Då var det dags att be om lite hjälp och tips igen. Jag demonterade nämligen badrumsfläkten ( för att fixa lite med genomföringen ) och monterade sedan tillbaka den exakt som innan, enligt bild. Den har tidigare fungerat precis som önskat att när man slog till brytaren så gick fläkten konstant och slog man på och direkt av så gick den tiden man satt på fläktens timer. Nu med exakt samma koppling går den konstant oavsett strömbrytarens läge. Tar tacksamt emot alla teorier. Ps: Jag vet att kopplingen inte riktigt stämmer då blå kabel ska väl vara nollan men den har fungerat helt och fullt ändå. Ds.
 
  • Elektriska komponenter och kablar inuti en genomskinlig plastlåda, med damm och möjlig säkerhetsrisk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är du verkligen helt hundra på att du kopplat likadant?
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Varför sitter inte den blå nollan på N, den bruna fasen på L och den svarta styrtråden på S?

Jag tror inte att det är kopplat exakt som innan...
 
  • Gilla
cbrolin och 4 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Är du verkligen helt hundra på att du kopplat likadant?
Jag är ju det ( tyvärr) eftersom jag tog en bild innan jag demonterade fläkten. Kanske kan en bild från manualen vara till lite hjälp.
 
  • Instruktioner för montering av en ventilator på danska, inklusive elektrisk installation och justeringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur ser före-bilden ut?
 
  • Gilla
brostugan120 och 5 till
  • Laddar…
Tommty
förhoppningsvis är det förebilden då fläkten är rejält skitig som troligtvis rengjorts innan återmontering.

kan vara att justerskruven för luftfuktigheten har ändrats när du plockade loss den. så testa att skruva upp skruven till max och se om den stannar, likaså med eftergångstiden, sätt den på lägsta.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Hur ser före-bilden ut?
useless useless skrev:
Hur ser före-bilden ut?
Precis som Tommty skriver nedanför så är det före-bilden jag visar. Den är ordentligt rengjord nu.
 
useless useless skrev:
Varför sitter inte den blå nollan på N, den bruna fasen på L och den svarta styrtråden på S?

Jag tror inte att det är kopplat exakt som innan...
Det är väldigt märkligt men det är faktiskt kopplat precis som innan. ( enligt bilden som togs före demontering )
 
Kanske någon kardel som har spretat iväg och etablerat kontakt med grannen?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Kan vi få en efter-bild då istället? 😉
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Posta både före och efterbilderna så blir det bättre.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Är det inte enklare om du sätter blå (om blå är nolla) där det står N och så byter du plats på den bruna och svarta. Min gissning är att du inte har kopplat dom likadant. Det finns ju bara 3 "sladdar " så något måste vara annorlunda. Annars har fläkten gått sönder.
 
  • Arg
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Du har "fixat lite med genomföringen", vad exakt gjorde du då? Du har inte kopplat om trådarna i andra änden, om det ex. var fel färg kopplat där?
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
H
Du har inte stickpropp i andra änden som du dratt ur och sen vänt på när du satte den i igen så noll och fas har bytt plats?
Nu skrev du att den gick på knapp men man blir aldrig förvånad hur det är inkopplat.
 
H hempularen skrev:
Du har "fixat lite med genomföringen", vad exakt gjorde du då? Du har inte kopplat om trådarna i andra änden, om det ex. var fel färg kopplat där?
Jag satte bara in ett kallrasskydd så ingen el mer än de 3 trådarna man ser är rörda. Ska kolla tipset med kardeler men det hela är ett mysterium.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.