Har en bil som får dra max 1600 kilo.Har en minigrävare som väger 1080 kilo men tänkte köpa en maskintrailer som får lasta 2140 kilo och tjänstevikten på maskintrailer är 405 kilo.Borde väl få lasta och klara mig och köra lagligt eller?

PS:Jag tänker köpa en större grävare (2 ton) och en annan bil som får dra den minigrävaren därför tänkte jag köpa en kärra nu som kan lasta mera.
 
Om du har B körkort, så får totalvikten vara max 3 500 för bil och släp tillsammans. Släpet antar jag har en totalvikt då på ca 2500 kg? Har bilen mindre än 1000 kg totalvikt?
 
V växelventil skrev:
Har en bil som får dra max 1600 kilo.Har en minigrävare som väger 1080 kilo men tänkte köpa en maskintrailer som får lasta 2140 kilo och tjänstevikten på maskintrailer är 405 kilo.Borde väl få lasta och klara mig och köra lagligt eller?

PS:Jag tänker köpa en större grävare (2 ton) och en annan bil som får dra den minigrävaren därför tänkte jag köpa en kärra nu som kan lasta mera.
Vad har du för körkort?

Med vanligt B-körkort är det ju som sagt släpets totalvikt (på papperet) som styr. Så får du förmodligen inte ens dra den där trailern. Spelar ingen roll om den är tom eller har last.

Släpvagnskalkylatorn är som sagt ett bra hjälpmedel.
 
  • Gilla
varje
  • Laddar…
Jag har CE kort men tänkte mer på eftersom jag inte har något reg nummer på släpkärran att jag kör lagligt nu med bil som får dra 1600 kilo men köper en släpkärra så slipper jag köpa en ny när jag byter upp mig på bil och minigrävare.Eftesom totalvikten är 2700 på släpkärran så det inte larmar för fullt nu.Tycker det borde inte vara något problem om jag inte lastar mer än vad bilen får dra.

Släpkärra=2700 tjänstevikt 405 kilo
Bil=dragvikt 1600 kilo
Minigrävare =1080 kilo.
1600-405=1195.
Borde vara lagligt.

Edit Har ingen släpkärra idag.
 
V växelventil skrev:
Jag har CE kort men tänkte mer på eftersom jag inte har något reg nummer på släpkärran att jag kör lagligt nu med bil som får dra 1600 kilo men köper en släpkärra så slipper jag köpa en ny när jag byter upp mig på bil och minigrävare.Eftesom totalvikten är 2700 på släpkärran så det inte larmar för fullt nu.Tycker det borde inte vara något problem om jag inte lastar mer än vad bilen får dra.

Släpkärra=2700 tjänstevikt 405 kilo
Bil=dragvikt 1600 kilo
Minigrävare =1080 kilo.
1600-405=1195.
Borde vara lagligt.
Enklast är att gå in på blocket och leta reda på några kärror med samma/liknande spec och med foton på regplåt. Så kan du låna regnumret och knappa in i släpvagnskalkylatorn
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Vad har du för körkort?

Med vanligt B-körkort är det ju som sagt släpets totalvikt (på papperet) som styr. Så får du förmodligen inte ens dra den där trailern. Spelar ingen roll om den är tom eller har last.

Släpvagnskalkylatorn är som sagt ett bra hjälpmedel.
Nej det är det jag är orolig för även fast jag lastar lagligt.
 
F Frågan skrev:
[länk]
Där ser man.Verkar som jag får dra med den släpkärran men tjänstevikten på kärran är lite hög (530 kilo) så hamnar på 1070 kilo.men kärran på tjänstevikt 405 kilo klarar jag mig.
 
  • Gilla
Frågan
  • Laddar…
Brukar skopan vara inräknad i grävarns vikt? Tänk på den vikten och om du vill ha extra skopa med
 
  • Gilla
Cheesen och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

V växelventil skrev:
Jag har CE kort men tänkte mer på eftersom jag inte har något reg nummer på släpkärran att jag kör lagligt nu med bil som får dra 1600 kilo men köper en släpkärra så slipper jag köpa en ny när jag byter upp mig på bil och minigrävare.Eftesom totalvikten är 2700 på släpkärran så det inte larmar för fullt nu.Tycker det borde inte vara något problem om jag inte lastar mer än vad bilen får dra.

Släpkärra=2700 tjänstevikt 405 kilo
Bil=dragvikt 1600 kilo
Minigrävare =1080 kilo.
1600-405=1195.
Borde vara lagligt.

Edit Har ingen släpkärra idag.
Eftersom du har CE (eller BE) är det den faktiska vikten som gäller. Dvs så länge din bil har en dragvikt på 1600kg kan du köpa ett släp med en totalvikt på upp till 3500kg utan problem så länge den faktiska vikten inte överstiger 1600kg på släpet med last vid körtillfället. Du kan ibland behöva beakta tågvikten också, dvs att du inte i kombination med 1600kg på dragkroken också kan lasta bilen till sitt max, många bilar fixar dock det.
 
  • Gilla
Isakare och 1 till
  • Laddar…
Som skrivet ovan så är det inga problem, du får räkna vad hela ekipaget väger i faktiskt vikt.

Så i ditt fall får släpet väga max 520kg för att du ska få lasta grävaren.

Men det blir tight, för vikten på grävaren är väll torr? Dvs utan bränsle. Sen får du addera vikten på skopa/skopor.

Så i realiteten får du nog max kika på släp som har en tjänstevikt på 400-450kg för att inte riskera Överlast.
 
Ursäkta om jag låter kritisk. Men hur är det möjligt att ha CE-behörighet utan att veta vilket släp man får dra?
 
  • Gilla
ARJU och 1 till
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Som skrivet ovan så är det inga problem, du får räkna vad hela ekipaget väger i faktiskt vikt.

Så i ditt fall får släpet väga max 520kg för att du ska få lasta grävaren.

Men det blir tight, för vikten på grävaren är väll torr? Dvs utan bränsle. Sen får du addera vikten på skopa/skopor.

Så i realiteten får du nog max kika på släp som har en tjänstevikt på 400-450kg för att inte riskera Överlast.
Ja det får man se upp med men står vikt 1080 på grävare men vad som ingår framgår inte.
 
S Stubai skrev:
Ursäkta om jag låter kritisk. Men hur är det möjligt att ha CE-behörighet utan att veta vilket släp man får dra?
Läs första inlägget så förstår du.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.