Vi har nyligen flyttat in i ett gammalt hus med en utbyggnad som har lackat grangolv.
Golvet är ljust och blankt alltså i direkt motsats till alla andra golvytor som är gamla mörka furugolv.

Vi har nu börjat fundera göra något åt saken genom att slipa grangolvet. Men vi är lite osäkra på om vi kan bara skura golvet så att det så småningom får en fin grå nyans eller om vi ska olja.
Jag har läst någonstans här i forumet att det inte rekommenderas att skura slipat golv.
Å andra sidan har jag också hört att gran inte suger åt sig olja. Alltså ingen bra idé att använda olja på gran.
Vad ska jag tro? Har någon erfarenhet av slipat grangolv?

Vi är ganska nya husägare med lite erfarenhet men mycket lust så alla svar är välkomna! :D
 
Hej,
vi har slipat vårt grangolv som tidigare var lackat. Vi har valt att använda en hårdvaxolja eftersom delar av golvet är i köket. Hårdvaxoljan förhindrar att slask av exempelvis rött vin och annat inte sugs in i trät.
 
Hm... det låter intressant.
Nu kommer följdfrågorna :p

Hur ofta måste man upprepa behandlingen då? Ska man skura när man har lagt vaxolja? Det brukar stå så i bruksanvisningen. Räcker det att bara skura med ett tyg då eller ska man använda något hårdare?

Skulle ändå vilja veta om det blir helt tokigt om man låter bli att olja och bara skurar med linoljesåpa.
 
Visst kan du såpskura, om du vill!
 
Golvet blir alldeles,alldeles underbart om du låter bli oljan & bara såpskurar med linoljesåpa!
 
Tack för era svar, det blir nog bara slipa och såpskura tror jag.... bara jag övertalar sambon.. hm...:rolleyes:
 
MEN... Ett slipat golv är ömtåligt som tusan. Det har en mjuk och lucker yta som suger åt sig smuts och fett. Det tar sin tid att nöta ner det mjuka lagret igen, och det blir ett hårt jobb att skura det fint. Ett "vanligt" skurgolv är inte slipat utan hyvlat bara, vilket ger en hårdare yta. Jag skulle inte försöka göra skurgolv av ett slipat golv i rum där man smutsar ner mycket, tex kök och hall. I de andra skulle jag täcka med mattor och hoppas på det bästa!
 
Jag håller med, slipade golv är inte ideala som skurgolv. Jag önskar att folk inte var så snabba med att hyra en slipmaskin när de blivit med gammalt hus! Jag har tre relativt nyslipade golv (förra ägarens "renovering"). Inget av dem är i kök eller hall, så tills vidare kommer jag att skura för att längre fram måla två av dem. MEN... jag märker ändå att skurningen gör skillnad ganska snabbt, så visst finns det hopp även för slipade golv! Massor av mattor är för övrigt ett bra tips, för golven suger verkligen åt sig smuts som svampar i början.
 
Men nya obehandlade golv man köper, typ Siljans, är inte de slipade?
Vi har Siljans 2:a-sortering i hela huset (utom hall och bad). Det fungerar fint med såpskurning, även om jag blir lite stressad av barnbarnet kladd i köket. Men det går utmärkt att få fint med skurning. Med bara två vuxna och två katter behövs det inte alls skuras så ofta. Visst har golven mörknat lite på de här snart tre åren, men är fortfarande mycket fina.

/EB
 
Bara en dum fråga från en amatör, om man nu har golv som är lackade eller behandlade på något sätt, kan man inte hyvla ner dessa en bit istället för att slipa?
Som sagt jag bara undrar:
 
Vi har skurgolv i både kök & hall (vi har 3 barn & 2 katter...). De var fernissade x antal gånger så att de var smutsbruna. Har man då något annat alternativ än att slipa bort fernissan? I vilket fall som helst så har linoljesåpan gjort att de har fått en bra skyddande yta. Men jag skurade med en hög procent såpa i vattnet ca 10 ggr innan vi tog det i bruk.
 
Eleanor skrev:
Vi har skurgolv i både kök & hall (vi har 3 barn & 2 katter...). De var fernissade x antal gånger så att de var smutsbruna. Har man då något annat alternativ än att slipa bort fernissan?
Jag menade att det är synd att slipa obehandlade golv om det inte är absolut nödvändigt, eftersom det förstör ytskiktet (och patina).
 
Aliback, hur kommer man åt i hörn och kanter med en hyvel? Undrar bara. För du menar väl inte att man ska ta upp golvet först?
 
Nej, jag menade ingenting, jag frågade just för att jag inte visste om det var möjligt att hyvla. Tänkte att det finns så mycket verktyg till allting att det säkert fanns en lösning till detta med hörn också:)
 
Fast å andra sidan kanske det hade varit värt att plocka upp golvet i vissa fall för att hyvla.:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.