pacman42 pacman42 skrev:
Minus priserna beror bland annat på att manni Nederländerna får kvitta sin elproduktion på sommaren mot mycket dyrare el på vintern utan att betala någon mellanskillnad. Detta gör att man gladeligen fortsätter att producera el, trots överskott på marknaden och att elen får negativt pris. Häromdagen när jag kollade så hade Nederländerna kl 14 runt 411%avbelproduktionen från solpaneler. Det är sjukt mycket i slutet av september och visar på varför elpriserna ofta är nära nollan på dagtid under sommarhalvåret. Det finns liknande subventioner i Tyskland också.
Jo men den här "kvittningen" är ju kraftigt ifrågasatt och rena "Ebberöds bank". Nu får vi se vart EU styr kosan med "Net Zero Industry Act" och jag själv skulle önska att man kopierar USA's färdiga plan som då även inkluderar kärnkraft i en mix. Drömmen om batterier insåg amerikanerna att det enbart är en dröm men däremot så är vätgas i större lager en mer trovärdig väg. Men det här med kärnkraft och "pink hydrogen" är en het fråga. Hursomhelst så skulle man lösa en massa problem.
https://www.hydrogen.energy.gov/
 
G Guzzen1 skrev:
Är det inte konstigt att priser kan vara negativa. Det gäller ju dessutom bara på "varor" som är abstrakta som el och räntor t.ex.
Att ha priser lägre än noll är rena skämtet. Om det är överskott så får man antingen exportera eller låta elen vara gratis. Ett minuspris är lika galet som division med noll.
Inte ens nära.
Inte helt ovanligt att privatpersoner säljer saker på ex. facebook till minuspriser, dvs. de är villiga att betala för att bli av med dem.
Precis detsamma gäller el, producenter betalar för att bli av med sin produkt.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Precis detsamma gäller el, producenter betalar för att bli av med sin produkt.
Jo ock en konsekvens av det elsystem vi nu har och det gemensamma elhandelsavtalet inom EU.
Medför att inget kraftbolag inom EU kan bygga planerbar elproduktion, läs kärnkraft och inte heller större vindkraftsprojekt.
 
Varför kan de inte det menar du?
 
D Daniel 109 skrev:
Varför kan de inte det menar du?
Det är ju okalkylerbart när det är en volatil marknad. Vi får se hur man får ihop det i EU-Bryssel som vi var inne på igår.
 
Det går att teckna långa avtal om man vill det. Att priset varierar gör det dessutom knappast okalkylerbart.
 
D Daniel 109 skrev:
Det går att teckna långa avtal om man vill det. Att priset varierar gör det dessutom knappast okalkylerbart.
Nej det går INTE att teckna långa avtal med nuvarande elhandelsavtal, sk ppa kontrakt föreslås i den revidering man håller på med (inkl för kärnkraft)
 
P paralun skrev:
Nej det går INTE att teckna långa avtal med nuvarande elhandelsavtal, sk ppa kontrakt föreslås i den revidering man håller på med (inkl för kärnkraft)
Google tecknade ett fast pris avtal (PPA) med en svensk vindkraftspark 2013.
Det gick då till och med över nationsgränsen över till Finland där serverhallen låg som ville köpa vindkraftsel.

Det och mer om PPAer finns att läsa i
https://svenskvindenergi.org/wp-content/uploads/2021/05/PPA-ett-faktablad-fran-Svensk-Vindenergi.pdf

En PPA kan vara en förutsättning för att en finansiär ska våga gå in med finansiering.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Google tecknade ett fast pris avtal (PPA) med en svensk vindkraftspark 2013.
Det gick då till och med över nationsgränsen över till Finland där serverhallen låg som ville köpa vindkraftsel.

Det och mer om PPAer finns att läsa i
[länk]

En PPA kan vara en förutsättning för att en finansiär ska våga gå in med finansiering.
Jo den gode krmfs postade den här länken och i den näms då också Google samt IKEA som också har ppa kontrakt. Utmaningen är mer att få det att fungera storskaligt på den gemensamma elmarknaden, sen menar då Frankrike med anhängare att det även ska gälla kärnkraft.
https://www.oxfordenergy.org/wpcms/...-and-implications-for-electricity-markets.pdf
 
D Daniel 109 skrev:
Ojdå. Är det den nivån förståelsen är på.

Ja, det innebär gratis el, eller till och med att man får betalt för att använda elen. Men det finns ju fortfarande rejäla kostnader för elnät och skatter som gör att även gratis el medför betydandet kostnader
Inga sarkasmer tack.
Jag är mycket väl medveten om marknadsmekanismerna och elebns idiotiska prissättning och ett elprisdirektiv som Sverige aldrig skulle undertecknat. Men man kan ju titta utanför boxen och förundras över galenskaperna. Jag vet inte vilken nivå du anser dig befinna dig på, men från min horisont är den betydligt lägre än du själv verkar tro.

Nätavgifterna försvinner väl inte oavsett. Kringkostnaderna förutom själva elen tar man betalt för ändå. Även gratis el eller minusprisel "transporteras" i näten till en kostnad för kunden.

Och när vi ändå träter, borde inte vi som medborgare ställ a krav på de styrande att se till vårt lands och dess medborgares bästa i första hand? Att rasera vårt tidigare stabila elsystem elsystem och på det acceptera ett direktiv från EU som driver upp våra priser borde rendera i ett jävla levande från folket.
Men jag antar att du köper hela paketet utan bedövning och lägger dig platt för maknadsidiotin. Nu har vi tilll och med stater som äger verksamheter i Sverige. Visst är det fantastiskt?
 
  • Gilla
taxationistheft och 4 till
  • Laddar…
Nätavgifter och skatt är som sagt helt andra delar, de kan vi lägga åt sidan.

Att ha en fri marknad är definitivt en rimlig lösning. Den fungerar utmärkt på allt annat vi konsumerar. Även viktigare saker som mat. Länder som beslutar att pris och tillgång ska styras statligt har inte lyckats lika bra. Jag vidhåller att det är lämpligt att ha en marknadsekonomi även på el.

Men det man energi som något abstrakt kan jag förstå att det blir svårt. Jag ser det som en konkret produkt.
 
  • Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
G
D Daniel 109 skrev:
Nätavgifter och skatt är som sagt helt andra delar, de kan vi lägga åt sidan.

Att ha en fri marknad är definitivt en rimlig lösning. Den fungerar utmärkt på allt annat vi konsumerar. Även viktigare saker som mat. Länder som beslutar att pris och tillgång ska styras statligt har inte lyckats lika bra. Jag vidhåller att det är lämpligt att ha en marknadsekonomi även på el.

Men det man energi som något abstrakt kan jag förstå att det blir svårt. Jag ser det som en konkret produkt.
Javisst, men vilka andra produkter ändrar pris tusentals procent på någon timma? Och ang transporten / kablarna, vill vi verkligen bekosta hur mycket kablar dom helst - samma kWh pris i hela Eu? Som tex Hansa power bridge, är det till nytta för Sverige eller vem tjänar på det?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Hur snabbt en vara skiftar inpris beror till stor del på hur länge den kan lagras. El kan inte lagras.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
G
D Daniel 109 skrev:
Hur snabbt en vara skiftar inpris beror till stor del på hur länge den kan lagras. El kan inte lagras.
Ja, och är en stor del av produktens dilemma.
 
El kan lagras, men kostnaden för lagringen överskrider ofta priset man sedan får betalt för varan. Iom att energi kan produceras på beställning från vattenkraft och fossila bränslen så blir lagringen svår att motivera. Särskilt med de elpriser vi har haft i sommar.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.