X
Sommarstugan vår ligger i Bohuslän. Precis vid vattnet. Väldigt utsatt.
VI kör A2 eller A4 på sådant som skall hålla ute. C4 finns också i några lådor men är lite mer skitsammaskruv så att säga.
Nu badar ju inte saker ute i saltvatten då det trots allt inte är en husbåt så A2 kan duga gott för det mesta, särskilt med tanke på att de är påtagligt mycket billigare.

Sedan skall man även komma ihåg att det är skillnad på skruv och skruv. Även med samma klass. Vissa tillverkare verkar inte riktigt ha... jämn kvalitet, om man så säger... och en del kan nog ha slirat lite på klassningen också, tyvärr.

Grundtanken där i den miljön är att är det inte RF så rostar det.
Även RF rostar såklart, men inte i närheten av övrigt.
Syrafast RF är såklart att föredra om man kan välja men även det rostar.

Dina skruvar skulle jag säga INTE håller rätt kvalitet. Är det verkligen C4? Antingen inte eller så skitdålig kvalitet helt enkelt. Enligt mig. Har skruvat C4 i bohusmiljön och visst, de härjar de med, men inte så snabbt som detta verkar vara fallet.
 
  • Gilla
Lihkku82 och 1 till
  • Laddar…
Sista året som jag jobbade med byggandet av saker för en 7-8 år sen, fick vi en stark rekommendation att trallen skulle skruvas med syrafast skruv...

Visst såg man i efterhand C4 skruvar som angripits ibland efter ett år eller två, men det där var värre än vanligt!
 
  • Gilla
Mats X
  • Laddar…
Näset Västkusten Näset Västkusten skrev:
dock vill jag påpeka att ytskiktet är skadat på bilderna och inte bara den del som är utsatt för salt i luften, det ser uppenbart skadat ut som en del av monteringen, eller?
Nej det kan du inte säga rakt av. Korrosion kommer ju inträffa först där beläggningen är svagast. Det kan vara små små variationer i tjocklek på beläggning som avgör eller mindre slitning mot virket när skruvarna drogs. Det betyder inte att man monterat dem fel. Bara att det sannolikt är fel skruv. Frågan nu är om snickarna kan återvinna trallen när de skall riva allt …
 
  • Gilla
Tomas Svensson1
  • Laddar…
Jag har en altan, där skruven hade en gyllene ytbehandling. Bostadsrättslägenhet. Upptäckte "rostblåtiror" i virket runt skruvskallarna. Sedan kom garantibesiktningen. Där anmärks på skruven, men ingen ansvarig anges! Bostadsrättsföreningen äger altanerna och de är "utanför" samma besittningsrätt som lägenheten. Lägenhetsinnehavaren skall likaväl underhålla altanen.Jag tålde inte se eländet, så jag köpte A4 trallskruv och bytte ut samtliga skruvar. Se bilderna. Den s.k. "behandlingen" flagar av och rosten sätter fart. Se bilden med all lossad rost på tidningen sedan skruven tagits undan! Vi bor 5 mil inåt land från västerhavet.
 
  • Trall på altan med rostiga skruvar och flagande ytbehandling.
  • Altantrall med rostiga skruvhål och avflagad ytbehandling i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hög med använda gyllene trallskruvar med tecken på rost och flagande behandling ligger på en tidning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rostiga gyllene skruvar mot en bakgrund av en korsordstidning och löst rost.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rost och flagnad ytbehandling från skruvar utspridda på en tidning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
G
Litar inte på någon form av ytbehandling för utomhusbruk. Bara varmförzinkade grova fästelement. Fick häromåret byta ett träräcke som var helt perfekt efter drygt 20 år, även allt ändträ men det hade ruttnat runt vissa skruvar, skruvarna var för utomhusbruk men de hade rostat ändå, inte kustnära.
 
E eklov skrev:
Jag har en altan, där skruven hade en gyllene ytbehandling. Bostadsrättslägenhet. Upptäckte "rostblåtiror" i virket runt skruvskallarna. Sedan kom garantibesiktningen. Där anmärks på skruven, men ingen ansvarig anges! Bostadsrättsföreningen äger altanerna och de är "utanför" samma besittningsrätt som lägenheten. Lägenhetsinnehavaren skall likaväl underhålla altanen.Jag tålde inte se eländet, så jag köpte A4 trallskruv och bytte ut samtliga skruvar. Se bilderna. Den s.k. "behandlingen" flagar av och rosten sätter fart. Se bilden med all lossad rost på tidningen sedan skruven tagits undan! Vi bor 5 mil inåt land från västerhavet.
Vilket fusk!

Såklart ska man inte skruva saker utomhus med gulkromaterad behandling. Det funkar på sin höjd under tak utomus, men absolut inte om virket dränks av regn.

Då blir allt som ett stort batteri där elektronerna vandrar fritt i en soppa och äter upp ytbehandlingen på ett par dagar.

Billig skruv med färgglatt supertunnt rostskydd skyddar knappt från rost mellan tillverkare och butik.

Stor risk för fel om man inte följer upp både slarvig upphandling, utförande och korrupt besiktning.
 
X Xanthopteryx skrev:
Sommarstugan vår ligger i Bohuslän. Precis vid vattnet. Väldigt utsatt.
VI kör A2 eller A4 på sådant som skall hålla ute. C4 finns också i några lådor men är lite mer skitsammaskruv så att säga.
Nu badar ju inte saker ute i saltvatten då det trots allt inte är en husbåt så A2 kan duga gott för det mesta, särskilt med tanke på att de är påtagligt mycket billigare.

Sedan skall man även komma ihåg att det är skillnad på skruv och skruv. Även med samma klass. Vissa tillverkare verkar inte riktigt ha... jämn kvalitet, om man så säger... och en del kan nog ha slirat lite på klassningen också, tyvärr.

Grundtanken där i den miljön är att är det inte RF så rostar det.
Även RF rostar såklart, men inte i närheten av övrigt.
Syrafast RF är såklart att föredra om man kan välja men även det rostar.

Dina skruvar skulle jag säga INTE håller rätt kvalitet. Är det verkligen C4? Antingen inte eller så skitdålig kvalitet helt enkelt. Enligt mig. Har skruvat C4 i bohusmiljön och visst, de härjar de med, men inte så snabbt som detta verkar vara fallet.
Jag bor nära OP och A2 funkar inte för trall, jag har testat A2, A4, C5 (kemiskt skydd som skall motsvara rostfritt.
Det enda som funkar är A4 och även där varierar det lite mellan märken, de överlever men en del påverkas ytligt.
När det gäller trall på västkusten så är det enbart A4 som funkar, tyvärr med tanke på priset, men det är billigt jämfört med att skriva med något annat och sedan behöva byta nästa år.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.