Hej!

Vi har lite funderingar på att eventuellt bygga pool (thermopool 4x8 m) och skulle vilja höra om det är någon här som har några erfarenheter av automatisk lamelltäckning i polykarbonat (PCB)? Vi har kollat på denna:
https://poolgiganten.se/pooltillbehor/pooltackning/lamelltackning-exklusiv/

Vi har även tittat på pooltak, men tycker de är rätt fula och tar en massa onödig plats. Därav tanken om inbyggd pooltäckning med lameller som alternativ.

Vore intressant att få höra lite erfarenheter från forumet.

Tackar på förhand.
 
Ingen som har lameller i PCB här?
 
J jocke31 skrev:
Hej!

Vi har lite funderingar på att eventuellt bygga pool (thermopool 4x8 m) och skulle vilja höra om det är någon här som har några erfarenheter av automatisk lamelltäckning i polykarbonat (PCB)? Vi har kollat på denna:
[länk]

Vi har även tittat på pooltak, men tycker de är rätt fula och tar en massa onödig plats. Därav tanken om inbyggd pooltäckning med lameller som alternativ.

Vore intressant att få höra lite erfarenheter från forumet.

Tackar på förhand.
Fick du något svar? Kollar på samma lamell just nu och funderar på samma 😅
 
ShannaSalehi ShannaSalehi skrev:
Fick du något svar? Kollar på samma lamell just nu och funderar på samma 😅
Nä, inget svar. Vi har tillsvidare pausat poolplanerna en smula men vore ju intressant att få lite input tills den dagen det blir aktuellt igen.
 
J jocke31 skrev:
Nä, inget svar. Vi har tillsvidare pausat poolplanerna en smula men vore ju intressant att få lite input tills den dagen det blir aktuellt igen.
Lamelltäckning eller ett heltäckande överdrag med tvärgående rör som man vevar eller kör med motor är de bästa lösningarna tycker jag. Pooltak tycker jag är rätt meningslöst. Ok att det håller värmen lite bättre och att det håller skräpet på utsidan, men på sommaren så spelar det mindre roll om man inte ska ha 300 grader i poolen. Själv har jag bubbelplast och kör poolroboten varje dag. Jag har ett rent och klart vatten. Jag tycker inte det är värt pengarna med ett mer avancerat överdrag.
 
T
Kör på tak utan tvekan om du har möjligheten.
Lamell är hopplöst, du får allt skit i poolen och kommer åka med lamellerna in och ut och bli en sörja.
Taket är enkelt och du har alltid rent vatten samt slipper regnvatten och är säkrare om det finns barn i närheten.

Sen kör du på den minst isolerade poolstommen du kan hitta.
Jag har tex träpool från folkpool där enbart golv och slangar är isolerade.

Har VP inställd på 28 grader men ligger alltid runt 30-32 hela sommaren pgr av taket.
Innan jag startat upp poolen i början av Juni så hinner vattnet bli runt 23 grader och sen är den igång i resten av juni för att sen inte gå mer.

För det som kostar pengar med en pool är inte uppvärmning det är cirkulationspumpen.
Så problemet blir efter sommaren när man vill stänga poolen så fort som möjligt för att slippa ha igång pumpen så kan man inte det förens vattnet är runt 10 grader. Så den står bara och kostar pengar i flera månader.

Jag stängde av min VP i augusti och har fortfarande 20 grader i vattnet så det går långsamt att sänka.
Så köper du en isolerad stomme så kommer det kosta mycket mer att bygga och sen kostar det ännu mer att hålla igång. Du förlorar pengar i båda ändar.
 
T TH885 skrev:
Kör på tak utan tvekan om du har möjligheten.
Lamell är hopplöst, du får allt skit i poolen och kommer åka med lamellerna in och ut och bli en sörja.
Taket är enkelt och du har alltid rent vatten samt slipper regnvatten och är säkrare om det finns barn i närheten.

Sen kör du på den minst isolerade poolstommen du kan hitta.
Jag har tex träpool från folkpool där enbart golv och slangar är isolerade.

Har VP inställd på 28 grader men ligger alltid runt 30-32 hela sommaren pgr av taket.
Innan jag startat upp poolen i början av Juni så hinner vattnet bli runt 23 grader och sen är den igång i resten av juni för att sen inte gå mer.

För det som kostar pengar med en pool är inte uppvärmning det är cirkulationspumpen.
Så problemet blir efter sommaren när man vill stänga poolen så fort som möjligt för att slippa ha igång pumpen så kan man inte det förens vattnet är runt 10 grader. Så den står bara och kostar pengar i flera månader.

