Nissens Nissens skrev:
Det jag inte begriper är varför vi inte får se före och efter bild. Är det ett troll som skojar med oss?
Jag är absolut inget troll men att lägga upp 2 likadana bilder känns lite onödigt. Bilden jag bifogade i början på tråden visar uppifrån och ner : blå, svart, brun. Exakt likadant kopplade jag tillbaka så där är inget fel. Måste vara något annat.
 
  • Gilla
mitthusbergby
  • Laddar…
Äger du Ett mätinstrument?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Äger du Ett mätinstrument?
Mätinstrument och spänningprovare finns i garaget. Tar tacksamt emot instruktioner hur jag fastställer vad som är nolla resp. fas.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Nissens
N nissebrun skrev:
Jag är absolut inget troll men att lägga upp 2 likadana bilder känns lite onödigt. Bilden jag bifogade i början på tråden visar uppifrån och ner : blå, svart, brun. Exakt likadant kopplade jag tillbaka så där är inget fel. Måste vara något annat.
Som sagt, det vore bra att se före och efter bilder för oss i tråden. Vi kan ju inte se annars.

Nästa fråga är självklart om du har något att mäta med.
 
Multimeter i ac läge bör ge noll mellan L och S 230 mellan L och N samt 230 mellan S och N vod påverkad brytare
 
  • Gilla
LeiJ och 2 till
  • Laddar…
Du säger att gjort rent den. Hur då?
Det sitter väl en luftfuktighetsgivare där. Kan du pillat sönder den?
Finns det några byglar för inställning du kan kommit åt?
 
Varför ö h t fortsätta med att koppla in mot gällande vedertagna föreskrifter, fast det enligt TS fungerade.
Leta rätt på nån elektriker som kollar över din anläggning. Och då menar jag inte bara ansluten kabel enligt bild.
Det är bevissligen s a s ful - felkopplat redan i andra änden, kanhända redan i elcentralen.
Detta grundat på din bild och vad du beskriver.
Kunde vara intressant att du kollar vilken färg ledaren har ansluten till den säkring som du löste ut?

Ja f ö hur ser det ut i hela elcentralen?
Kanske är nån som kopplat friskt där, vilket då kan bli allvarligt.

Man kan ju hoppas på att gulgröna ledare mm är kopplade på rätt ställe. Inte kopplat bara för att det kan funka.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
N nissebrun skrev:
Bilden jag bifogade i början på tråden visar uppifrån och ner : blå, svart, brun.
Detta är ett exempel på fel "alternativ" inkoppling.
Inget att försvara.
 
N nissebrun skrev:
Mätinstrument och spänningprovare finns i garaget. Tar tacksamt emot instruktioner hur jag fastställer vad som är nolla resp. fas.
Att mäta fram det kräver en känd referens, lämpligen skyddsjord via en skarvsladd från ett uttag. Du mäter alltså mot skyddsjordsblecket i uttaget. Var försiktig.

Du kommer troligen inte undan att titta bakom strömbrytaren och i eventuella dosor för att reda ut detta med säkerhet.
 
  • Gilla
Rooten48 och 1 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Varför ö h t fortsätta med att koppla in mot gällande vedertagna föreskrifter, fast det enligt TS fungerade.
Leta rätt på nån elektriker som kollar över din anläggning. Och då menar jag inte bara ansluten kabel enligt bild.
Det är bevissligen s a s ful - felkopplat redan i andra änden, kanhända redan i elcentralen.
Detta grundat på din bild och vad du beskriver.
Kunde vara intressant att du kollar vilken färg ledaren har ansluten till den säkring som du löste ut?

Ja f ö hur ser det ut i hela elcentralen?
Kanske är nån som kopplat friskt där, vilket då kan bli allvarligt.

Man kan ju hoppas på att gulgröna ledare mm är kopplade på rätt ställe. Inte kopplat bara för att det kan funka.
Det har redan inträffat en kortslutning men ingen personskada.
 
  • Gilla
Hybro
  • Laddar…
S
H Hybro skrev:
Varför ö h t fortsätta med att koppla in mot gällande vedertagna föreskrifter, fast det enligt TS fungerade.
Leta rätt på nån elektriker som kollar över din anläggning. Och då menar jag inte bara ansluten kabel enligt bild.
Det är bevissligen s a s ful - felkopplat redan i andra änden, kanhända redan i elcentralen.
Detta grundat på din bild och vad du beskriver.
Kunde vara intressant att du kollar vilken färg ledaren har ansluten till den säkring som du löste ut?

Ja f ö hur ser det ut i hela elcentralen?
Kanske är nån som kopplat friskt där, vilket då kan bli allvarligt.

Man kan ju hoppas på att gulgröna ledare mm är kopplade på rätt ställe. Inte kopplat bara för att det kan funka.
Äh, att blå inte är nolla i fläkten är knappast något som föranleder att man kan anta eller ens misstänka att TS elanläggning är farlig. Allt måste inte åtgärdas, och det som du föreslår kan medföra arbete för väldigt många tusenlappar helt i onödan (nästan).

Och nej, jag säger inte att TS anläggning är ofarlig, men jag har lika stor anledning att tro att hans anläggning är farlig som jag har att tro att din anläggning är farlig, dvs. jag har absolut ingenting att gå på.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Tommty
Eller så är kabeln dragen på 70/80 talet då det är rillad kabel, 2 polig brytare med blå tändtråd. Helt plötsligt är allt godkänt och plöstligt ofarligt och alla borde ge en stående ovantion till TS ansläggning för att en duktig elektriker var där, skicka blommor till elektrikern för övrigt (om hen inte ligger med näsan i vädret vill säga, fast då kanske blommorna kommer bättre till pass)
 
  • Gilla
LasseLund
  • Laddar…
S
Tommty Tommty skrev:
Eller så är kabeln dragen på 70/80 talet då det är rillad kabel, 2 polig brytare med blå tändtråd. Helt plötsligt är allt godkänt och plöstligt ofarligt och alla borde ge en stående ovantion till TS ansläggning för att en duktig elektriker var där, skicka blommor till elektrikern för övrigt (om hen inte ligger med näsan i vädret vill säga, fast då kanske blommorna kommer bättre till pass)
Vad är en tvåpolig brytare med blå tändtråd? :O
 
Hade man blå rillad tråd på den tiden, som fasledare?
 
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Är det inte enklare om du sätter blå (om blå är nolla) där det står N och så byter du plats på den bruna och svarta. Min gissning är att du inte har kopplat dom likadant. Det finns ju bara 3 "sladdar " så något måste vara annorlunda. Annars har fläkten gått sönder.
Man kopplar inte om efter färg utan att verifiera vad som är vad. Ge aldrig mer den här typen av råd.
 
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.