Var och hälsade på en bekant som nyss köpt ett spabad. Det var premiärbad för min del. För det första så stank det klor, alltså det var typ den klorlukten som brukar vara i badhuset x 2 ungefär. Brukar det lukta så i spabad?
Själv har jag villapool och det luktar mycket lite. Är der inte när kloret dunstar/är verkningslöst som det brukar lukta sådär?
Vi kollade värdena, jag tog teststickor vi använder till vår pool. De indikerade noll klor och lågt Ph värde.
Medan hennes stickor indikerade OK klor och Ph värde normalt men lite åt det högre hållet. Det konstiga var att färgen från mina egna Ph stickor nästan "rann av". Som att vattnet var för varmt?! Det är olika fabrikat på stickorna ska sägas. Tog om 2 ggr men även andra gången indikerade mina låg klorhalt.

Under badet började det klia på kroppen.
Hon har aldrig chockklorerat spabadet när hon tappade upp vattnet sa hon och det har varit i bruk ca 2v.
1. Brukar det stinka klor om spabad?
2. Hur kan våra teststickor visa så sjukt olika?
3. Ska man chockklora ett spabad när man fyller det för första gången?
 
klosp11
R ratax skrev:
Var och hälsade på en bekant som nyss köpt ett spabad. Det var premiärbad för min del. För det första så stank det klor, alltså det var typ den klorlukten som brukar vara i badhuset x 2 ungefär. Brukar det lukta så i spabad?
Själv har jag villapool och det luktar mycket lite. Är der inte när kloret dunstar/är verkningslöst som det brukar lukta sådär?
Vi kollade värdena, jag tog teststickor vi använder till vår pool. De indikerade noll klor och lågt Ph värde.
Medan hennes stickor indikerade OK klor och Ph värde normalt men lite åt det högre hållet. Det konstiga var att färgen från mina egna Ph stickor nästan "rann av". Som att vattnet var för varmt?! Det är olika fabrikat på stickorna ska sägas. Tog om 2 ggr men även andra gången indikerade mina låg klorhalt.

Under badet började det klia på kroppen.
Hon har aldrig chockklorerat spabadet när hon tappade upp vattnet sa hon och det har varit i bruk ca 2v.
1. Brukar det stinka klor om spabad?
2. Hur kan våra teststickor visa så sjukt olika?
3. Ska man chockklora ett spabad när man fyller det för första gången?
Nu har vi varken riktig pool eller spabad men har erfarenhet med en större ovanmarkspool. Teststickor kan vara väldigt olika i alla fall. Jag kör numera 2 olika märke. Chockklora behövs inte såvitt jag vet för färskt kranvatten (om det bara är 2 veckor gammal) Om jag minns rätt kan en teststicka visa låg klor om klorhalten är i verkligheten mycket hög. Det låter som halten är förhögt om det luktar klor och kliar. Det har vi aldrig. Det är lätt att räkna ut hur mycket klorpuck man behöver på antal liter spabaden är. Hur mycket klor har hon lagt i? Har hon ändrat något i ph värde? I vår pool ändras vattnet (ffa ph värdet) inte så fort när det är färskt. Jag hade tömt spa baden och fyllt med nytt vatten och börjat om. sedan börjar man med lite klor och mäter klor och ph och justera allt därefter. Jag upplevde att det är väldigt lätt att överdosera klor med en klorpuck. Jag delar upp den i många små bitar och tar det i många små steg. Jag har enbart behlvt ph plus i vår pool.

så;
1; nej, bara lite ibland
2; ja det kan vara mycket olika
3; nej

lycka till! kommer vara intressant med andra åsikter här från andra pool/spabad ägare
R ratax skrev:
Var och hälsade på en bekant som nyss köpt ett spabad. Det var premiärbad för min del. För det första så stank det klor, alltså det var typ den klorlukten som brukar vara i badhuset x 2 ungefär. Brukar det lukta så i spabad?
Själv har jag villapool och det luktar mycket lite. Är der inte när kloret dunstar/är verkningslöst som det brukar lukta sådär?
Vi kollade värdena, jag tog teststickor vi använder till vår pool. De indikerade noll klor och lågt Ph värde.
Medan hennes stickor indikerade OK klor och Ph värde normalt men lite åt det högre hållet. Det konstiga var att färgen från mina egna Ph stickor nästan "rann av". Som att vattnet var för varmt?! Det är olika fabrikat på stickorna ska sägas. Tog om 2 ggr men även andra gången indikerade mina låg klorhalt.

Under badet började det klia på kroppen.
Hon har aldrig chockklorerat spabadet när hon tappade upp vattnet sa hon och det har varit i bruk ca 2v.
1. Brukar det stinka klor om spabad?
2. Hur kan våra teststickor visa så sjukt olika?
3. Ska man chockklora ett spabad när man fyller det för första gången?
 
B
Är teststickorna gamla, eller har förvarats tillsammans med kemikalier? Då skulle jag inte lita på dem.

Luktar det klor, men dina teststickor visar 0, så skulle jag kasta de teststickorna. Kan jag detektera klor, så kan min teststicka också göra det.

Lukt är ju lite subjektivt, men det ska ju inte stinka klor.


https://www.bauhaus.se/vattentestar...MnMr9ue1gLa7pESHWcMGvnqzOhaVZi5waAj8-EALw_wcB

Den använder jag, tycker det blir bättre än att bara köra med stickor.

Jag skulle inte chocka med nytt vatten i badet, men jag kanske gör fel, men då är det ju rent...
 
klosp11
T
Stickor är bra för snabb testa men inte lätta att läsa av och inte säkra.
En digital mätare är mycket bättre för att få exakta resultat tex Scuba 2.
Du vill veta om PH är 7.2 eller 7.8 och det kan du inte avläsa med sticka.

Det jag gör med just SPA bad som fungerat under många år med kristallklart vatten är detta.

Använd brom tabletter mellan bad för underhållsrening.
Detta är inte klor och påverkar inte cyansyra nivån.
Spa badet får aldrig stå utan rening i vattnet.

När man sen badar så kan man lägga i en tesked klor för att öka lite eller lite mer efter badet.

När vattnet börjar lukta klor så behöver man chocka vattnet.
Lägg i typ två matskedar spa klor så det löser upp det bundna kloret som gör att det luktar.

När klor halten sjunkit så kör brom igen.
Byt vatten två gånger om året och duscha innan varje bad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.