Hej,

Enligt SS ska en laddbox ha en egen jordfelsbrytare, men ofta finns det t ex en central i ett garage med 2-3 andra grupper skyddade av en jordfelsbrytare. Ibland blir jag frestad att använda befintlig jordfelsbrytare och skulle vilja veta om någon känner till uppkomsten av standarden!

Är det ur elsäkerhetssynpunkt eller driftsynpunkt kravet finns?

Jag tänker att en jordfelsbrytare gör sitt jobb oavsett om det finns flera grupper inblandade, att det snarare är "säkrare" då den kanske känner av en större total felström och löser ut?

Om man nu måste ha en individuell jordfelsbrytare till varje box, hur löses det till fabrikat där man kanske går ut med en gemensam matning som sedan fördelas till flera boxar och som har en egen intelligens för den gemensamma belastningen!

Tacksam för inputs.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Du lär ha en jordfelsbrytare typA i huset och garaget.
Jordfelsbrytaren till en laddbox behöver vara av typB om inte laddboxen har inbyggt DC-skydd.

[länk]
enligt SS ska det vara en individuell jordfelsbrytare till Laddboxen, även om inbyggt DC-skydd finns.
 
Jag såg nu att jag precis ställde en liknande fråga här på forumet. Det var installatören som menade att en egen jfb inte ingick i standardinstallationen av laddboxen utan något som kostade extra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.