• Gilla
Fartland och 2 till
  • Laddar…
Västra Alstad, vilken otrolig pärla! Den hade man ju gärna haft i sin ägo =)
 
  • Gilla
Fartland och 2 till
  • Laddar…
C
Vi kollade på många prästgårdar när vi letade hus för 5-10 år sedan. Som i de flesta fall såldes ut av Svenska kyrkan och så gott som i samtliga fall varit uthyrda under längre tid till någon helt orelaterad till verksamheten.

Hur som helst går väl denna resa mot sin slutstation nu när de sålt ut de flesta. Har nog varit en bra grej i det stora hela då det tyvärr varit si och så med underhållet i kyrkans regi.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Vi kollade på många prästgårdar när vi letade hus för 5-10 år sedan. Som i de flesta fall såldes ut av Svenska kyrkan och så gott som i samtliga fall varit uthyrda under längre tid till någon helt orelaterad till verksamheten.

Hur som helst går väl denna resa mot sin slutstation nu när de sålt ut de flesta. Har nog varit en bra grej i det stora hela då det tyvärr varit si och så med underhållet i kyrkans regi.
En kul grej med prästgårdar är ju att de ofta ligger väldigt centralt i större städer och fortfarande ser ut som en finare gammal villa. Antar att de ofta har fler bokstäver så lär inte vara allt för mycket man får göra om på dem, vilket kanske är bra och anledningen till att de står kvar och inte sålts till tomtpris och omvandlats till köpcentrum.
 
Redigerat av moderator:
C
T TypRätt skrev:
Antar att de ofta har fler bokstäver än en lesbisk transa med koncentrationssvårigheter så lär inte vara allt för mycket man får göra om på dem, vilket kanske är bra och anledningen till att de står kvar och inte sålts till tomtpris och omvandlats till köpcentrum.
Har för mig det var någon av gårdarna vi tittade på som hade några enstaka skyddsbestämmelser, men annars var det inget sådant. De har inte heller varit särskilt "välbevarade". Då får man väl i ärlighetens namn säga att vi inte heller kollat på några gårdar "mitt i stan". Men tror snarare det handlar om att kyrkan hållit hårt i dessa gårdar innan man bytte fot och började sälja ut dem.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Har för mig det var någon av gårdarna vi tittade på som hade några enstaka skyddsbestämmelser, men annars var det inget sådant. De har inte heller varit särskilt "välbevarade". Då får man väl i ärlighetens namn säga att vi inte heller kollat på några gårdar "mitt i stan". Men tror snarare det handlar om att kyrkan hållit hårt i dessa gårdar innan man bytte fot och började sälja ut dem.
Ja det kan ju vara så att man hyrt ut dem och haft god inkomst av detta men nu har det kommit till en nivå att hyresgästerna kräver underhåll av det dyrare slaget och att man då ser bättre ekonomi i att helt enkelt sälja dem till renoveringslystna unga med ena foten i IT branchen ;) Det är ju kanske så att även kyrkan kommit fram till att deras kärnverksamhet inte ska vara som fastighetsvärd och där det inte finns något framtida behov inom ramen för den egna verksamheten är det bättre att låta någon annan ta över. Många samhällen har ju byggts runt kyrkan så ofta ligger de ju ändå centralt inom sin omgivning så blir ju tråkigt om byggnaden ska bli nedgången och en nagel i ögat för andra.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
T TypRätt skrev:
Ja det kan ju vara så att man hyrt ut dem och haft god inkomst av detta men nu har det kommit till en nivå att hyresgästerna kräver underhåll av det dyrare slaget och att man då ser bättre ekonomi i att helt enkelt sälja dem till renoveringslystna unga med ena foten i IT branchen ;)
Precis så. Även om jag från kyrkans representanter förstått att inkomsten inte varit särskilt god pga underhållskostnaderna, trots att de inte renoverats varsamt på något sätt. Dvs. att de netto varit en ekonomisk belastning. Men allt är väl relativt... Vet inte hur de räknar när de resonerar så.
 
Jag vet att det ibland också varit en osäkerhet/ovilja kring vilken slags granne man kommer att få. Jag pratar du om gårdar på landet där prästgården ligger granne med kyrkogården och/eller kyrkan. Vem man säljer till i förstaläget kan man ju välja men därefter har man tappat kontrollen och risken finns att det blir skrotupplag, högljudda fester, allmänt nedgånget intryck och annat.
 
Fasiken det är ju 10% rabatt på den där fina gården nu.. kanske skulle slå till. Nu endast 13 500 000:- istället för 15.. som hittat. Synd bara att den ligger så avigt till, nej bor nog kvar där jag är.
 
  • Haha
YuGi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.