Rillad tråd finns väl fortfarande? Tror den jag köpte senast på Hornbach är rillad.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Tanken är väl att den ska glida bättre i röret. Det har inget med ledningens funktion att göra.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Man kopplar inte om efter färg utan att verifiera vad som är vad. Ge aldrig mer den här type
Ännu en som inte är läskunnig. Så trött på folk som skall vara BW
 
Texter man placerar inom parentes är oviktiga saker, typ extra förklaringar mm. Inte det viktigaste i texten. Man börjar med att verifiera vad som är vad innan man ändrar något. Särskilt när det enligt TS fungerade med den kopplingen tidigare. Då är det ju ganska sannolikt att blå inte är nolla.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Är det inte enklare om du sätter blå (om blå är nolla) där det står N och så byter du plats på den bruna och svarta. Min gissning är att du inte har kopplat dom likadant. Det finns ju bara 3 "sladdar " så något måste vara annorlunda. Annars har fläkten gått sönder.
Fundera lite på ditt inlägg...

Detta kan då väl aldrig vara av typen BW i dess egentliga mening?

Själv är inte alltid bästa dräng😱
Kanske t o m trött på dig själv?


- Lämnar tråden för gott! Har inget mer att tillföra.
 
Redigerat:
D Daniel 109 skrev:
Texter man placerar inom parentes är oviktiga saker, typ extra förklaringar mm. Inte det viktigaste i texten. Man börjar med att verifiera vad som är vad innan man ändrar något. Särskilt när det enligt TS fungerade med den kopplingen tidigare. Då är det ju ganska sannolikt att blå inte är nolla.
Parenteser - ( ) - används på nästan samma sätt som man använder kommatecken: när vi vill lägga till ytterligare en förklaring, en eftertanke eller en kommentar som har med huvudbudskapet att göra, men som är åtskilt från det.
 
Precis, ytterligare en förklaring, som egentligen inte påverkar innehållet om den finns eller inte. Bara förtydligar.

Vi kan ju konstatera att du inte lyckades förmedla vikten att kontrollera din tämligen ogrundade hypotes innan man kopplar om.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
hsd
Saliga äro de hjulbenta, ty de skola pissa inom parentes
( kan inte tråden återgå till ts problem)
 
  • Gilla
  • Haha
lilytwig och 4 till
  • Laddar…
Känner att diskussionen i svenska har tagit över tråden från TS något. Allmänt råd är väl att vara övertydlig med intentionen, i detta fall borde väl det rätta rådet varit att TS mäter först och om det uppdagas att det inte är rätt färg på tråden är nästa steg att tittar i plånboken om det finns utrymme för en översyn av elen.

TS: anledningen till att vi tjatar om bild för både före och efter (även om du tycker de visar samma sak) är för att något är ju uppenbarligen skumt, så kan ju vara så att vi ser något på bilden som du missat, behöver ju inte vara just att de tre trådarna sitter lika/olika. Kanske någon tråd innanför plasten som lossnat eller liknande.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Jag är nog inne på att fläkten på något sätt är trasig. När jag kopplar in de 2 översta trådarna ( blå resp. svart ) så startar fläkten utan att den nedre bruna är inkopplad. Oavsett hur strömbrytaren står. Är lite tom på idéer just nu. Blir nog att införskaffa en ny fläkt och låta en elektriker montera.
 
  • Gilla
Hybro
  • Laddar…
J
N nissebrun skrev:
Jag är nog inne på att fläkten på något sätt är trasig. När jag kopplar in de 2 översta trådarna ( blå resp. svart ) så startar fläkten utan att den nedre bruna är inkopplad. Oavsett hur strömbrytaren står. Är lite tom på idéer just nu. Blir nog att införskaffa en ny fläkt och låta en elektriker montera.
Du har mest troligt skiftat plats på 2 kablar. Men det kan du mäta.
Mät med strömbrytaren avslagen:
Får du spänning mellan L och N med strömbrytaren AV? (Får du spänning med brytaren PÅ?)
Får du spänning mellan S och N med strömbrytaren AV? (får du spänning med brytaren PÅ?)

