Byggahus

Jag ska koppla in en dosdimmer utan nolla (Malmbergs) i en trappkoppling.
Jag studerat flera trådar på forumet, bl a dessa:

https://www.byggahus.se/forum/threads/dosdimmer-och-trappkoppling.470083/

https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-kopplar-man-in-en-dosdimmer-till-en-trappkoppling.62486/

Jag har förstått så mycket att jag ska koppla mina två brytare parallellt, ha impulsfjäder i bägge och att det är enklast om dosdimmer sitter i dosan där tändtråden sitter.

I de beskrivningar jag hittat ansluter man L till både dosdimmer och bägge brytarna, men i kopplingsschemat för Malmbergs dosdimmer ansluter man en Lp från dosdimmern till brytaren.
Min fråga som jag vill ha er hjälp med:

Är det samma sak om L eller Lp används till brytarna eller spelar det roll för just den här dimmerns funktion?

Tack för hjälpen!

Vit, elektronisk LED-dimmer från Malmbergs, 250W, med kabelanslutningar och produktinformation. CE-märkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Elektriskt schema för anordning, visar komponenter, strömkretsar, anslutningar och funktioner som hastighetsinställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tommty
Om L och Lp är samma är inget som vi kan svara på.

men kopplingsschemat som du visar är inga konstigheter, men samtidigt skriver du att du hittar beskrivningar som säger motsatsen utan att visa detta?

Var i beskrivningen skriver malmbergs att det ska kopplas på ett annat sätt än i kopplingsschemat?
 
Jag kanske inte var så tydlig.
I kopplingsscheman som visar hur man kopplar en dosdimmer i trappkoppling, exempelvis från de andra forumtrådarna jag länkade till, framgår att man kopplar in matningen L i båda brytarna och i dosdimmern.

I malmbergs kopplingsscheman, som inte visar en trappkoppling, visar man att strömbrytaren istället för att matas med L, matas från dosdimmerns Lp.

Frågan är om jag kan dra enligt Malmbergs kopplingsscheman MEN I TILLÄGG till det sätta den andra brytaren parallellt med matning från Lp.

ELLER ska jag mata in ström i brytarna utifrån och strunta i att använda Lp? Funkar dimmer i så fall?

Hoppas att jag var tydlig nu.
 
Som sagt, omöjligt att veta om Lp är direkt kopplat till L. Eller om det finns ngn speciell funktion med Lp.

Du bör nog följa anvisningarna från tillverkaren. På schemat har man ju ritat in två brytare, så du kan givetvis koppla in fler där.
 
Tommty
Som bilden visar så skall den andra brytaren som inte sitter vid dosdimmern kopplas paralellt med brytaren som sitter vid dosdimmern, ingen extra fas eller liknande skall kopplas in till den.

kopplingsschemat visar en trappkoppling, men inte en sådan som du har haft.
I Icreate skrev:
Frågan är om jag kan dra enligt Malmbergs kopplingsscheman MEN I TILLÄGG till det sätta den andra brytaren parallellt med matning från Lp.
Detta är det som de visar i kopplingsschemat, brytarna paralellt mellan Lp och P.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.