H Hallerudsbo skrev:
Du har inte stickpropp i andra änden som du dratt ur och sen vänt på när du satte den i igen så noll och fas har bytt plats?
Nu skrev du att den gick på knapp men man blir aldrig förvånad hur det är inkopplat.
De 3 trådarna som finns kommer ut ur väggen så där har inget ändrats.
 
Provade precis med blå nolla i mitten , brun överst och svart längst ner men då fick jag leta upp en ny 10 amp. säkring. 🤔
 
  • Gilla
Holypain
  • Laddar…
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Är det inte enklare om du sätter blå (om blå är nolla) där det står N och så byter du plats på den bruna och svarta. Min gissning är att du inte har kopplat dom likadant. Det finns ju bara 3 "sladdar " så något måste vara annorlunda. Annars har fläkten gått sönder.
TS har visserligen gett svaret på vad som hände. Man kan inte ge sådan råd utan att veta hur det ligger till iTS anläggning. Ditt råd orsakade en kortslutning för att du gjorde antaganden kring ledarfärgen trots att det finns väldigt tydliga signaler om att det inte står rätt till i TS anläggning.
 
  • Gilla
Ulltand och 13 till
  • Laddar…
N nissebrun skrev:
Provade precis med blå nolla i mitten , brun överst och svart längst ner men då fick jag leta upp en ny 10 amp. säkring. 🤔
Att fläkten verkar gå konstant kan som tommty säger ha att göra med fukt eller att den varit utan ström ett tag. Vänta en stund.

Sedan bör du backa och titta hur allting är kopplat i ditt badrum. Det verkar som att fas och nolla är förväxlade. Det skulle du behöva åtgärda.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
TS har visserligen gett svaret på vad som hände. Man kan inte ge sådan råd utan att veta hur det ligger till iTS anläggning. Ditt råd orsakade en kortslutning för att du gjorde antaganden kring ledarfärgen trots att det finns väldigt tydliga signaler om att det inte står rätt till i TS anläggning.
Du snackar så mycket skit. Jag gjorde inget antagande. Jag skrev tydligt (men du verkar inte kunna läsa) att om blå är en nolla. Vad mer kan man skriva..
 
  • Wow
  • Arg
  • Haha
  • Gilla
Parmag och 3 till
  • Laddar…
Läs ditt inlägg igen.
 
TS, före- och efterbild. Detta är inget mysterium, allt har en förklaring. Har du t.ex. växlat fast och styrd fas så beter det sig som du beskriver.

Eller ändrad fuktinställning. Prova både Max- och minläget. Fungerar inget av det så är den trasig.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Du snackar så mycket skit. Jag gjorde inget antagande. Jag skrev tydligt (men du verkar inte kunna läsa) att om blå är en nolla. Vad mer kan man skriva..
Vi vet inte om blå är nolla. Det kan vara en fas. Eller så är brun en nolla kopplad via strömbrytaren. Poängen är att varken vi eller du vet och därför kan man inte ge sådana råd som du gav. Korrekt hade varit att undersöka vad som är vad.
 
  • Gilla
mikethebik och 12 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vi vet inte om blå är nolla. Det kan vara en fas. Eller så är brun en nolla kopplad via strömbrytaren. Poängen är att varken vi eller du vet och därför kan man inte ge sådana råd som du gav. Korrekt hade varit att undersöka vad som är vad.
Så det var därför jag skrev (om blå en en nolla) Hur mer tydligt kan det bli? Du förutsätter ju att allt är fel också utan att veta något. Det bästa rådet är väl då att han anlitar en elektriker.. Så sluta slå oss andra på fingrarna när du själv möjligen ger helt fel råd.
 
A
Jag tror ni två faktiskt menar exakt samma sak (underförstått att undersöka så det blir rätt innan man kopplar något) men ni använder bara olika ord.
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Så det var därför jag skrev (om blå en en nolla) Hur mer tydligt kan det bli? Du förutsätter ju att allt är fel också utan att veta något. Det bästa rådet är väl då att han anlitar en elektriker.. Så sluta slå oss andra på fingrarna när du själv möjligen ger helt fel råd.
 
  • Gilla
Ludde Jakobsson
  • Laddar…
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Så det var därför jag skrev (om blå en en nolla) Hur mer tydligt kan det bli? Du förutsätter ju att allt är fel också utan att veta något. Det bästa rådet är väl då att han anlitar en elektriker.. Så sluta slå oss andra på fingrarna när du själv möjligen ger helt fel råd.
Uppenbarligen läste inte TS din parentes men följde för övrigt ditt förslag och orsakade en kortslutning. Redan från inlägg 1 är det solklart att något är tokigt här, och då kan man inte ge sådana råd som du gjorde. Nu hände ingenting allvarligt men nästa gång man kopplar på chans så kan det gå illa.
 
  • Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Uppenbarligen läste inte TS din parentes men följde för övrigt ditt förslag och orsakade en kortslutning. Redan från inlägg 1 är det solklart att något är tokigt här, och då kan man inte ge sådana råd som du gjorde. Nu hände ingenting allvarligt men nästa gång man kopplar på chans så kan det gå illa.
Du fortsätter alltså.. Trötmössa
 
  • Gilla
Kenjoh12 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Det jag inte begriper är varför vi inte får se före och efter bild. Är det ett troll som skojar med oss?
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Det första känns ju som att det är bra att mäta så det är rätt antar att det är impuls på s
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Du fortsätter alltså.. Trötmössa
Jo jag ger mig inte så länge som du inte förstår konsekvenserna av att ge ett sådant råd om att koppla på chans, parentesen till trots, och det fick ju konsekvenser, eller hur?
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 13 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.