Den kabeln som sitter på S sitter nog på fel plats ifall fläkten går hela tiden, den ska i så fall byta plats med kabeln som sitter på L.

Men byt inte plats på något innan du mätt det jag frågade om ovan.
 
  • Gilla
martin.sveg
  • Laddar…
N nissebrun skrev:
Jag är nog inne på att fläkten på något sätt är trasig. När jag kopplar in de 2 översta trådarna ( blå resp. svart ) så startar fläkten utan att den nedre bruna är inkopplad. Oavsett hur strömbrytaren står. Är lite tom på idéer just nu. Blir nog att införskaffa en ny fläkt och låta en elektriker montera.
Det "två översta" är alltså terminalerna märkta med L och N på din fläkt. Jag ser inget fel i att fläkten går när dessa är anslutna. Det beror på vad fläkten har för funktioner. Den kanske har en fuktsensor eller som gör att den går, eller så kör den alltid ett dygn efter spänningssättning. Kolla bruxet. Vore synd att kasta bort tid på fel som inte finns och bara förvirrar.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jag ska börja med att tacka för alla tips och råd jag fått och försöka förklara hur märkligt det utvecklat sig. I går kväll runt 23.30 när fläkten snurrade på för fullt ( jag hade för avsikt att låta den gå hela natten ) så plockade jag fram den danska manualen i min mobil och försökte tyda vad där stod. Fläkten kan ju antingen gå på timer eller fukt så den har ju 2 mycket små justerskruvar för dessa ändamål. Innan jag demonterade fläkten så blinkade alltid den röda indikatorlampan när fläkten var igång men vid alla försök efteråt lyste den konstant. I manualen stod att om fukt-inställningen stod på lägsta inställning går fläkten konstant. Då gick jag ner strax före midnatt och vred upp fukt-inställning till att inte starta före hög fuktnivå och då började indikatorlampan att blinka istället. Då förstod jag att den gått över till timerläget som jag försökt hitta och allt är åter som det ska. Det stora mysteriet är att ingen av dessa justerskruvar var rörda och är helt omöjliga att komma åt av misstag så jag förstår absolut ingenting. Ursäkta för ett långt inlägg som jag ändå hoppas är begripligt. Men som sagt, exakt samma inkoppling som på första bilden och hur det andra gått till förblir en gåta. Tack för alla goda råd. 😃
 
  • Gilla
blackarrow och 8 till
  • Laddar…
Oxid i trimpot, möjligen i kombination med lödspricka är mitt tips isf.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
N nissebrun skrev:
Det är väldigt märkligt men det är faktiskt kopplat precis som innan. ( enligt bilden som togs före demontering )
Det behöver faktiskt inte vara ett dugg märkligt om det är en gammal installation.

Blå som nolla kom under 70-talet men är inte tvingande, däremot är det i många situationer förbjudet med blå som något annat än nolla sedan 2002 - finns dock en hel del undantag.

I Stockholm var det ofta svart som användes för nolla innan man började använda blå, men inget man kan lita på. I min villa så har man använt grå som nolla.

Kort sagt, för en äldre installation kan svart nolla, blå fas och brun tändtråd vara helt i sin ordning, även om det ser knasigt ut efter dagens färgstandard.

Jag skulle utgå från, eftersom det fungerade tidigare, att kopplingen var 100% korrekt, eftersom det inte finns något som pekar på att den var felaktig - färganvändning på ledare har ändrats många gånger under resans gång, och installationen är uppenbarligen äldre.

Påståendet, bara baserat på bilden, att det är felkopplat är en felaktig slutsats. Och ett råd om att det ska kopplas om bara baserat på detta är direkt farlig.

---

Om man tittar på bilden ser det ut som att den den lilla gråa perforerade burken i underkant skulle kunna vara en fuktsensor, och det skulle kunna vara så att det kommit in smuts i den som stör dess funktion.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.