Jag stängde av min VP i augusti och har fortfarande 20 grader i vattnet så det går långsamt att sänka.
Så köper du en isolerad stomme så kommer det kosta mycket mer att bygga och sen kostar det ännu mer att hålla igång. Du förlorar pengar i båda ändar.
J jocke31 skrev:
Ingen som har lameller i PCB här?
J jocke31 skrev:
Ingen som har lameller i PCB här?
J jocke31 skrev:
Nä, inget svar. Vi har tillsvidare pausat poolplanerna en smula men vore ju intressant att få lite input tills den dagen det blir aktuellt igen.
Köp hellre ett heltäckande överdrag. Gör samma nytta som tak men kostar mindre än hälften. Inte speciellt svårt att hantera heller.
Jag har bara bubbelplast i min 8x4 och det funkar. Mycket träd runt omkring men det är inga problem att hålla undan skräpet. Jag går ett varv runt kanterna med håven innan jag tar av överdraget varje dag och kör poolroboten en gång per dag. Jag har inga problem med vattnet. Jag kör inte klor utan aktivt syre kombinerat med svag dos chokklor vid behov, alltså när det finns svaga tecken på tillväxt. Beroende på temp så behövs det chockas 2-3 gånger per säsong för min del.

En kille du borde prata med omtäckning är Christer Håård på Poolklubben. Han har många bra tips. Dessutom säljer han mycket bra produkter till poolen.
Gå in på deras hemsida och kontakta honom där.
 
T TH885 skrev:
Kör på tak utan tvekan om du har möjligheten.
Lamell är hopplöst, du får allt skit i poolen och kommer åka med lamellerna in och ut och bli en sörja.
Taket är enkelt och du har alltid rent vatten samt slipper regnvatten och är säkrare om det finns barn i närheten.

Sen kör du på den minst isolerade poolstommen du kan hitta.
Jag har tex träpool från folkpool där enbart golv och slangar är isolerade.

Har VP inställd på 28 grader men ligger alltid runt 30-32 hela sommaren pgr av taket.
Innan jag startat upp poolen i början av Juni så hinner vattnet bli runt 23 grader och sen är den igång i resten av juni för att sen inte gå mer.

För det som kostar pengar med en pool är inte uppvärmning det är cirkulationspumpen.
Så problemet blir efter sommaren när man vill stänga poolen så fort som möjligt för att slippa ha igång pumpen så kan man inte det förens vattnet är runt 10 grader. Så den står bara och kostar pengar i flera månader.

Jag stängde av min VP i augusti och har fortfarande 20 grader i vattnet så det går långsamt att sänka.
Så köper du en isolerad stomme så kommer det kosta mycket mer att bygga och sen kostar det ännu mer att hålla igång. Du förlorar pengar i båda ändar.
Jag såg en prisjämförelse på pooler för ett tag sedan. Om vi bara ser till själva poolen så var thermopool inte dyrare än träpool, byggsatsen alltså. Det klart dyraste var glasfiberpool.
Det som kostade mer var gjutning av bottenplattan men träpool ska ha ett rätt tjockt lager makadam som ska packas så det är väl ungerfär samma pulande. Grävning måste till i båda fallen.
Men som du säger, det är ett jäkla väntande innan tempen gått ner runt 10 grader.
Jag har småländsk sandjord runt min pool och den går fort att värma upp, mycket bra isolation från jorden. Kör bara med solfångare. Värmepumpen har jag kopplat bort. Den är dyr att köra i april när jag startar poolen. Är instrålningen bra med långa soldagar är poolen uppe i 15-16 grader på en dryg vecka.
 
Fördelen med lamelltäckning är ju att det tar minimalt med plats men ändå håller värmen. Och fungerar som poolskydd. Dessutom är det snyggare.
 
Lamelltäckning tar absolut minimalt med plats och snygghet är ju smaksak och platsbundet.

Men det värmer inte lika bra.
VI har pooltak och vår granne har lamelltäcke. Vi har nog badat ca en månad mer under säsongen som gått. Att bada under taket för otroligt mycket för badkänslan i slutet av säsongen (eller regniga dagar) också. Blir väldigt mycket trevligare.

