fungicider i kombination med fet olja som gör att möglet trivs. Tänker att man isåfall kan börja med Osmo uv-skyddsolja och se. Fördelen med olja är ju att det ganska lätt går att bättra på, lägga om.
 
  • Trätextur, vitmålat, slitet, närbild, golv eller väggbeklädnad, lutande diagonala linjer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träarbetsbänk med skruvstäd i rörig verkstad, motorcykel i bakgrunden. Oorganiserade verktyg och material synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trätrall under konstruktion, person använder elverktyg, soligt, utomhus, byggprojekt hemma.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träpaneler vertikalt, sliten vit färg, naturligt trä mönster, gammal ytfinish.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.