Vi köpte nyss ett hus och det finns gamla slitna fasad- och planritningar. Nu ska vi göra en del mindre ändringar som att till exempel sätta in en kamin med tillhörande skorsten.

Finns det något bra program som man som privatperson kan använda för att digitalisera de gamla ritningarna och göra ändringar? Autocad och sketchup verkar vara bra, men de kostar en bra slant att använda.
 
SketchUp finns väl som gratisvariant? Jag har då inte betalat för det.
 
Webversionen av Sketchup är gratis att använda 🙂
 
Kostar inte mycket att anlita en firma som bara ritar av ritningarna eller om du helt enkelt anlitar någon som hjälper dig med hela bygglovsprocessen. Självklart kan du göra detta själv men du sparar mycket tid.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
SketchUp finns väl som gratisvariant? Jag har då inte betalat för det.
Ja webbversionen är gratis, men där ingår inte layout som verkar vara supersmidigt att använda för att få en och samma modell till alla sidorna av huset automatiskt.
 
LaszloToth LaszloToth skrev:
Kostar inte mycket att anlita en firma som bara ritar av ritningarna eller om du helt enkelt anlitar någon som hjälper dig med hela bygglovsprocessen. Självklart kan du göra detta själv men du sparar mycket tid.
Ja för större jobb hade jag tagit in ett proffs, men för att rita en så liten ändring som en skorsten så känns det lite för dyrt :)
 
Jag roar mig mest med 3D modeller för att kunna planera dragning av ventilation och annat kul
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag roar mig mest med 3D modeller för att kunna planera dragning av ventilation och annat kul
Vad använder du för att göra 3D-modellerna? Det var det stödet i sketchup och layout som jag var ute efter.
 
mk82 mk82 skrev:
Vad använder du för att göra 3D-modellerna? Det var det stödet i sketchup och layout som jag var ute efter.
SketchUp free, men det är ju inte helt perfekt för det.

Jag klarar mig utan stöden för mitt bruk.
 
Skicka mig ett PM så kan jag kika på det.
 
Jag ritade en utbyggnad på vårt fritidshus i sketchup. Körde gratis tills det var dags att lämna in. Gick inte att få ut skalenlig pdf i gratisvarianten. Men då räckte det med gratis trial period.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.