Värmemässigt var det tydligast i våras. I påskas så krossade vår granne isen på sin lamelltäkta pool. Vi med pooltak hade då 14 grader i vattnet, bara med solvärme. Skillnaden i värme är alltså rätt stort.s
 
T
G Guzzen1 skrev:
Jag såg en prisjämförelse på pooler för ett tag sedan. Om vi bara ser till själva poolen så var thermopool inte dyrare än träpool, byggsatsen alltså. Det klart dyraste var glasfiberpool.
Det som kostade mer var gjutning av bottenplattan men träpool ska ha ett rätt tjockt lager makadam som ska packas så det är väl ungerfär samma pulande. Grävning måste till i båda fallen.
Men som du säger, det är ett jäkla väntande innan tempen gått ner runt 10 grader.
Jag har småländsk sandjord runt min pool och den går fort att värma upp, mycket bra isolation från jorden. Kör bara med solfångare. Värmepumpen har jag kopplat bort. Den är dyr att köra i april när jag startar poolen. Är instrålningen bra med långa soldagar är poolen uppe i 15-16 grader på en dryg vecka.
Stommen skiljer inte pengar men att gjuta stommen där kommer kostnaden.
Kan lätt kosta 100 000 extra bara för det.
 
A avdpos skrev:
Lamelltäckning tar absolut minimalt med plats och snygghet är ju smaksak och platsbundet.

Men det värmer inte lika bra.
VI har pooltak och vår granne har lamelltäcke. Vi har nog badat ca en månad mer under säsongen som gått. Att bada under taket för otroligt mycket för badkänslan i slutet av säsongen (eller regniga dagar) också. Blir väldigt mycket trevligare.

Värmemässigt var det tydligast i våras. I påskas så krossade vår granne isen på sin lamelltäkta pool. Vi med pooltak hade då 14 grader i vattnet, bara med solvärme. Skillnaden i värme är alltså rätt stort.s
Fast det beror väl en hel del på materialet i lamellerna? PVC är väl ingen höjdare direkt, däremot sägs PCB hålla värmen mycket bra.
https://poolgiganten.se/pooltillbehor/pooltackning/lamelltackning-exklusiv/
 
T
J jocke31 skrev:
Fördelen med lamelltäckning är ju att det tar minimalt med plats men ändå håller värmen. Och fungerar som poolskydd. Dessutom är det snyggare.
Jag hade inte känt mig trygg att ha barnen runt poolen med lamelltäcke.
Mängden skit du får i vattnet är rejält, bara nu på hösten när blad flyger eller på våren när björkarna fröar är en del. Jag har högar runt taket som jag annars hade haft i vattnet.
Jag behöver bara dammsuga en gång i månaden till skillnad mot killen ovan som gör det varje dag.
Sen att det värmer bättre än en VP är bara bonus.

Men det är bara tips , orkar inte argumentera för o emot, det är dina val. 🙂
 
T TH885 skrev:
Jag hade inte känt mig trygg att ha barnen runt poolen med lamelltäcke.
Mängden skit du får i vattnet är rejält, bara nu på hösten när blad flyger eller på våren när björkarna fröar är en del. Jag har högar runt taket som jag annars hade haft i vattnet.
Jag behöver bara dammsuga en gång i månaden till skillnad mot killen ovan som gör det varje dag.
Sen att det värmer bättre än en VP är bara bonus.

Men det är bara tips , orkar inte argumentera för o emot, det är dina val. 🙂
Som sagt, det finns ju olika sorters lameller. Den sorten vi kollat på håller för 100 kg belastning. Men absolut att det kan bli mer stök med löv och sånt, det är en bra iakttagelse. Vi har dock tämligen fritt från löv och pollen där poolen skulle vara. Gällande värmen så gissar jag att din granne har PVC snarare än polykarbonat, vilket gör stor skillnad.
Men det kostar ju också 40 000 kr mer än PVC för en 8X4-pool.

Anyway, verkar inte som om så många har erfarenhet av just PCB-lameller här?

PS, köper absolut dina argument. Tack för bra input och tips!
 
J jocke31 skrev:
Fördelen med lamelltäckning är ju att det tar minimalt med plats men ändå håller värmen. Och fungerar som poolskydd. Dessutom är det snyggare.
T TH885 skrev:
Stommen skiljer inte pengar men att gjuta stommen där kommer kostnaden.
Kan lätt kosta 100 000 extra bara för det.
Du menar bottenplattan. Jo det är inte billigt.
Men stommarna skiljer det förvånande lite på förutom glasfibern då. Jag tycker för egen del att träpool är det vettigaste.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.