1 lektion, 1 uppkörning!
Kollegan fixade det förra månaden!
 
joakim_j joakim_j skrev:
Ja, det är typ så jag hade tänkt göra. Tänkte chansa och bara gå och skriva ett teoriprov utan att "plugga". Det kostar ju inte så mycket, det värsta som kan hända är att man får göra det igen. Sedan ta kanske en lektion för att gå igenom säkerhetskontroll osv, och sedan hyra bil och släp från en körskola. Jag har en känsla av att man är 50% klar om man kommer i en bil från körskolan...

Ni som har tagit BE nyligen, är det någon speciell grej man borde kolla upp info teoriprovet? Jag läste lite på trafikverkets hemsida om lastsäkring. Vikter, axeltryck, boggitryck osv kunde man ju när man tog lastbilskortet, men det var ju länge sedan nu...
Jag skrev teorin för 2 veckor sedan ungefär, jag läste genom BE-boken engång o så skummade jag genom vanliga B-boken som jag lånade av kompisarnas pojk.

Det enda som kom på provet som var BE relaterat var väll lite gällande maxlast/totalvikt och sånt.

Fixade teorin på första försöket, tänkte lite som dig gällande provet.

Körningen ska inte vara några problem då jag är van att ratta runt med släpvagn och är hyfsad duktig förare med koll på det mesta.
Måste bara ragga tag i en släpvagn då körskolorna vägrar hyra ut sina om man inte köper ett svindyrt paket hos dom.
 
sunnis
När jag tog mitt BE så bokade jag i teorin på måndag, körlektion med lastsäkring på tisdagen och uppkörning på onsdagen.

Körde ett paket på körskola, blev ju inte särskilt dyrt och var bra uppstyrt med att läraren körde ut bil och ekipaget som jag hade övat med dagen innan till provförrättaren, bara hoppa in och köra och kirra kortet.

Läste B och BE boken och körde STR appen med testprov.
 
Redigerat:
Tänkte uppdatera tråden med hur det blev. Klarade uppkörningen i förrgår :)

Teorin gick jag bara och skrev utan några förberedelser, och det gick bra. Är ju mest "vanliga" B-frågor, och så lite om lastsäkring och så.

Jag tog två lektioner. Läraren tyckte att det räckte gott efter den första, men eftersom det var så sjukt lång väntetid på en uppkörning (typ 8 månader) så ville jag inte chansa utan tog en till.

Den andra var nog overkill, men det var bra med åtminstone en för att gå igenom säkerhetskontroll osv. Det hade väl gått att kolla upp själv någonstans, men jag inbillar mig att det gör en del att komma till uppkörningen i en bil från en körskola också...

Uppkörningen var väldigt odramatisk, mycket frågor om lastsäkring innan vi for iväg, sedan var det lite vanlig körning och en backning runt ett hörn.

Dyrt som synden (gick nog på typ 10'000 allt som allt), men nu har man lite mer valmöjligheter vad gäller släp!

En lite kul anekdot var att det visade sig att körskoleläraren hade haft min farsa som lärare när han utbildade sig på sextiotalet. Världen är liten!
 
  • Gilla
Luddis_1 och 9 till
  • Laddar…
Bra jobbat säger jag, och grattis.

Dock skulle jag utfärda ett varningens ord för att ta för lätt på teorin. Jag gissar att de flesta som haft körkort i 30 år inte klarar ett kunskapsprov utan förberedelse....:)
 
  • Gilla
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
Tack så mycket :)

Nä, det kanske är sant. Jag hade väl kanske lite försprång också eftersom jag har skrivit provet för C (och CE), så lite grundläggande grejer om lastsäkring och så kom man väl ihåg. Men teoriprovet är så pass billigt också, så det kändes OK att chansa lite.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Hur är fördelningen av de 10000 det kostade?
 
nimhed nimhed skrev:
Hur är fördelningen av de 10000 det kostade?
För min del(kortet taget hösten/vintern 21/22) bestod det av ett paket med 3 lektioner, teori samt lån av bil+släp till uppkörning för 6300kr, 1600 tror jag för uppkörning samt lite småpengar för synundersökning, uppskrivning, själva kortet, körkortstillstånd.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
För min del blev det 3000 för lektioner (2x1500), 2500 för hyra av bil och släp (och "upvärmning") så totalt 5500 till körskolan.

1650 för uppkörningen. Sedan var det väl typ 500 var för teoriprov, synundersökning, körkortstillstånd och så blir det väl typ 500 för tillverkningen av kortet. Så det blir väl lite knappt 10 lappar allt som allt.I runda slängar så att säga :)
 
  • Gilla
Ludde Jakobsson
  • Laddar…
Paket med 2 lektioner hyra bil + släp och teori 6400kr. Sedan uppkörningskostnaden, så 10.000 kronor även här.
 
Så även om man redan har B så är det:
- Ny synundersökning?
- Många allmänna trafikfrågor (inte bara om släp och last)?
 
M MagHam skrev:
Så även om man redan har B så är det:
- Ny synundersökning?
- Många allmänna trafikfrågor (inte bara om släp och last)?
Om ditt körkortstillstånd fortfarande gäller slipper du synundersökning men annars ja. Och ja, det är mest generella trafikfrågor så man får plugga lite modern teori och köra lite appar.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
OK.
Mitt "vanliga" B körkort fyller faktiskt 42 år just idag 🎂🎈🎉
 
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
Du skriver vanlig B teori som har några extra släpvagnsfrågor. Skaffa en app och testa vad du kan, tex iKörkort, där har du också all B-teori i lättläst format. I appen finns både kunskapsprov och delprov per område.
 
När jag tog BE 1997 var det 50 B frågor +10 för släpet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.