Hej
Har avfuktare i källaren då det finns lite fuktproblem
Har stängt alla ventiler i källaren, förutom denna som inte går att stänga då utebelysningen går in där. Det är tyvärr i samma rum som avfuktaren står
Bör jag fylla igen den lilla glipan med typ fogskum?

Eldragning längs betongvägg, rör, vitmålade, metallklämmor, elektrisk utrustning, dörr till inspektionslucka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Låt en elektriker göra en riktig installation av utebelysningen. Det du har är inte bra i längden och utsatt om någon råkar dra hårt i kabeln. Sedan går ventilen att stänga.
 
  • Gilla
ZipLock och 2 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Låt en elektriker göra en riktig installation av utebelysningen. Det du har är inte bra i längden och utsatt om någon råkar dra hårt i kabeln. Sedan går ventilen att stänga.
Självklart har du rätt att detta vore det bästa. Just nu behöver dock ekonomin prioriteras på annat håll... Som kortsiktig lösning undrar jag ändå ifall det är vettigt att lägga en strimma fogskum runt
 
Fogskum expanderar mycket och är väldigt svårt att få bort sedan om man skulle vilja öppna ventilen igen. Jag skulle i så fall tejpa luckan med isolertejp.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Skall avfuktaren in under en kortare tid för att torka ur källaren. Eller skall den bli ett mer bestående inslag.
I det förstnämnda kan jag förstå att man stänger till alla ventiler. för att snabbare torka ut. Men har du tänkt att avfuktarens skall stå en längre tid, så behöver väl källaren ändå tilluft?
 
  • Gilla
Curre99
  • Laddar…
Fyll en plastpåse med isolering och tryck in i hålet ifall du vill bromsa luftströmmen temporärt.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Fogskum expanderar mycket och är väldigt svårt att få bort sedan om man skulle vilja öppna ventilen igen. Jag skulle i så fall tejpa luckan med isolertejp.
Ah smart. Ja det är nog krångligt med skum. Isolertejp var ett bra tips! Tack
M mojjen skrev:
Skall avfuktaren in under en kortare tid för att torka ur källaren. Eller skall den bli ett mer bestående inslag.
I det förstnämnda kan jag förstå att man stänger till alla ventiler. för att snabbare torka ut. Men har du tänkt att avfuktarens skall stå en längre tid, så behöver väl källaren ändå tilluft?
Den är ett bestående inslag och kommer stå kvar tills att vi antingen har råd att dränera eller att vi säljer huset, något av dom inom 2-3 år
Jag googlade på ventiler+avfuktare och fick en massa resultat här på Byggahus om att de ska vara stängda med avfuktare, så det var därför jag antog det. Finns någon glipa vid garagedörren så luft kommer nog in ändå någonstans
T topmount skrev:
Fyll en plastpåse med isolering och tryck in i hålet ifall du vill bromsa luftströmmen temporärt.
Väldigt smart! Kanske detta + isolertejp runt så blir det nog tillräckligt tätt
 
N naikon skrev:
Ah smart. Ja det är nog krångligt med skum. Isolertejp var ett bra tips! Tack

Den är ett bestående inslag och kommer stå kvar tills att vi antingen har råd att dränera eller att vi säljer huset, något av dom inom 2-3 år
Jag googlade på ventiler+avfuktare och fick en massa resultat här på Byggahus om att de ska vara stängda med avfuktare, så det var därför jag antog det. Finns någon glipa vid garagedörren så luft kommer nog in ändå någonstans

Väldigt smart! Kanske detta + isolertejp runt så blir det nog tillräckligt tätt
Att inte ventilera alsls lär ju inte skapa något trevligt inneklimat. Om det är rum ni skall visats i bör man ju har någon form av kontrollerad ventilation. Är det bara förråd etc, så är det kanske inte nödvändigt med någon luftväxling.
Avfuktaren skapar ju bara torrare luft. Men den ventilerar ju inte bort dålig luft.
Detta blir dock en fråga för ventilations proffsen:)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
namnbyte
Vi har en permanent avfuktare i källaren, pluggat allt utom en frånluft i mitten och två tilluft (en i varje ände av källaren). Frånluft och tilluft är alla tallrikar ca 3mm öppna. Funkar väldigt bra, avfuktaren startar inte speciellt ofta, temp är bra och klimatet generellt mycket behagligt även längre stunder.

Men alla hus är olika, samma inställning för er kan ge katastrofdåligt klimat. Vi har behövt testa oss fram Väldigt mycket innan det blev bra.
 
  • Gilla
naikon och 1 till
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Att inte ventilera alsls lär ju inte skapa något trevligt inneklimat. Om det är rum ni skall visats i bör man ju har någon form av kontrollerad ventilation. Är det bara förråd etc, så är det kanske inte nödvändigt med någon luftväxling.
Avfuktaren skapar ju bara torrare luft. Men den ventilerar ju inte bort dålig luft.
Detta blir dock en fråga för ventilations proffsen:)
Bara förråd och tvättstuga i källaren, så ingen som vistas där :) Det är som sagt inte helt tätt ändå i källaren, finns någon liten glipa här och där

Ja jag kan absolut ingenting om det här med ventilation. Det var bara det tipset jag fick upp när jag googlade.
 
J
N naikon skrev:
Hej
Har avfuktare i källaren då det finns lite fuktproblem
Har stängt alla ventiler i källaren, förutom denna som inte går att stänga då utebelysningen går in där. Det är tyvärr i samma rum som avfuktaren står
Bör jag fylla igen den lilla glipan med typ fogskum?

[bild]
Vilken temperatur har du i källaren? Du har väl inte stängt av värmen? Finns radiatorer- håll dessa igång, och kallställ inte källaren! (Tyvärr många som glömmer att källaren är viktig att ha vältempererad för att hålla fukt borta långsiktigt.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.