Jag håller på att bygga en fristående bastu och byggnaden är nu klar på utsidan, jag kommer att ha ett vedeldat aggregat med vattentank för tanken är att kunna tvätta sig där inne, har gjort ett golv med springer så att vattnet kan rinna ut den vägen, bastun är isolerad och nu har jag fått höra att så kan man inte göra, utan jag måste göra ett golv med fall och avlopp annars kommer fukten komma upp i väggarna och på sikt mögla, om det är så har jag funderat på att inte ha isolering dom typ 2 nedersta dm i väggarna
Kan man göra så eller vad behöver jag göra?
 
Klart du kan göra så. Bastun står ju ouppvärmd nästan hela tiden, och välventilerad. Varför skulle vattnet komma in i väggarna i så stor utsträckning bara för du inte har golvbrunn? Man kastar ju vatten osv på väggarna iaf.
 
  • Gilla
PINNBULTEN
  • Laddar…
P PINNBULTEN skrev:
Jag håller på att bygga en fristående bastu och byggnaden är nu klar på utsidan, jag kommer att ha ett vedeldat aggregat med vattentank för tanken är att kunna tvätta sig där inne, har gjort ett golv med springer så att vattnet kan rinna ut den vägen, bastun är isolerad och nu har jag fått höra att så kan man inte göra, utan jag måste göra ett golv med fall och avlopp annars kommer fukten komma upp i väggarna och på sikt mögla, om det är så har jag funderat på att inte ha isolering dom typ 2 nedersta dm i väggarna
Kan man göra så eller vad behöver jag göra?
Bara klappa ihop trall , det blir jätte bra. Tryckat funkar hur bra som helst, ta hellre ej rillat då det är svårt att sopa annat än längsmed brädan, dock är det snyggt.
 
  • Gilla
PINNBULTEN
  • Laddar…
Alltså hela miljön är ju superfuktig och varm.
Jag kan inte se att vatten på golvet skulle göra till eller från i en bastu. Det är redan så blött.
 
  • Gilla
PINNBULTEN
  • Laddar…
Du behöver inte göra nått annat än att elda bastun varm, ta en pilsner och njuta.
 
  • Gilla
PINNBULTEN
  • Laddar…
Det är vanligt att man lagar en alu plåt längst ner på väggen som inte släpper igenom vattnet. Jag skulle använda någon form av isolering som andas.
 
  • Gilla
PINNBULTEN
  • Laddar…
Vad har du för grund? Så länge som du har lite luft mellan golv och mark har jag likt övriga svårt att se problemet. Står allt mer eller mindre på backen lår å andra sidan väggarna suga vatten oavsett hur vattnet från bastun avleds, men är det bara jord under hjälper man ju i ett sånt läge till att sprida fukt till väggarna.

Så jag kan se ett läge när trallgolv är olämpligt, men mest för att hela byggnaden då är felkonstruerad.
 
  • Gilla
GomorronYxskaft och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vad har du för grund? Så länge som du har lite luft mellan golv och mark har jag likt övriga svårt att se problemet. Står allt mer eller mindre på backen lår å andra sidan väggarna suga vatten oavsett hur vattnet från bastun avleds, men är det bara jord under hjälper man ju i ett sånt läge till att sprida fukt till väggarna.

Så jag kan se ett läge när trallgolv är olämpligt, men mest för att hela byggnaden då är felkonstruerad.
Bastun står på 6 s plintar idag, 50 cm grus med markduk under plintarna, det är c:a 25-30 cm ovanför gruset till golvet, borde väl duga?
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Hela Finland är fullt av bastur med glesa golv på plintar. det fungerar bra om plintarna är tillräckligt höga och basun har en ordentlig ventiationsglugg som man kan lämna öppen efter badet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.